Uitbreiding kusttram?

Smalspoor, tram en light-rail in België
rail s

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door rail s »

rvdborgt schreef:
afx schreef:een californische wissel.
Wat is dat?

Groetjes,
Rian
een overlegwissel/oplegwissel/californische wissel/klimwissel/kruipwissel: wordt over de normale sporen gelegd zodat er van richting kan veranderd worden. Afbeelding
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door groentje »

Zelfs de cheminots hier leren nog wat bij :mrgreen:
Bartjedj

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Bartjedj »

afx schreef:
bartjedj schreef:Als een halte aan de kust langs een enkelspoor ligt, wordt die normaal niet bediend. Er zijn namelijk geen deuren aan één van de twee kanten :wink:
Ik zeg wel normaal, want er zijn gevallen bekend waarin er wel bediening was. Zo was er Nieuwpoort Stad, en ook Zeebrugge Zeesluis wordt bediend als er enkelspoor gereden wordt.

BDJ
Ik heb enkele jaren met de kusttram gereden en kan u verzekeren dat de halte's altijd bediend geweest zijn wanneer er enkelspoor werd gereden, ze werden soms wel eens enkele meter verlegd om dan grote betonnen blokken te gebruiken opstap.
Het is zelfs zo dat veel enkelspoor word/werd gereden tss twee halte's om dan juist voor de halte weer te versporen naar het juiste spoor en dit door middel van een californische wissel.
Ik moet u teleurstellen. Ik heb zelf geweten dat Nieuwpoort Bad, ten tijde van de spoorvernieuwing daar, gesloten is geweest zonder verlegd te zijn. Reizigers kregen de raad af te stappen in Ysermonde en vandaar te voet verder te gaan.
Ook Knokke Watertoren was gesloten toen de sporen vernieuwd werden. Ook daar moesten mensen doorrijden tot Knokke Station en te voet terugkeren.

Anderzijds heb je wel gelijk: er wordt regelmatig enkelspoor gereden met californische wissels, tijdens de winter tot op 3 plaatsen tegelijk. Maar het gebeurt dus zeker wel dat er haltes in werfzones liggen.

BDJ
Trammist

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Trammist »

In sommige Antwerpse straten zouden ze ook beter wat van die wissels leggen. Zélfs met de enkelrichtinstrams.
Bartjedj

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Bartjedj »

Californische wissels zijn tijdelijke infra, die gelegd wordt bij werken.

Tegenspoorwissels liggen er in Antwerpen niet, grotendeels om één reden: de premetro.
In de PM is het onmogelijk om tegen de richting in te rijden, doordat het seinsysteem hierop niet geprogrammeerd is.

Verder komt het ook, omdat ze gewoon nooit gelegd zijn. Gebrek aan flexibiliteit bij DL, dus

BDJ
Trammist

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Trammist »

Bartjedj schreef: Tegenspoorwissels liggen er in Antwerpen niet, grotendeels om één reden: de premetro.
In de PM is het onmogelijk om tegen de richting in te rijden, doordat het seinsysteem hierop niet geprogrammeerd is.
Het heeft ook niet veel zin om het seinstelsel van de P.M. hierop te voorzien, aangezien grote delen van het tunnlenet in volledig geschieden tunnels liggen.
Bartjedj schreef:Verder komt het ook, omdat ze gewoon nooit gelegd zijn. Gebrek aan flexibiliteit bij DL, dus
Inderdaad. En de weinige omloopwissels die er ooit gelegen hebben (in de Ommeganckstraat was er ooit één) hebben ze nog eens uitgebroken ook...
afx

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door afx »

Bartjedj schreef:
afx schreef:
bartjedj schreef:Als een halte aan de kust langs een enkelspoor ligt, wordt die normaal niet bediend. Er zijn namelijk geen deuren aan één van de twee kanten :wink:
Ik zeg wel normaal, want er zijn gevallen bekend waarin er wel bediening was. Zo was er Nieuwpoort Stad, en ook Zeebrugge Zeesluis wordt bediend als er enkelspoor gereden wordt.

BDJ
Ik heb enkele jaren met de kusttram gereden en kan u verzekeren dat de halte's altijd bediend geweest zijn wanneer er enkelspoor werd gereden, ze werden soms wel eens enkele meter verlegd om dan grote betonnen blokken te gebruiken opstap.
Het is zelfs zo dat veel enkelspoor word/werd gereden tss twee halte's om dan juist voor de halte weer te versporen naar het juiste spoor en dit door middel van een californische wissel.
Ik moet u teleurstellen. Ik heb zelf geweten dat Nieuwpoort Bad, ten tijde van de spoorvernieuwing daar, gesloten is geweest zonder verlegd te zijn. Reizigers kregen de raad af te stappen in Ysermonde en vandaar te voet verder te gaan.
Ook Knokke Watertoren was gesloten toen de sporen vernieuwd werden. Ook daar moesten mensen doorrijden tot Knokke Station en te voet terugkeren.

Anderzijds heb je wel gelijk: er wordt regelmatig enkelspoor gereden met californische wissels, tijdens de winter tot op 3 plaatsen tegelijk. Maar het gebeurt dus zeker wel dat er haltes in werfzones liggen.

BDJ
Ik kan niet spreken over de kant van "De panne-Adinkerke" daar ik enkel in mijn opleiding die richting verzekerd heb.
Daarna was ik bestuurder in Knokke en mocht/moest (door CAO's) enkel maar tot Oostende rijden.
Ik ben reeds 4 jaar weg bij "De Lijn" en mss laten ze nu gemakshalve enkele kleinere halte's links liggen bij werken aan de tramlijn.
Dit is mss ook logisch daar de bijna gehele kant tss Zeebrugge en Knokke nu open ligt, en dat naar verluid Blankenberge Centrum bijna aan de beurt is tss Blankenberge Park en station...
Plaats reactie