In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Smalspoor, tram en light-rail in België
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door K V B »

Arnenys schreef:Maar zo'n chipkaart systeem is ook heel handig voor de reizigerstellingen, als iedereen bij het instappen van bus of tram gewoon even je kaartje/abonnement 'afpiept' worden reizigersaantallen geregistreerd waardoor de vervoersmaatschappij beter kan inspelen op de bezetting...
In Zwitserland doen ze dat door een aantal voertuigen gewoon met een telsysteem aan de ingangen uit te rusten. Gewoon met behulp van sensoren boven de deuren. Je laat gewoon op elke lijn een paar van die voertuigen rijden, en extrapolleert voor het hele wagenpark. Is nauwkeurig genoeg.
Het probleem dat ik heb met de magnetische kaart van de Lijn, of eender welk chipkaart systeem is dat elke handeling die een reiziger dient uit te voeren bij het instappen de doorstroming vertraagt. Je wil eigenlijk dat de reizigers bij elke halte zo snel mogelijk in en uit stappen, en dat instappende reizigers zo snel mogelijk zitten of hangen, zodat je door kan rijden.
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Arnenys »

Het huidige systeem vertraagt inderdaad de doorstroming doordat de machientjes er zolang over doen om het kaartje weer uit te spuwen, maar met een chipkaart gaat dat bijna even snel dan dat je vluchtig je abonnement aan de chauffeur laat zien.
Je hoeft gewoon je tas of portefeuille tegen het machientje te houden en je bent klaar, kan het nog gemakkelijker?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door K V B »

Arnenys schreef:Het huidige systeem vertraagt inderdaad de doorstroming doordat de machientjes er zolang over doen om het kaartje weer uit te spuwen, maar met een chipkaart gaat dat bijna even snel dan dat je vluchtig je abonnement aan de chauffeur laat zien.
Je hoeft gewoon je tas of portefeuille tegen het machientje te houden en je bent klaar, kan het nog gemakkelijker?
Ja hoor. Je laat je abonnement of kaartje gewoon in je zak of portefeuille zitten. Je stapt bij eender welke deur in, en zoekt direct een plaats. Het OV bedrijf hoeft op die manier geen complex chipkaarten systeem te onderhouden.

Want wat gebeurt er als het systeem niet werkt? Valt er dan gewoon een heel voertuig uit? Wat doet de lijn als de pro-data ontwaarders in een voertuig het niet doen?
Bartjedj

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Bartjedj »

Als de ontwaarders van De Lijn het niet doen, is vervoer op dat voertuig gratis tot aan de herstelling.

BDJ
Plaats reactie