Forse investering voor Gents O.V.

Smalspoor, tram en light-rail in België
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Patrick »

Voor de komende jaren: de weekendnachtbussen zullen rijden tot 04.45 u. i.p.v. 02.30 u. nu.
En tijdens de week: O.V. van 05.00 tot 01.00 u.
Verder meer bussen en trams tijdens de spits, op drukke lijnen.
Schrijft mijn bron.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

M.a.w. : In het weekend 24/24u OV in Gent... ;)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Tijdens de spits rijden er inderdaad veel trams, wat ik iedere morgen merk aan de achteruitgang van Gent-Sint-Pieters. :P Tussen de Korenmarkt en het station zijn er vele versterkingsritten die beperkt zijn tot het station. Aangezien de vroegere twee kopsporen aan de achterkant van het station nu ingepalmd zijn door busperrons (jaja, op de sporen aangelegd, zonder deze weg te halen), moeten ze nu in 'volle lijn' kopmaken en via een wissel terug op het goeie spoor komen. Trams van L21 en 22 richting Zwijnaarde moeten dan aan de achteruitgang ook heel vaak wachten tot de kopmakende tram uitgeweken is. Vaak staan ze ook met twee te wachten om ook kop te maken. :P
Thomas

Bericht door Thomas »

Trainspotterke schreef:Tijdens de spits rijden er inderdaad veel trams, wat ik iedere morgen merk aan de achteruitgang van Gent-Sint-Pieters. :P Tussen de Korenmarkt en het station zijn er vele versterkingsritten die beperkt zijn tot het station. Aangezien de vroegere twee kopsporen aan de achterkant van het station nu ingepalmd zijn door busperrons (jaja, op de sporen aangelegd, zonder deze weg te halen), moeten ze nu in 'volle lijn' kopmaken en via een wissel terug op het goeie spoor komen. Trams van L21 en 22 richting Zwijnaarde moeten dan aan de achteruitgang ook heel vaak wachten tot de kopmakende tram uitgeweken is. Vaak staan ze ook met twee te wachten om ook kop te maken. :P
Nog een geluk dat dat tram 4 nog steeds tijdelijk voor het station stopt hé :D
Trainspotterke

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Trainspotterke »

Even een korte update over de tramwerken aan het Sint-Pietersstation in Gent. Ik heb voor de duidelijkheid een kaartje gemaakt. Iedere lijn stelt een tramspoor voor. De zwarte en groene lijnen zijn de sporen die vandaag de dag in dienst zijn. De logo's van De Lijn duidt een tramhalte aan.

De sporen die in het groen op de tekening aangeduid staan zijn die die in de Sint-Denijslaan liggen en momenteel gebruikt worden door trams van lijn 21/22 tussen het Sint-Pietersstation en Zwijnaarde. Deze sporen zullen binnenkort verdwijnen wanneer de nieuwe sporen in de Princes Clementinalaan (aangeduid in het rood) in dienst komen. Van deze (in het rood aangeduide) sporen is het grootste deel al aangelegd. Enkel voor de hoofdingang van het Sint-Pietersstation en verder naar links op de tekening langsheen het keerlusspoor van lijn 4, is het wegdek al opengebroken voor de aanleg van het spoor voor de trams richting Zwijnaarde. Nog juist dit sluitstuk en de bovenleidingswerkzaamheden kunnen beginnen. De trams richting Zwijnaarde zullen, net zoals die van tram 4, stoppen voor de hoofdingang van het Sint-Pietersstation, alweer er een tweede perron(spoor) bijkomt, zodat de trams van lijn 4 er ongestoord hun keertijd kunnen opnemen zonder in de weg te staan van de trams van lijn 21/22. De trams komende van Zwijnaarde zullen in de Princes Clementinalaan stoppen voor de bediening van het station, alvorens het tramknooppunt op te rijden en verder te rijden naar linksboven op de tekening.

Linksonder op de tekening, vlak na de spoorwegbrug, moeten de nieuwe sporen nog aangesloten worden op de bestaande. Dit zal waarschijnlijk ergens tijdens een nacht gebeuren waarbij de 'groene' sporen zullen gecoupeerd worden en de 'rode' sporen in de plaats zullen aangesloten worden. Op dit aansluitpunt is er een rond punt aanwezig dat ondertussen al lichtjes aangepast geweest is aan het nieuwe traject. Ipv af te slaan naar links (komende van Zwijnaarde) zullen de trams echter rechtdoord rijden onder de spoorwegbrug door. Op dit rond punt werd er ook al een perron met schuilhuisje gebouwd voor wanneer de 21/22 het nieuwe tracé zal nemen.

Lijn 1 zal dus nog de enige tramlijn zijn die over een paar maanden in de tramtunnel zal halteren. Over een paar jaar stopten alle tramlijnen nog in deze tunnel...
Bijlagen
tramwerkensintpietersstation.jpg
tramwerkensintpietersstation.jpg (43.2 KiB) 7346 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Steve »

Dat de 21 en 22 in de Prinses Clementinalaan gaan rijden, is een goede zaak. Maar waarom de sporen in de Sint-Denijslaan dan meteen weghalen? Dat lijkt me juist zo'n goede back-up...
Thomas

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Thomas »

MIVB-reiziger schreef:Dat de 21 en 22 in de Prinses Clementinalaan gaan rijden, is een goede zaak. Maar waarom de sporen in de Sint-Denijslaan dan meteen weghalen? Dat lijkt me juist zo'n goede back-up...
Voor de uitbreiding aan de achterkant van het station? Er staat ergens op de site van het project dat het er achteraan gans anders gaat uitzien.
Bartjedj

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Bartjedj »

De aansluiting vindt mogelijk plaats op 17 augustus. Vanaf 16h wordt lijn 1 van St-Pieters tot Expo en 21/22 van St. Pieters tot Zwijnaardebrug niet bediend, volgens affiches aan St. Pieters.

BDJ
Slab

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Slab »

De sporen aan de achterkant van het station verdwijnen helemaal niet. Ze kunnen gewoon enkele jaren niet gebruikt worden doordat men daar gaat werken aan het station en een vernieuwing van de kaaimuur.
Nadat alle werken ivm het station gedaan zijn zal tram 21/22 terug langs deze weg naar zwijnaardebrug (en hopelijk tegen dan al naar zwijndaarde zelf) rijden.

De sporen in de Clementinalaan zullen dan niet meer gebruikt worden totdat lijn 7 volledig is vertramd. (Wat hopelijk ook niet meer te lang zal duren)

In bijlage heb ik nog eens het schematje bijgevoegd hoe het er allemaal moet uitzien wanneer alles af is.
Bijlagen
fig12_bg_nl.jpg
timothy_Vermeulen

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door timothy_Vermeulen »

Slab schreef:De sporen aan de achterkant van het station verdwijnen helemaal niet. Ze kunnen gewoon enkele jaren niet gebruikt worden doordat men daar gaat werken aan het station en een vernieuwing van de kaaimuur.
Nadat alle werken ivm het station gedaan zijn zal tram 21/22 terug langs deze weg naar zwijnaardebrug (en hopelijk tegen dan al naar zwijndaarde zelf) rijden.

De sporen in de Clementinalaan zullen dan niet meer gebruikt worden totdat lijn 7 volledig is vertramd. (Wat hopelijk ook niet meer te lang zal duren)

In bijlage heb ik nog eens het schematje bijgevoegd hoe het er allemaal moet uitzien wanneer alles af is.

LIJN 7??? nog niet van gehoord
Thomas

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Thomas »

Bartjedj schreef:De aansluiting vindt mogelijk plaats op 17 augustus. Vanaf 16h wordt lijn 1 van St-Pieters tot Expo en 21/22 van St. Pieters tot Zwijnaardebrug niet bediend, volgens affiches aan St. Pieters.

BDJ

Vanaf begin september rijdt de tram langs de voorkant, volgens: http://www.projectgentsintpieters.be/ni ... ustus-2008
Trainspotterke

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Trainspotterke »

Amai, dan gaan ze rap mogen bovenleiding beginnen hangen! :P

De sporen in de Sint-Denijslaan gaan binnenkort buiten dienst zodat men ongestoord aan de acherkant van het station kan werken voor de vernieuwing ervan zonder dat er alle vijf minuten een tram moet passeren.
Slab

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Slab »

timothy_Vermeulen schreef: LIJN 7??? nog niet van gehoord
Lijn 7 was vroeger een tramlijn en houdt nu in alle bussen waarvan het lijnnummer begint met een 7, zoals 71, 72, 73 ...
Trainspotterke schreef:Amai, dan gaan ze rap mogen bovenleiding beginnen hangen! :P
Men is er al volop aan bezig, elke nacht wordt er aan gewerkt. De bovenleidingen zelf hangen er nog niet maar wel al de kabels waaraan de bovenleidingen zelf zullen worden vastgemaakt.
Trainspotterke

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Trainspotterke »

Ik denk dat je die overhangende kabels verwart met die waaraan de straatverlichting bevestigd is! :wink: De straatverlichting in de Princes Clementinalaan zijn eigenlijk gewoon lampen die aan kabels boven de straat hangen. Ik dacht dat er voor de bovenleiding nog geen draagkabels aangebracht zijn...
Slab

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Slab »

Trainspotterke schreef:Ik denk dat je die overhangende kabels verwart met die waaraan de straatverlichting bevestigd is! :wink: De straatverlichting in de Princes Clementinalaan zijn eigenlijk gewoon lampen die aan kabels boven de straat hangen. Ik dacht dat er voor de bovenleiding nog geen draagkabels aangebracht zijn...
Nee, toch niet, tussen de overhangende kabels met de straatverlichting hangen nu ook al lagerhangende kabels waar de bovenleidingen aan zullen komen. Trouwens, ook onder de spoorwegbrug heeft men al werken uitgevoerd, namelijk isolatiepanelen omhooggehangen om te voorkomen dat de bovenleidingen tegen de metalenbrug zouden komen.
Plaats reactie