In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Smalspoor, tram en light-rail in België
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door KB »

In 2010 één kaartje op trein, tram en bus
vr 25/05/07 - Vanaf 2010 kunnen alle reizigers met één enkel kaartje op trein, tram en bus in heel het land. Om het systeem tegen dan klaar te hebben, investeert De Lijn 60 miljoen euro.
De Vlaamse regering heeft het dossier vandaag goedgekeurd. De trams en bussen van De Lijn krijgen een modern systeem met chipkaarten, boordcomputers en kaartlezers.

Vorig jaar is er al een akkoord gesloten met de spoorwegen en de Brusselse en Waalse vervoersmaatschappijen MIVB en TEC voor zo'n eenvormig systeem.

Reizen wordt dan heel wat makkelijker. De passagier kan met één ticket overstappen van het ene vervoermiddel naar het andere.

Door de registratie kunnen de vervoersmaatschappijen een exact beeld krijgen van het aantal gebruikers. Dat kan helpen om de dienstverlening te verbeteren.
Bron: vrtnieuws.net.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het wordt tijd. Liefst ook gecombineerd met een tariefintegratie, dat je met 1 kaartje niet alleen kan betalen, maar ook kan kiezen of je voor je geld de bus of de trein wil nemen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ik vind het goed als ze dat doen, als je ook nog maar kunt met het oude systeem en niet dat ze de Brusselse "jump-ticket" en het weekendbiljet van de NMBS maar niet afschaffen! :evil:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Jump is reeds een tariefintegrerend en eenvormig systeem (zelfde type kaartjes, zelfde prijs, overal op geldig).
Kijk, weekendreizigers zijn interessant voor de OV-maatschappijen, omdat ze plaatsen vullen die anders leeg zouden reizen. Reken er dus maar op dat reizen in het weekend voordelig blijft. Op de een of andere manier.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hoi,

In weze zal er wellicht niks afgeschaft worden. Enkel zal alles wat nu op papier staat, digitaal worden ingelezen in de OV-chip.
Zo zal je abonnement bijvoorbeeld geen tastbaar iets meer zijn, maar zal dit gewoon verwerkt zitten in de chip. Het is trouwens te hopen dat er bij deze dan ook eens een (liefst voordelig) abonnement komt voor zowel bus, tram, metro als trein in België.

Grtz,
Maikel
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn : vergelijk bvb de tarieven De Lijn en TEC maar eens met elkaar...

Ofwel zouden die van de Lijn terug duurder moeten worden (zie ik in het huidige "geef-maar-bijna-gratis-weg" beleid nog niet zo snel gebeuren) ofwel moeten die van de SRWT fors omlaag (wat ik ook nog niet zo snel zie gebeuren :lol: )

gr, Steve
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

steved schreef:Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn : vergelijk bvb de tarieven De Lijn en TEC maar eens met elkaar...

Ofwel zouden die van de Lijn terug duurder moeten worden (zie ik in het huidige "geef-maar-bijna-gratis-weg" beleid nog niet zo snel gebeuren) ofwel moeten die van de SRWT fors omlaag (wat ik ook nog niet zo snel zie gebeuren :lol: )

gr, Steve
Dat hoeft niet. Als je kijkt naar hoe OV chipkaarten elders werken is dat die gewoon geladen worden met een soort "credits". Het is perfect mogelijk om er voor te zorgen dat reizen op de Lijn, de Tec en de NMBS elke volgens hun eigen tarief afgerekent worden.

Wat ik vooral hoop is dat men die Belgische OV chipkaart compatible maakt met de Nederlandse.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

En zeggen dat er destijds een abonnement bestond waarmee je onbeperkt alle treinen, bussen en trams in België mocht nemen. Het was een toeristisch abonnement voor 5 dagen (in 17 dagen als ik me niet vergis). Spijtig genoeg was het supplement dat je ten opzichte van de gewone B-Tourrail moest betalen zo groot, dat je meestal beter af was met afzonderlijke biljetten. Het vervoerbewijs is dan ook een stille dood gestorven bij gebrek aan belangstelling. Mooi was dat je kon kiezen tussen eerste en tweede klasse en dat je uiteraard in het eerste geval niet meer moest betalen voor het supplement tram-bus.
De chauffeurs van de ex-NMBS lijnen kenden het systeem over het algemeen, omdat alle treinkaarten en -biljetten ook geldig waren op de vervangingsbussen; de chauffeurs van de aanvullende lijnen en van de NMVB-lijnen keken meestal verbaasd naar het kaartje, waarvan slechts enkelen het bestaan kenden.
Met vriendelijke groet

overweg13
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

K V B schreef:
Dat hoeft niet. Als je kijkt naar hoe OV chipkaarten elders werken is dat die gewoon geladen worden met een soort "credits". Het is perfect mogelijk om er voor te zorgen dat reizen op de Lijn, de Tec en de NMBS elke volgens hun eigen tarief afgerekent worden.

Wat ik vooral hoop is dat men die Belgische OV chipkaart compatible maakt met de Nederlandse.
Daar doelde MaiKeg ook op : 1 chipkaart met X tarieven. Eén eenheidstarief voor heel België zie ik (zie m'n voorgaande post) nog niet snel tot stand komen.

Integratie met de OV-chipkaart van Nederland : neen dank u! Als je ziet wat voor een rommeltje ze er daar van maken. Je moet de artikels over de chipkaart op http://www.fransmensnonides.nl maar es nalezen... pure horror (of tragiek zo je wil) !

gr, Steve
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Die Bahn heeft haar Mobility BahnCard100: vrij reizen op trein en bus.
Kost wel wat: € 3.400 voor 2e klas, € 5.700 voor 1e klas :shock:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Patrick schreef:Die Bahn heeft haar Mobility BahnCard100: vrij reizen op trein en bus.
Kost wel wat: € 3.400 voor 2e klas, € 5.700 voor 1e klas :shock:
In Nederland heet dit de "OV jaar kaart", in Zwitserland het "General Abonnement". Zelf heb ik twee jaar lang zo'n GA gehad. Ondertussen moet ik weer wennen telkens een kaartje te kopen...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

steved schreef: Integratie met de OV-chipkaart van Nederland : neen dank u! Als je ziet wat voor een rommeltje ze er daar van maken. Je moet de artikels over de chipkaart op http://www.fransmensnonides.nl maar es nalezen... pure horror (of tragiek zo je wil) !
Ik heb het ook niet over integratie. Ik heb het over compatibiliteit. Dat is iets heel anders.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

en waarom zou het compatibel moeten zijn?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Steven schreef:en waarom zou het compatibel moeten zijn?
Voor grensoverschrijdende lijnen die in gemengde exploitatie worden uitgevoerd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Steven schreef:en waarom zou het compatibel moeten zijn?
Waarom niet? Omdat we in 1830 onafhankelijk zijn geworden? We zijn toch 1 Europa, tegenwoordig?
Plaats reactie