Grote baas Alain Flausch over toekomst MIVB

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Vroeger meer dan nu, ik kende iemand die in de Jetselaan woonde, dicht bij halte Spiegel.

En die halteaankondiging is echt wel een must, zeker als het donker is, weet je helemaal niet waar je bent. Spijtig dan ook dat de oude trams nog geen aankondiging hebben...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

groentje schreef:En die halteaankondiging is echt wel een must, zeker als het donker is, weet je helemaal niet waar je bent. Spijtig dan ook dat de oude trams nog geen aankondiging hebben...
Dit komt nog. Men is nu volop aan het bestuderen hoe men op een stabiele manier (want nu werkt halteaankondiging volgens een verouderd en onstabiel systeem -> zie metro en bus) vanop dispatching bijkomende info naar de displays in de bussen kan sturen. Er wordt hierbij gedacht aan overstapmogelijkheden, vertragingen in reële tijd, etc.

Wat betreft benamingen van haltes vind ik dat De Lijn nog veel kan leren van de MIVB. Nog al te vaak worden Lijnhaltes benoemd ahv één of andere godvergeten zijstraat die uitkomt op desbetreffende halte. Daar ben je als buitenstaander niets mee. Voor mijn oriëntatie ben ik veel meer met 'Kortenberg Rijkswacht' dan 'Broekstraat' bijv.

Zelfs met de tweetaligheid van haltenamen valt het in Brussel nog mee. Ze moeten daar wel de taalgrens leren respecteren, zoals al eerder aangehaald. In 'Ukkel-Uccle' zie ik geen probleem. Zeker niet als ik de voorbeelden lees die Steven aanhaalt. In Zwitserland lijkt het mij echt moeilijker dan in Brussel.....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja als de ene versie de franse is en de andere de vlaamse kan dat toch geen probleem zijn, eender welke kaart je vastneemt kan je dan uw weg vinden in brussel.
Plaats reactie