In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Re:

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
MIVB-reiziger schreef:
K V B schreef: Wat ik niet zo goed begrijp is waarom men blijft vashtouden aan het principe dat ook mensen met een abonnement bij het instappen de ontwaarder moeten gebruiken. Dat leidt tot onnodige verlenging van de halteringstijd aan drukke haltes. Waarom mag het abonnement niet gewoon in de broek- of vestzak blijven?
Daar gaat het juist: bij alle vervoersbedrijven (MIVB, De Lijn en TEC) geldt dat momenteel, dus niet alleen bij De Lijn. Maar het zal ook bij alledrie veranderen; eerst de MIVB (over dit en een paar maanden is het operationeel), maar De Lijn en de TEC zullen ook volgen. De eerste 'hybride' Prodata's beginnen ook al op te duiken in De Lijn-bussen.
De lijn heeft al lang bekend gemaakt dat het niet meer hoeft..... nu al niet meer.
Verwar je toevallig niet met de kaarten voor 65+'ers? Die hoeven inderdaad niet meer ontwaard te worden, maar dat geldt ook bij de MIVB en de TEC. De reden is simpel: de magnetische strip van de kaarten is niet meer geldig en de Prodata zou hem dus weigeren. Maar omdat - eerst en vooral voor de 65+'ers - dat nieuwe systeem eraankomt, nemen ze zich ook niet meer de moeite om nieuwe magneetkaarten aan te maken en wordt de geldigheidsperiode gewoon tijdelijk verlengd.

De gewone abonnementen van De Lijn KUNNEN al jaren niet meer gevalideerd worden, dus het hoeft al jaren niet meer. En bij de TEC en MIVB ook niet, zoals gezegd. Maar binnen afzienbare tijd dus wel weer, bij de drie maatschappijen. :wink:
Bartjedj

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Bartjedj »

Voor de 65+ers zijn er wel nieuwe kaarten aangemaakt. Zelfde formaat als de pro-datakaarten, maar niet leesbaar door de lezers. Het zijn dan ook geen magneetkaarten.

BDJ
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door overweg13 »

Bartjedj schreef:Voor de 65+ers zijn er wel nieuwe kaarten aangemaakt. Zelfde formaat als de pro-datakaarten, maar niet leesbaar door de lezers. Het zijn dan ook geen magneetkaarten.

BDJ
Als ik me niet vergis, zijn ze net iets groter, zodat overijverige 65+ de kaarten niet meer in de ontwaarder kunnen steken. Dat staat in de begeleidende brief.
Met vriendelijke groet

overweg13
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Frank »

Ik heb de twee net even op elkaar gelegd en kan bevestigen wat Vic schrijft: de nieuwe 65+ pasjes zijn een tweetal mm. breder. Overigens zal een Prodata dingen zonder magneetstrook niet naar binnen trekken volgens mij. Probeer er maar eens een kaart omgekeerd in te steken, lukt niet.
Bartjedj

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Bartjedj »

Ok. Met zelfde formaat wou ik hoofdzakelijk zeggen dat ze dezelfde vorm hebben (in tegenstelling tot de Pazz'en, die een heel andere vorm hebben).

BDJ
MaiKeg

Re: Re:

Bericht door MaiKeg »

dentheo schreef: De lijn heeft al lang bekend gemaakt dat het niet meer hoeft..... nu al niet meer.
Waar haal je dat?

Officieel ben je nog steeds verplicht je abonnement te tonen aan de chauffeur. In Antwerpen zijn ze daar inderdaad al van afgestapt (wegens de heersende mentaliteit en de toenemende agressie), maar waag het niet om vb. in West-Vlaanderen (o.m. Brugge) of op bepaalde verpachte lijnen je abo niet te tonen, of je wordt teruggeroepen...

Groeten,
Maikel
Bartjedj

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Bartjedj »

Principe is "op de bus tonen, op de tram niet".
Elke entiteit beslist echter zelf.

BDJ
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door steved »

Bartjedj schreef:Principe is "op de bus tonen, op de tram niet".
Elke entiteit beslist echter zelf.

BDJ
Ah bon :) dan ben ik niet mee, want in Gent hoef ik ik m'n abo niet te tonen (je wordt zelfs al bijna raar bekeken als je het wel doet), maar indien ik m'n abo bvb in Brakel of Beveren-Waas niet zo tonen... amaai je zou de chauffeur wel horen :mrgreen:

gr, Steve
Bartjedj

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Bartjedj »

Daarom dat ik zeg Principe is :wink:
BDJ
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Steve »

steved schreef:
Bartjedj schreef:Principe is "op de bus tonen, op de tram niet".
Elke entiteit beslist echter zelf.

BDJ
Ah bon :) dan ben ik niet mee, want in Gent hoef ik ik m'n abo niet te tonen (je wordt zelfs al bijna raar bekeken als je het wel doet), maar indien ik m'n abo bvb in Brakel of Beveren-Waas niet zo tonen... amaai je zou de chauffeur wel horen :mrgreen:

gr, Steve
Tiens, bizar! Ik doe dat wel constant, ook in grotere steden (soms Gent, meestal Brugge) en word nooit raar bekeken. Ik zie andere reizigers ook hetzelfde doen.

Wat is dan eigenlijk het beleid in steden als Gent, Brugge, Antwerpen, Oostende, ...? Niets tonen? En hoe zit het dan bijvoorbeeld met achteraan opstappen?
Bartjedj

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Bartjedj »

Weeral: ik spreek uit het oogpunt tram, in bus ben ik niet zo thuis:
Bij de 3 vlaamse tramnetten is er eigenlijk geen controle door de bestuurder. Abonnementen moeten dus niet getoond worden, al zijn er regelmatig reizigers die het wel doen.
Over achteraan instappen: bij een tram zijn alle deuren gelijk. Je mag dus in- en uitstappen waar je wil.

BDJ
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Steve »

Bartjedj schreef:Weeral: ik spreek uit het oogpunt tram, in bus ben ik niet zo thuis:
Bij de 3 vlaamse tramnetten is er eigenlijk geen controle door de bestuurder. Abonnementen moeten dus niet getoond worden, al zijn er regelmatig reizigers die het wel doen.
Over achteraan instappen: bij een tram zijn alle deuren gelijk. Je mag dus in- en uitstappen waar je wil.

BDJ
No suprise there, maar ik had het dus over de bus... :wink:
rail s

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door rail s »

Ik weet het enkel voor de bus:
Vooraan opstappen en abo tonen of kaartje valideren/kopen.
Indien dat je dat niet doet: geen reactie tot terugroepen; hangt van de chauffeur af!
Altijd vooraan opstappen uitgezonderd tijdens de spits in gelede bussen, dan mag je vanachter opstappen als de bus overvol zit.
Zo gaat het in de bussen van De Lijn rond Brussel
Trainspotterke

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Trainspotterke »

In Gent is er eerder de mentaliteit van in/uitstappen waar je wil en abo tonen hoeft ook niet, zowel bij tram als bus! :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Bericht door Asterix »

Met één ticket op openbaar vervoer in heel België

Brussel - Met één ticket reizen met het openbaar vervoer in heel België, dat is de opzet van de Ubi Go-kaart. Het ambitieuze project werd recent voorgesteld in aanwezigheid van de drie gewestelijke mobiliteitsministers: Brussels minister Pascal Smet, Vlaams minister Kathleen Van Brempt en Waals minister André Antoine.

De Ubi Go-kaart zal nog niet meteen voor morgen zijn, maar toch was er veel persbelangstelling bij de voorstelling ervan. Het gaat om een elektronische chipkaart die geldig is voor alle openbare vervoersnetten in ons land. Voorlopig is echter alleen nog maar de technische haalbaarheid getest.

Het voornaamste doel van de Ubi Go-kaart is de toegang tot het openbaar vervoer te vergemakkelijken. "In de toekomst moet het kunnen dat iemand die van Brussel naar Oostende moet, eerst de tram kan nemen, vervolgens de trein en in Oostende weer de tram, maar dan die van De Lijn. En dat met één ticket, zodat hij niet moet wisselen van vervoersbewijs," zegt minister Smet. "Daarnaast moet het mogelijk zijn met dat ticket ook gebruik te maken van een bewaakte fietsenstalling, van het autodeelsysteem Cambio of van een parkeergarage. Het ticket wordt met andere woorden een echte mobiliteitskaart."

De MIVB onderzoekt in het Brussels Gewest al langer de mogelijkheden om het kartonnen ticket in te ruilen voor de elektronische versie en lanceerde dit jaar de Mobib-kaart. Smet: "Brussel was het eerste gewest dat vooruit gegaan is. We hebben een Mobib-kaart die op dit moment al verdeeld wordt en die compatibel zal zijn met het toekomstige systeem. Naar analogie met de Visa en Mastercard zal er op de Mobib-kaart ook een symbooltje verschijnen om aan te geven dat de kaarten allemaal compatibel zijn."

Als alle vervoersnetten er werk van maken, zou de Ubi Go-kaart er in 2012 moeten zijn.

© tvbrussel
Plaats reactie