Straks rijden de Arnhemse nog wel proef in Gent!Trainspotterke schreef:Ja, maar indertijd zijn er hier ook nog trolleybussen bestemd voor Athene komen testen in Gent!
Testritten nieuwe trolleybussen in Gent
Bron: GVAIn Koningshooikt rolde onlangs de eerste van zeventien gelede trolleybussen AG 300 T voor Genua uit de fabriek.
Het gaat hier om een nieuw ontwerp. De Lijn profiteerde van de gelegenheid om de lagevloertrolley op het Gentse net tussen Dampoort en Mariakerke te testen.
"De test past in het onderzoek of we de Gentse trolleybussen door nieuwe vervangen of door een ander milieuvriendelijk alternatief", zegt technisch directeur van De Lijn Freddy Van de Weghe.
De Lijn test binnenkort ook nog een gelede trolleybus van de Poolse constructeur Solaris.
De kans dat De Lijn nieuwe trolleys koopt, is groot. Het kiezen voor een alternatief zou kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) betekenen.
Met andere woorden ze zijn wel degelijk aan het uitzien naar nieuwe trolleys ofwel een alternatief...
Hoi,
Vertrammen van lijn 3 is wellicht niet mogelijk, anders had men de trolleys al lang vervangen door een tram. Net zoals ze in Gent de tram willen doortrekken naar Zwijnaarde-centrum en Lochristi...
En volgens mij past een bus toch beter op dat traject, deze is immers veel meer wendbaar in vergelijking met een tram, want het traject van lijn 3 is toch niet echt een lachertje te noemen...
Grtz,
Maikel
Vertrammen van lijn 3 is wellicht niet mogelijk, anders had men de trolleys al lang vervangen door een tram. Net zoals ze in Gent de tram willen doortrekken naar Zwijnaarde-centrum en Lochristi...
En volgens mij past een bus toch beter op dat traject, deze is immers veel meer wendbaar in vergelijking met een tram, want het traject van lijn 3 is toch niet echt een lachertje te noemen...
Grtz,
Maikel
Ze hebben altijd nog wel wat van dat oud materieel staan Zolang de hermelijnen maar op lijn 1 blijvensteved schreef:Wat een geluk dat de hermelijnen de st-michielshelling niet overkunnenTrainspotterke schreef:Het zou tofzijn moesten ze die lijn weer volledig vertrammen.
Alleen, langs de andere kant zou het ook jammer zijn dat de laatst overblijvende trolleybuslijn in België zou verdwijnen.
gr, Steve
Vergeet niet dat Lijn 3 ooit nog een tramlijn geweest is, hé! De trolleybuslijn bestaat nog niet zo heel lang.MaiKeg schreef:Hoi,
Vertrammen van lijn 3 is wellicht niet mogelijk, anders had men de trolleys al lang vervangen door een tram. Net zoals ze in Gent de tram willen doortrekken naar Zwijnaarde-centrum en Lochristi...
En volgens mij past een bus toch beter op dat traject, deze is immers veel meer wendbaar in vergelijking met een tram, want het traject van lijn 3 is toch niet echt een lachertje te noemen...
Grtz,
Maikel
En ik vind dat een tram betere troeven heeft dan een bus. Een tram gaat meer volk aantrekken dan een bus. Moest de tramlijn aan de kust er nooit gelegen hebben zouden er nooit zoveel toeristen het openbaar vervoer gebruiken aan de kust.
Er zou vind ik toch ook een nieuwe tramlijn mogen komen die het Sint-Pietersstation verbindt met Gent-Dampoort via Gent-Zuid. Dat zou pas volk trekken.
Tot voor de Wereldoorlogen lagen er zowat in heel België tramlijnen. Ondertussen (en dat hoeft heus geen 50 jaar te zijn) verandert er natuurlijk heel wat aan de wegen, waardoor het niet altijd meer mogelijk is de tram opnieuw te laten rijden. Grootste oorzaak van de afschaffing van de tramlijnen destijds was natuurlijk omdat de infrastructuur vernield was en/of wegens geldgebrek niet langer onderhouden kon worden.Trainspotterke schreef: Vergeet niet dat Lijn 3 ooit nog een tramlijn geweest is, hé! De trolleybuslijn bestaat nog niet zo heel lang.
Da's een feit, de kusttram uitbaten met bussen zou overigens absurd zijn, want een bus kan nooit zoveel capaciteit bieden als een tram.Trainspotterke schreef:En ik vind dat een tram betere troeven heeft dan een bus. Een tram gaat meer volk aantrekken dan een bus. Moest de tramlijn aan de kust er nooit gelegen hebben zouden er nooit zoveel toeristen het openbaar vervoer gebruiken aan de kust.
Die verbinding wordt al verzekerd door de bussen van de 7x-bundel, en dat élke 7,5 minuten... De tram dan gewoon naast de bussen laten rijden (of andersom, hoe je het bekijkt), zou te stom zijn voor woorden. En het is nu niet dat die bussen overvol zitten, dus zo heel veel potentieel is er nu ook weer niet, denk ik dan.Trainspotterke schreef:Er zou vind ik toch ook een nieuwe tramlijn mogen komen die het Sint-Pietersstation verbindt met Gent-Dampoort via Gent-Zuid. Dat zou pas volk trekken.
Grtz,
Maikel
Omdat het toch aangenamer is om een licht zoemende trolleybus de Korenmarkt te horen oversteken dan lawaaierige dieselbussen!TBbart schreef:af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
Ik ben vandaag aan de werken gepasseerd waar de nieuwe stelplaats van De Lijn gaat komen. De werken voor de brug aan de Nieuwe vaart en de Gasmeterlaan voor de trams zijn al goed bezig. Ook zijn de huizen aan de overkant al gesloopt waar de sporen gaat uitkomen op de Blaisantvest.
Verder even gekeken op internet maar er is niet veel info te vinden. Het enige plaatje van een soort maquette dat ik vind is dit:
Verder even gekeken op internet maar er is niet veel info te vinden. Het enige plaatje van een soort maquette dat ik vind is dit:
Al gedacht aan de kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) die je anders veroorzaakt? Tis net alsof je terug diesels zou laten rijden op een net geëlectrificeerd baanvak.TBbart schreef:af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
Ik wil je niet uit je dromen halen, maar de PCC's blijven niet eeuwig rijden heThomas schreef:Ze hebben altijd nog wel wat van dat oud materieel staan Zolang de hermelijnen maar op lijn 1 blijven
gr, Steve
Mijn post was eerder als grap bedoeld, en ik weet gerust ook dat die oude bakken niet blijven meegaan. Zolang die opgeknopte PCC's blijven meegaan voor op lijn 4 zullen ze ook daar blijven ingezet worden.steved schreef:Ik wil je niet uit je dromen halen, maar de PCC's blijven niet eeuwig rijden heThomas schreef:Ze hebben altijd nog wel wat van dat oud materieel staan Zolang de hermelijnen maar op lijn 1 blijven
gr, Steve