Testritten nieuwe trolleybussen in Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

steved schreef:Al gedacht aan de kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) die je anders veroorzaakt?
Dat mag eigenlijk niet meespelen, anders blijf je bakken geld gooien in een verloren zaak. Je hoort me niet zeggen dat dit zo is bij de trolley, maar het is geen gezond principe om ergens geld in te blijven steken, omdat je nu eenmaal al een begin gemaakt hebt ermee. Het is als op de foute weg door blijven gaan. Je kan soms beter de bittere pil doorslikken en verdergaan met een alternatief.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Wat is er dan wel mis met de trolleys, is dat de foute weg?
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

MaiKeg schreef:Wat is er dan wel mis met de trolleys, is dat de foute weg?
Dat heb ik duidelijk niet bedoeld. Voor de trolley's zijn, hoop en denk ik, wel betere redenen te vinden dan: "we kopen ze want anders zouden we kapitaal vernietigen.".
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

trolleys zijn stil en milieuvriendelijk, das alles. Ten opzichte van een waterstofbus of een bus op batterijen zijn er dus geen echte voordelen (buiten de prijs misschien) :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Shrek schreef:trolleys zijn stil en milieuvriendelijk, das alles. Ten opzichte van een waterstofbus of een bus op batterijen zijn er dus geen echte voordelen (buiten de prijs misschien) :P
Water- en aardgasbussen maken anders ook een hele hoop herrie! Veel meer als gewone bussen!
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

ah bon, kzal mijn decibelmeter even meenemen als ik deze week nog es de waterstofbus ga opzoeken... wedden dat het een heel stuk lager ligt dan een optrekkende Euro 2-dieselbus :D

gr, Steve
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

steved schreef:
TBbart schreef:af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
Al gedacht aan de kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) die je anders veroorzaakt? Tis net alsof je terug diesels zou laten rijden op een net geëlectrificeerd baanvak.
Veel kapitaal vernietiging zou er niet bij komen kijken. De onderstations en delen van de bovenleiding kunnen voor een tramlijn gewoon gerecupereerd worden.
pietje

Bericht door pietje »

Maar niet voor een klassieke diesel buslijn
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

K V B schreef:
steved schreef:
TBbart schreef:af en toe rijden er ook dieselversies met dezelfde lengte van de trolley op de lijn (3) hoor. En dat zijn ook moderne bussen...
Dus vraag me eigenlijk af waarom ze nog trolleys zouden aankopen.
Al gedacht aan de kapitaalvernietiging (bovenleiding, onderstations) die je anders veroorzaakt? Tis net alsof je terug diesels zou laten rijden op een net geëlectrificeerd baanvak.
Veel kapitaal vernietiging zou er niet bij komen kijken. De onderstations en delen van de bovenleiding kunnen voor een tramlijn gewoon gerecupereerd worden.
Ja moest er een tram kunnen rijden, zoals ik al eerder postte is het uitgesloten dat grote delen van lijn 3 (Gentbrugge, as Korenmarkt-Brugsepoort) ooit vertramd zullen worden (tenzij men half Gentbrugge platgooit en de St-Michielshelling en beetje minder laat hellen)

gr, Steve
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

steved schreef:
K V B schreef: Veel kapitaal vernietiging zou er niet bij komen kijken. De onderstations en delen van de bovenleiding kunnen voor een tramlijn gewoon gerecupereerd worden.
Ja moest er een tram kunnen rijden, zoals ik al eerder postte is het uitgesloten dat grote delen van lijn 3 (Gentbrugge, as Korenmarkt-Brugsepoort) ooit vertramd zullen worden (tenzij men half Gentbrugge platgooit en de St-Michielshelling en beetje minder laat hellen)
Lijn 3 was ooit een tramlijn. Toen ik nog in Gent woonde (en de Trolleybussen al reden) kon je hier en daar zelfs nog de rails zien. En die tram reed dus ook over de St-Michielshelling. Een beetje goed gebouwde tram heeft hier geen probleem mee. (Je zou eens moeten zien welke hellingen de trams in Zürich beklimmen).
1607

Bericht door 1607 »

mja die goeie oude trams he. vroeger lag belgie vol met tram sporen. en opeens moest het allemaal weg en nu wil men het terug vol leggen met sporen... zo blijft de economie draaiende zeker...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat laatste geldt voor treinlijnen ook, alleen zijn ze tegenwoordig snel met het ombouwen van een oude lijn naar een fietspad in al dan niet beschermd gebied waardoor de kansen op heropening zeer sterk slinken. Lijn 82 tussen Zottegem en Brakel zou bvb perfect met succes kunnen draaien denk ik, maar de bedding is nu natuurgebied. :roll:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dietrich schreef:Dat laatste geldt voor treinlijnen ook, alleen zijn ze tegenwoordig snel met het ombouwen van een oude lijn naar een fietspad in al dan niet beschermd gebied waardoor de kansen op heropening zeer sterk slinken. Lijn 82 tussen Zottegem en Brakel zou bvb perfect met succes kunnen draaien denk ik, maar de bedding is nu natuurgebied. :roll:
Ja, maar door ze in fietspaden om te vormen voorkomt men dat ze het zouden gaan verkavelen, dus op die manier blijft de bedding in goeie staat! :wink: En moesten ze oude spoorlijnen willen heropenen waar het spoor nog ligt, moeten ze die toch zowiezo vernieuwen. Dus met een bedding waar er een fietspad ligt, besparen ze al op de kosten om het oude spoor op te breken! :wink:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat van verkavelen klopt wel, maar in de streek heeft men er (wellicht beschermd) natuurgebied van gemaakt waardoor je het op uw buik kan schrijven van er nog een trein op te laten rijden zonder gigantische rompslomp.

Let wel, ik heb niets tegen natuurgebied maar een spoorbedding die zou men moeten kunnen vrijwaren van zulke zaken met oog op heringebruikname later.
Volkov

Bericht door Volkov »

Ter informatie: de lijn 3 was tot 1969 gewone tramlijn. Daarna werd de tram afgeschaft en vervangen door de bus (die, zoals men toen dacht, beter dan de tram was. Nu weten we het wel beter). 20 jaar lang bleef het een doodgewone dieselbuslijn, man men wou klaarblijkelijk iets speciaal van maken, en in 1989 ging er de trolley rijden.

Er zijn trouwens nog steeds sporen van de tramlijn over. Het nu nutteloos geworden eilandje naast de bushalte voor Sint-Michelsbrug is ooit een tramhalte geweest.
Plaats reactie