Dat mag eigenlijk niet meespelen, anders blijf je bakken geld gooien in een verloren zaak. Je hoort me niet zeggen dat dit zo is bij de trolley, maar het is geen gezond principe om ergens geld in te blijven steken, omdat je nu eenmaal al een begin gemaakt hebt ermee. Het is als op de foute weg door blijven gaan. Je kan soms beter de bittere pil doorslikken en verdergaan met een alternatief.steved schreef:Al gedacht aan de kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) die je anders veroorzaakt?
Testritten nieuwe trolleybussen in Gent
Veel kapitaal vernietiging zou er niet bij komen kijken. De onderstations en delen van de bovenleiding kunnen voor een tramlijn gewoon gerecupereerd worden.steved schreef:Al gedacht aan de kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) die je anders veroorzaakt? Tis net alsof je terug diesels zou laten rijden op een net geëlectrificeerd baanvak.TBbart schreef:af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
Ja moest er een tram kunnen rijden, zoals ik al eerder postte is het uitgesloten dat grote delen van lijn 3 (Gentbrugge, as Korenmarkt-Brugsepoort) ooit vertramd zullen worden (tenzij men half Gentbrugge platgooit en de St-Michielshelling en beetje minder laat hellen)K V B schreef:Veel kapitaal vernietiging zou er niet bij komen kijken. De onderstations en delen van de bovenleiding kunnen voor een tramlijn gewoon gerecupereerd worden.steved schreef:Al gedacht aan de kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) die je anders veroorzaakt? Tis net alsof je terug diesels zou laten rijden op een net geëlectrificeerd baanvak.TBbart schreef:af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
gr, Steve
Lijn 3 was ooit een tramlijn. Toen ik nog in Gent woonde (en de Trolleybussen al reden) kon je hier en daar zelfs nog de rails zien. En die tram reed dus ook over de St-Michielshelling. Een beetje goed gebouwde tram heeft hier geen probleem mee. (Je zou eens moeten zien welke hellingen de trams in Zürich beklimmen).steved schreef:Ja moest er een tram kunnen rijden, zoals ik al eerder postte is het uitgesloten dat grote delen van lijn 3 (Gentbrugge, as Korenmarkt-Brugsepoort) ooit vertramd zullen worden (tenzij men half Gentbrugge platgooit en de St-Michielshelling en beetje minder laat hellen)K V B schreef: Veel kapitaal vernietiging zou er niet bij komen kijken. De onderstations en delen van de bovenleiding kunnen voor een tramlijn gewoon gerecupereerd worden.
Dat laatste geldt voor treinlijnen ook, alleen zijn ze tegenwoordig snel met het ombouwen van een oude lijn naar een fietspad in al dan niet beschermd gebied waardoor de kansen op heropening zeer sterk slinken. Lijn 82 tussen Zottegem en Brakel zou bvb perfect met succes kunnen draaien denk ik, maar de bedding is nu natuurgebied.
Ja, maar door ze in fietspaden om te vormen voorkomt men dat ze het zouden gaan verkavelen, dus op die manier blijft de bedding in goeie staat! En moesten ze oude spoorlijnen willen heropenen waar het spoor nog ligt, moeten ze die toch zowiezo vernieuwen. Dus met een bedding waar er een fietspad ligt, besparen ze al op de kosten om het oude spoor op te breken!Dietrich schreef:Dat laatste geldt voor treinlijnen ook, alleen zijn ze tegenwoordig snel met het ombouwen van een oude lijn naar een fietspad in al dan niet beschermd gebied waardoor de kansen op heropening zeer sterk slinken. Lijn 82 tussen Zottegem en Brakel zou bvb perfect met succes kunnen draaien denk ik, maar de bedding is nu natuurgebied.
Dat van verkavelen klopt wel, maar in de streek heeft men er (wellicht beschermd) natuurgebied van gemaakt waardoor je het op uw buik kan schrijven van er nog een trein op te laten rijden zonder gigantische rompslomp.
Let wel, ik heb niets tegen natuurgebied maar een spoorbedding die zou men moeten kunnen vrijwaren van zulke zaken met oog op heringebruikname later.
Let wel, ik heb niets tegen natuurgebied maar een spoorbedding die zou men moeten kunnen vrijwaren van zulke zaken met oog op heringebruikname later.
Ter informatie: de lijn 3 was tot 1969 gewone tramlijn. Daarna werd de tram afgeschaft en vervangen door de bus (die, zoals men toen dacht, beter dan de tram was. Nu weten we het wel beter). 20 jaar lang bleef het een doodgewone dieselbuslijn, man men wou klaarblijkelijk iets speciaal van maken, en in 1989 ging er de trolley rijden.
Er zijn trouwens nog steeds sporen van de tramlijn over. Het nu nutteloos geworden eilandje naast de bushalte voor Sint-Michelsbrug is ooit een tramhalte geweest.
Er zijn trouwens nog steeds sporen van de tramlijn over. Het nu nutteloos geworden eilandje naast de bushalte voor Sint-Michelsbrug is ooit een tramhalte geweest.