Testritten nieuwe trolleybussen in Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Trainspotterke schreef:Ja, maar indertijd zijn er hier ook nog trolleybussen bestemd voor Athene komen testen in Gent! :wink:
Straks rijden de Arnhemse nog wel proef in Gent! :P
Dietrich

Bericht door Dietrich »

In Koningshooikt rolde onlangs de eerste van zeventien gelede trolleybussen AG 300 T voor Genua uit de fabriek.
Het gaat hier om een nieuw ontwerp. De Lijn profiteerde van de gelegenheid om de lagevloertrolley op het Gentse net tussen Dampoort en Mariakerke te testen.

"De test past in het onderzoek of we de Gentse trolleybussen door nieuwe vervangen of door een ander milieuvriendelijk alternatief", zegt technisch directeur van De Lijn Freddy Van de Weghe.

De Lijn test binnenkort ook nog een gelede trolleybus van de Poolse constructeur Solaris.
De kans dat De Lijn nieuwe trolleys koopt, is groot. Het kiezen voor een alternatief zou kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) betekenen.
Bron: GVA

Met andere woorden ze zijn wel degelijk aan het uitzien naar nieuwe trolleys ofwel een alternatief...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Het zou tofzijn moesten ze die lijn weer volledig vertrammen. :P

Alleen, langs de andere kant zou het ook jammer zijn dat de laatst overblijvende trolleybuslijn in België zou verdwijnen. :?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hoi,

Vertrammen van lijn 3 is wellicht niet mogelijk, anders had men de trolleys al lang vervangen door een tram. Net zoals ze in Gent de tram willen doortrekken naar Zwijnaarde-centrum en Lochristi...
En volgens mij past een bus toch beter op dat traject, deze is immers veel meer wendbaar in vergelijking met een tram, want het traject van lijn 3 is toch niet echt een lachertje te noemen...

Grtz,
Maikel
Thomas

Bericht door Thomas »

En het aanleggen van een nieuwe tramroute daar zou waarschijnlijk een iets grotere investering zijn dat het aankopen een een hoop nieuwe bussen.
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

Trainspotterke schreef:Het zou tofzijn moesten ze die lijn weer volledig vertrammen. :P

Alleen, langs de andere kant zou het ook jammer zijn dat de laatst overblijvende trolleybuslijn in België zou verdwijnen. :?
Wat een geluk dat de hermelijnen de st-michielshelling niet overkunnen :D

gr, Steve
Thomas

Bericht door Thomas »

steved schreef:
Trainspotterke schreef:Het zou tofzijn moesten ze die lijn weer volledig vertrammen. :P

Alleen, langs de andere kant zou het ook jammer zijn dat de laatst overblijvende trolleybuslijn in België zou verdwijnen. :?
Wat een geluk dat de hermelijnen de st-michielshelling niet overkunnen :D

gr, Steve
Ze hebben altijd nog wel wat van dat oud materieel staan 8) Zolang de hermelijnen maar op lijn 1 blijven :P
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

MaiKeg schreef:Hoi,

Vertrammen van lijn 3 is wellicht niet mogelijk, anders had men de trolleys al lang vervangen door een tram. Net zoals ze in Gent de tram willen doortrekken naar Zwijnaarde-centrum en Lochristi...
En volgens mij past een bus toch beter op dat traject, deze is immers veel meer wendbaar in vergelijking met een tram, want het traject van lijn 3 is toch niet echt een lachertje te noemen...

Grtz,
Maikel
Vergeet niet dat Lijn 3 ooit nog een tramlijn geweest is, hé! :wink: De trolleybuslijn bestaat nog niet zo heel lang.

En ik vind dat een tram betere troeven heeft dan een bus. Een tram gaat meer volk aantrekken dan een bus. Moest de tramlijn aan de kust er nooit gelegen hebben zouden er nooit zoveel toeristen het openbaar vervoer gebruiken aan de kust.

Er zou vind ik toch ook een nieuwe tramlijn mogen komen die het Sint-Pietersstation verbindt met Gent-Dampoort via Gent-Zuid. Dat zou pas volk trekken. :)
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Trainspotterke schreef: Vergeet niet dat Lijn 3 ooit nog een tramlijn geweest is, hé! :wink: De trolleybuslijn bestaat nog niet zo heel lang.
Tot voor de Wereldoorlogen lagen er zowat in heel België tramlijnen. Ondertussen (en dat hoeft heus geen 50 jaar te zijn) verandert er natuurlijk heel wat aan de wegen, waardoor het niet altijd meer mogelijk is de tram opnieuw te laten rijden. Grootste oorzaak van de afschaffing van de tramlijnen destijds was natuurlijk omdat de infrastructuur vernield was en/of wegens geldgebrek niet langer onderhouden kon worden.
Trainspotterke schreef:En ik vind dat een tram betere troeven heeft dan een bus. Een tram gaat meer volk aantrekken dan een bus. Moest de tramlijn aan de kust er nooit gelegen hebben zouden er nooit zoveel toeristen het openbaar vervoer gebruiken aan de kust.
Da's een feit, de kusttram uitbaten met bussen zou overigens absurd zijn, want een bus kan nooit zoveel capaciteit bieden als een tram.
Trainspotterke schreef:Er zou vind ik toch ook een nieuwe tramlijn mogen komen die het Sint-Pietersstation verbindt met Gent-Dampoort via Gent-Zuid. Dat zou pas volk trekken. :)
Die verbinding wordt al verzekerd door de bussen van de 7x-bundel, en dat élke 7,5 minuten... De tram dan gewoon naast de bussen laten rijden (of andersom, hoe je het bekijkt), zou te stom zijn voor woorden. En het is nu niet dat die bussen overvol zitten, dus zo heel veel potentieel is er nu ook weer niet, denk ik dan.

Grtz,
Maikel
TBbart

Bericht door TBbart »

af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

trolleys zijn inderdaad niet beter dan waterstofbussen, maar dan moet je die wel hebben he :P
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

TBbart schreef:af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
Omdat het toch aangenamer is om een licht zoemende trolleybus de Korenmarkt te horen oversteken dan lawaaierige dieselbussen! :wink:
Thomas

Bericht door Thomas »

Ik ben vandaag aan de werken gepasseerd waar de nieuwe stelplaats van De Lijn gaat komen. De werken voor de brug aan de Nieuwe vaart en de Gasmeterlaan voor de trams zijn al goed bezig. Ook zijn de huizen aan de overkant al gesloopt waar de sporen gaat uitkomen op de Blaisantvest.

Verder even gekeken op internet maar er is niet veel info te vinden. Het enige plaatje van een soort maquette dat ik vind is dit:
Afbeelding
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

TBbart schreef:af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
Al gedacht aan de kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) die je anders veroorzaakt? Tis net alsof je terug diesels zou laten rijden op een net geëlectrificeerd baanvak.
Thomas schreef:Ze hebben altijd nog wel wat van dat oud materieel staan Zolang de hermelijnen maar op lijn 1 blijven
Ik wil je niet uit je dromen halen, maar de PCC's blijven niet eeuwig rijden he

gr, Steve
Thomas

Bericht door Thomas »

steved schreef:
Thomas schreef:Ze hebben altijd nog wel wat van dat oud materieel staan Zolang de hermelijnen maar op lijn 1 blijven
Ik wil je niet uit je dromen halen, maar de PCC's blijven niet eeuwig rijden he

gr, Steve
Mijn post was eerder als grap bedoeld, en ik weet gerust ook dat die oude bakken niet blijven meegaan. Zolang die opgeknopte PCC's blijven meegaan voor op lijn 4 zullen ze ook daar blijven ingezet worden.
Plaats reactie