Uitbreiding kusttram?

Smalspoor, tram en light-rail in België
Slab

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Slab »

Bartjedj schreef:Werk 1 voor een tram naar Knokke Centrum: Lippens afzetten. Die heeft de Kusttram al heel wat teruggedrongen, en zou hem liever helemaal zien verdwijnen.

BDJ

Misschien wel, maar we leven nog steeds in een democratisch land en zijn lijst (Gemeentebalangen) haalde bij de laatste verkiezingen wel nog vlotjes 60% van de stemmen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door groentje »

@K V B: Zeebrugge krijg behoorlijk wat goederenverkeer te verwerken, hoor, er zijn nu al een aantal knelpunten waar de takken van Blankenberge en Knokke erbij komen. En de haven van Zeebrugge lijkt alleen nog maar aan belang te zullen winnen. Nog meer verkeer, dus. Ook zijn de veiligheidseisen anders voor spoor en tram. In Limburg komt de Spartacuslijn naar Maastricht dan ook naast de bestaande lijn 34 in Diepenbeek. Reizigersverkeer scheiden van goederenverkeer, het lijkt sowieso meer en meer het model te worden.

@Joris: Je hebt gelijk, maar ofwel ben je compatibel met de spoorlijn, ofwel met de metersporige tramlijn. You can't have it both ways, tenzij met een derde rail.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door dekooiker »

Wie zou die sporen moeten aanleggen?
Als De Lijn het doet zijn we klaar: van kwaliteit kunnen we niet echt spreken, Infrabel is dan een veel betere keuze.
Een nieuwe lijn aanleggen die geen verlenging is van de huidige kustlijn mag ook meteen op normaalspoor.

Die lijn Oostende-Brugge is redelijk idioot.
Lijn 50a frequent laten rijden is zinvoller, en zorg ervoor dat die zonder veel omwegen rijdt.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door groentje »

En wil je extra stopplaatsen tussen Brugge en Oostende?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door HLE 2302 »

moest men terug een stoptrein inleggen tussen brugge en oostende is een tram verbinding totaal overbodig, maarja hé, de NMBS met hun verdomd IC-IR plan

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Henk »

HLE 2302 schreef:moest men terug een stoptrein inleggen tussen brugge en oostende is een tram verbinding totaal overbodig, maarja hé, de NMBS met hun verdomd IC-IR plan

greetz 2302
De spoorweg ligt wel ver van de dorpskernen af (Oudenburg, Jabbeke, zie Google Maps). Ook voor het IC/IR-plan stopten er maar weinig treinen in die stations.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door treinbruno »

de oostende-kortrijk kan toch best wel in oudenburg stoppen :)
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door K V B »

groentje schreef:@K V B: Zeebrugge krijg behoorlijk wat goederenverkeer te verwerken, hoor, er zijn nu al een aantal knelpunten waar de takken van Blankenberge en Knokke erbij komen. En de haven van Zeebrugge lijkt alleen nog maar aan belang te zullen winnen. Nog meer verkeer, dus.

Word er dan ook niet een derde spoor van Brugge naar Zeebrugge gelegd? Overigens denk ik dat men beter eens grondig de optie van een goedernspoorlijn Zeebrugge - Zelzate - Antwerpen zou moeten bestuderen
Ook zijn de veiligheidseisen anders voor spoor en tram. In Limburg komt de Spartacuslijn naar Maastricht dan ook naast de bestaande lijn 34 in Diepenbeek. Reizigersverkeer scheiden van goederenverkeer, het lijkt sowieso meer en meer het model te worden.
Men kan anders eens in Karlsruhe gaan kijken. het zou me overigens niet verbazen indien de voornaamste reden om de sneltram naar Maastricht in Diepenbeek een eigen spoor te geven onwil bij Infrabel is...


.
pietje

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door pietje »

Laat het duidelijk zijn dat veiligheid daar een drogreden is, ze zijn er als de dood voor om De Lijn op de Infrabel sporen toe te laten.

Of de onwil vanwege Infrabel of uit (federale) politieke hoek komt, laat ik in het midden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door dekooiker »

Dat ze bang zijn om De Lijn op hun sporen te laten rijden, dààr kan ik inkomen!
Ik reed vroeger regelmatig in Antwerpen met de tram mee.
Vele bestuurders zijn gekken en als busbestuurder zie ik constant idiote toeren uithalen door de collega's.

Maar eerlijkheidshalve eraan toevoegen dat het blijkbaar een Antwerps gegeven moet zijn: in Gent zijn de chauffeurs dan algemeen genomen zeer vriendelijk en behulpzaam.
Waar De Lijn het gewoon moeliijk mee heeft dat is rood=stoppen.
Ziet ge ze op het 'groot spoor' algauw nog was snelheid maken om het rood sein door te gaan?

Bij een verlenging van de kustlijn kan men maar beter zorgzaam tewerk gaan en niet stomweg een Infrabellijn dubbelen met een tramspoor.
Zou zonde van het geld zijn, Infrabel dwingen bepaalde stopplaatsen te heropenen zou minder kosten en dan kan men voor de tram een ander traject bekijken.
De trein.
Alleen voor durvers.
Stevie Wonder

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Stevie Wonder »

treinbruno schreef:de oostende-kortrijk kan toch best wel in oudenburg stoppen :)
Laat gewoon de stoptrein Gent- Brugge verder rijden tot Oostende. Waarom een IC weer maar eens in die stations laten stoppen. Een IC trein is een trein die enkel dient te stoppen in de grote stations.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door groentje »

Die stoptrein rijdt in de week al door naar Zeebrugge. Misschien de stoptrein uit Kortrijk?
Stevie Wonder

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Stevie Wonder »

groentje schreef:Die stoptrein rijdt in de week al door naar Zeebrugge. Misschien de stoptrein uit Kortrijk?
Maakt niet uit welke stoptrein maar ga aub van IC trein geen stoptrein maken.
melle

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door melle »

groentje schreef:
Grumpy schreef:Er moet dringend een verdere uitbouw van de kusttram komen richting binnenland.
Heractiveren van de voormalige spoorlijn Nieuwpoort - Diksmuide , ombouwen spoorlijn Zeebrugge - Brugge zijn zeer wenselijk.
De geplande verbinding van Oostende naar Brugge via Zandvoorde,Oudenburg,Jabbeke,Varsenare mag er gerust ook komen zoals gepland in het Neptunusplan...

Verlengingen naar Sluis en de tak Koksijde - Veurne zijn me niet nodig net als De Panne - Dunkerque , daar kun je beter het bestaande spoor herbenuttigen ('t ligt er toch niets te doen)
Vanuit Sluis is er anders wel behoorlijk wat interesse om op het Belgisch (spoorweg)net aangesloten te worden. Sluis is ook een vrij grote gemeente, en menig Nederlander rijdt nu al tot in Knokke om daar de trein te nemen. Met een deftig OV-alternatief, zoals een tram, zou je dus de parkeerdruk rond Knokke-station doen minderen.
De lijn naar Duinkerken, nu reeds uitgebaat als busdienst door DK'Bus, zie ik wel graag vertramd. Een treindienst zou me nog liever zien, maar zowel NMBS als SNCF blokkeren dat. Een vertramming lijkt me dan ook een alternatief om die saboteurs te omzeilen.
Ik ben een voorstander van Diksmuide-Nieuwpoort, de laatste grote gemeente aan de kust zonder station. Liefst zou ik daar treinen zien, maar opnieuw, dat is weinig haalbaar. Een tram kan dan een oplossing bieden. Sowieso is de uurdienst met de bus gewoon een schandaal.
Koksijde? het mag van mij, hoor, maar voor mij is het geen prioriteit. Net zomin als Brugge-Oostende. Spijtig genoeg liggen de voormalige stations ook wat ver van de dorpskernen, dat ook een heropening niet meteen voor morgen lijkt. Al duim ik voor Oudenburg. Ik zie wel potentieel voor minstens 1 station.
Zet toch gewoon bussen in, een tram is totaal niet rendabel. En dan nog een punt: moest er een tram naar sluis rijden, dan mag je weeral dingen gaan onteigenen ezv, plus de bouwkosten en de duur ervan, om niet te vergeten het aantal nieuwe trams die moeten besteld worden om die diensten te vervullen in hoogseizoen...

Ik ben een tegenstander van alle verlengingen, het zal een kost zijn i.p.v. een extra geldwinst. Zet gewoon bussen in, dat is het makkelijkste, snelste en beste.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door dekooiker »

Politiek oncorrect!
Blij dat er iemand eens durft nadenken, want tegenwoordig is het al tramverlenging en bussen naar overal dat de klok slaat.
De crisis indachtig is het moment gekomen om af te wegen wat zinvol is.
Schaf eens het gratisrijden af en dan kan er bekeken worden wat kans op slagen heeft.
Verleng de kusttram en er zal volk meerijden: de 65+ die ne keer met den tram wilt rijden.
Niks tegen 65+, wel tegen het idiote gratisbeleid.

Op de kustlijn na is elke tramverlenging een extraatje voor stadsbewoners.
Wie buiten de stad woont heeft er totaal geen baat bij.
Neem nu de verlenging van lijn 8 naar Silsburg: die verbinding kan je met overstap per bus ook maken.
Het moet toch per sé weer een tramlijn zijn hé...

Het enige waar ik melle in moet aanvullen is dat een tram misschien niet rendabel is, de bus is dat ook niet.
Alleen zal de dekkingsgraad er hoger liggen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie