Uitbreiding kusttram?

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door groentje »

Grumpy schreef:Er moet dringend een verdere uitbouw van de kusttram komen richting binnenland.
Heractiveren van de voormalige spoorlijn Nieuwpoort - Diksmuide , ombouwen spoorlijn Zeebrugge - Brugge zijn zeer wenselijk.
De geplande verbinding van Oostende naar Brugge via Zandvoorde,Oudenburg,Jabbeke,Varsenare mag er gerust ook komen zoals gepland in het Neptunusplan...

Verlengingen naar Sluis en de tak Koksijde - Veurne zijn me niet nodig net als De Panne - Dunkerque , daar kun je beter het bestaande spoor herbenuttigen ('t ligt er toch niets te doen)
Vanuit Sluis is er anders wel behoorlijk wat interesse om op het Belgisch (spoorweg)net aangesloten te worden. Sluis is ook een vrij grote gemeente, en menig Nederlander rijdt nu al tot in Knokke om daar de trein te nemen. Met een deftig OV-alternatief, zoals een tram, zou je dus de parkeerdruk rond Knokke-station doen minderen.
De lijn naar Duinkerken, nu reeds uitgebaat als busdienst door DK'Bus, zie ik wel graag vertramd. Een treindienst zou me nog liever zien, maar zowel NMBS als SNCF blokkeren dat. Een vertramming lijkt me dan ook een alternatief om die saboteurs te omzeilen.
Ik ben een voorstander van Diksmuide-Nieuwpoort, de laatste grote gemeente aan de kust zonder station. Liefst zou ik daar treinen zien, maar opnieuw, dat is weinig haalbaar. Een tram kan dan een oplossing bieden. Sowieso is de uurdienst met de bus gewoon een schandaal.
Koksijde? het mag van mij, hoor, maar voor mij is het geen prioriteit. Net zomin als Brugge-Oostende. Spijtig genoeg liggen de voormalige stations ook wat ver van de dorpskernen, dat ook een heropening niet meteen voor morgen lijkt. Al duim ik voor Oudenburg. Ik zie wel potentieel voor minstens 1 station.
Stevie Wonder

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Stevie Wonder »

Grumpy schreef:Er moet dringend een verdere uitbouw van de kusttram komen richting binnenland.
Heractiveren van de voormalige spoorlijn Nieuwpoort - Diksmuide , ombouwen spoorlijn Zeebrugge - Brugge zijn zeer wenselijk.
De geplande verbinding van Oostende naar Brugge via Zandvoorde,Oudenburg,Jabbeke,Varsenare mag er gerust ook komen zoals gepland in het Neptunusplan...

Verlengingen naar Sluis en de tak Koksijde - Veurne zijn me niet nodig net als De Panne - Dunkerque , daar kun je beter het bestaande spoor herbenuttigen ('t ligt er toch niets te doen)
De spoorlijn van Zeebrugge naar Brugge ver trammen? Wat ga je dan doen met al die goederen treinen die nu vanuit Zeebrugge vertrekken?
rail s

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door rail s »

Stevie Wonder schreef:
Grumpy schreef:Er moet dringend een verdere uitbouw van de kusttram komen richting binnenland.
Heractiveren van de voormalige spoorlijn Nieuwpoort - Diksmuide , ombouwen spoorlijn Zeebrugge - Brugge zijn zeer wenselijk.
De geplande verbinding van Oostende naar Brugge via Zandvoorde,Oudenburg,Jabbeke,Varsenare mag er gerust ook komen zoals gepland in het Neptunusplan...

Verlengingen naar Sluis en de tak Koksijde - Veurne zijn me niet nodig net als De Panne - Dunkerque , daar kun je beter het bestaande spoor herbenuttigen ('t ligt er toch niets te doen)
De spoorlijn van Zeebrugge naar Brugge ver trammen? Wat ga je dan doen met al die goederen treinen die nu vanuit Zeebrugge vertrekken?
Kijk eens naar de foto's van Steven over de RhB en je hebt je antwoord.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Steven »

euh ik zie niet in wat mijn foto's van de RhB hier mee te maken hebben. De lijn brugge zeebrugge vertrammen is geen optie aangezien er daar inderdaad enorm veel cargo is. Verder heb je ook nog is last met spoorbreedte en voeding van bovenleiding die verschillen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik denk dat rail s het heeft over dat stukje spoor van Chur naar EMS werk waar het RhB smalspoor en het SBB normaalspoor ook in elkaar liggen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Steven »

ah ok gemengd verkeer, tja da kan misschien een oplossing zijn, maar niet vergeten dat het stukje spoor tussen chur en EMS werk minder cargo verwerkt dan de lijn brugge zeebrugge (daar gaat het hem hooguit om een tiental treinen per dag)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Joris »

Hallo,
Daarenboven loopt die lijn nogal vrij snel samen met Brugge-Blankenberge en Brugge-Knokke. Je zit dan ofwel met trams tussen een massa reizigers en goederentreinen, wat me niet echt evident lijkt, of je moet de lijnen naar Knokke en B'berge ook vertrammen, maar dat lijkt me niet echt realistisch.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door treinbruno »

knokke en blankenberge vertrammen is echt niet slim :)
wat met al die toeristentreinen enzo in de zomer? als alle reizigers moeten overstappen in brugge gaat dat daar zeer druk worden, en gaan er waarschijnlijk ook midner mensen de trein nemen
Afbeelding
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door groentje »

Parallel met de lijn naar Zeebrugge een tramlijn leggen?
Overigens moet een tramlijn geen meterspoor zijn, kijk bijvoorbeeld naar Brussel. O.a. voor de reactivatie van lijn 73 De Panne-Duinkerken als tramlijn, wordt eerder gedacht aan een soort lightrail op normaalspoor.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door K V B »

groentje schreef:Parallel met de lijn naar Zeebrugge een tramlijn leggen?
Overigens moet een tramlijn geen meterspoor zijn, kijk bijvoorbeeld naar Brussel. O.a. voor de reactivatie van lijn 73 De Panne-Duinkerken als tramlijn, wordt eerder gedacht aan een soort lightrail op normaalspoor.
Waarom gewoon niet op de bestaande lijn wat vaker rijden?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Joris »

Hallo,
groentje schreef:Overigens moet een tramlijn geen meterspoor zijn, kijk bijvoorbeeld naar Brussel. O.a. voor de reactivatie van lijn 73 De Panne-Duinkerken als tramlijn, wordt eerder gedacht aan een soort lightrail op normaalspoor.
Het is dan wel jammer dat je geen aansluiting kan geven op het net van de kusttram, want, die rijdt wel op meterspoor.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rail s

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door rail s »

Joris schreef:Hallo,
Ik denk dat rail s het heeft over dat stukje spoor van Chur naar EMS werk waar het RhB smalspoor en het SBB normaalspoor ook in elkaar liggen.
Groeten,
Joris De Mol
Veel erger, :arrow: ik had het over (de) opgebokte wagons :wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Shrek »

de kusttram naar brugge halen lijkt mij totaal overbodig, veurne eventueel, maar knokke-dorp zou er zeker wel bij varen, dat ze er daar maar snel aan beginnen :)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door treinbruno »

ik zou het wel tof vinden als ze hem naar duinkerke of zelfs verder doortrekken :)
ok, nu rijdt er wel een bus, maar een tram is toch veel makkelijker, eventueel maar 1 keer om het half uur...
ook voor bray dunes zal dit goed zijn, eventueel op de oude bedding van L73

en nog leuker zou het zijn als ze hem tot calais doortrekken, langs gravelines enzo, want op het SNCF lijntje daar rijden ook maar een paar treinen par dag op weekdagen :( , en het is ook handig voor mensen die uit engeland komen en naar de belgische kust willen :mrgreen:
Afbeelding
Bartjedj

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Bartjedj »

Werk 1 voor een tram naar Knokke Centrum: Lippens afzetten. Die heeft de Kusttram al heel wat teruggedrongen, en zou hem liever helemaal zien verdwijnen.

BDJ
Plaats reactie