Testritten nieuwe trolleybussen in Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
Thomas

Testritten nieuwe trolleybussen in Gent

Bericht door Thomas »

Deze middag liep ik in Gent, en aan de Korenmarkt stond een nieuwe trolleybus te wachten vol met mensen van De Lijn en andere genodigden. Iemand van De Lijn wist me te vertellen dat het gaat om testritten voor aankoop van een stel nieuwe trolleybussen.

Ik had geen fototoestel bij mij, anders had ik wel een foto getrokken.
In de bus had de chauffeur een goed uitgeruste bestuurscabine die niet afgesloten was (dit kan misschien nog wijzigen), en een visueel en auditief halte aankondigingssysteem.

De bus reed zeer stil als die vertrok op de kasseien. De oude bussen vallen op de kasseien al bijna uit elkaar.

De trolley had aan de bestuurderskant een grote Duitstalige opdruk, en bijna volledig rood ingekleurd.
Vraag me verder niks meer van die bus, want daar heb ik niet opgelet :o
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hoi,

Vorige week en vandaag werden er inderdaad nieuwe trolleybussen getest op lijn 3. Vorige week ging het om een Van Hool newAG300T, vandaag werd een Solarisbus (Pools merk) getest.

De Van Hool van vorige week is bestemd voor het trolleybusbedrijf in Genua (AMT). (http://vdkphotos.skynetblogs.be/post/48 ... -newag300t)

De Solaris is een bus die rijdt bij Stadtbus Winterthur. Ikzelf heb geen foto's, maar de fans kunnen es op het forum van zone01 gaan kijken (http://forum.zone01.be)

Grtz,
Maikel
Daan

Bericht door Daan »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Vwala, 't is van een West-Fluutje dat je het (*) moet hebben! :P

(*) foto's natuurlijk
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Testritten nieuwe trolleybussen in Gent

Bericht door K V B »

Thomas schreef:Deze middag liep ik in Gent, en aan de Korenmarkt stond een nieuwe trolleybus te wachten vol met mensen van De Lijn en andere genodigden. Iemand van De Lijn wist me te vertellen dat het gaat om testritten voor aankoop van een stel nieuwe trolleybussen.
Ik dacht ergens gehoord te hebben dat het de bedoeling was lijn 3 weer te vertrammen. Is dat nu van de baan?
Pieter

Bericht door Pieter »

Mag da wel zo met een bus rondrijden zonder nummerplaat?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Pieter schreef:Mag da wel zo met een bus rondrijden zonder nummerplaat?
Mogelijks dat trolleybussen, omdat ze aan een lijn gebonden zijn, geen nummerplaat moeten hebben. Trams hebben ook geen nummerplaat...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Een trolleybus kan wel eender waar rijden dankzij het dieselaggregaat. Misschien was er een wagen met begeleiding bij, politietoezicht, ... Is tenslotte geen particulier voertuig.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Dietrich schreef:Een trolleybus kan wel eender waar rijden dankzij het dieselaggregaat. Misschien was er een wagen met begeleiding bij, politietoezicht, ... Is tenslotte geen particulier voertuig.
Deze kwam wel uit Zwitserland, en daar hebben trolley geen nummerplaat.
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

De andere trolleys van Gent hebben nochtans wel een nummerplaat.

Zwisterland, ander land, andere regels...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Dietrich schreef:De andere trolleys van Gent hebben nochtans wel een nummerplaat.

Zwisterland, ander land, andere regels...
En daarom hat deze testbus dus geen nummerplaat.

Of die dus eigenlijk wel mocht rond rijden in Gent? Ik vermoed dat het wel van "allez, voor ene keer is't goed" geweest zal zijn.

Ander land, andere regels, inderdaad :-)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dat ze bij De Lijn in Gent toch stilletjes aan ook maar beginnen uit te kijken voor nieuwe trolleybussen, want de huidige beginnen toch ook al hun leeftijd te hebben, ze.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het zal wel daarvoor zijn dat ze tests uitvoeren met nieuw materieel in Gent...
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

En als het Van Hool's worden zullen die er sneller zijn dan we denken... ;)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ja, maar indertijd zijn er hier ook nog trolleybussen bestemd voor Athene komen testen in Gent! :wink:
Plaats reactie