Uitbreiding kusttram?

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door groentje »

De initiële investering in een tramverbinding is vanzelfsprekend hoger dan voor een busverbinding. De aanleg van de infrastructuur, de aankoop van de voertuigen...
Maar als de capaciteit gerechtvaardigd is, moeten ze bij mij niet afkomen met tig bussen per uur door mijn straat, hoor. Geef mij dan maar een tram, waar meer volk in kan, die minder lawaai maakt, en waar er toch minder van door moeten rijden om iedereen mee te krijgen. Dus ja, ik ben zo'n 'poco' verdediger van bijvoorbeeld de vertramming van de bus-as door Leuven, van de vertramming van de lijnen 7* in Gent, en van nog een aantal lijnen.
Natuurlijk moet het nu van elke investering tegen het licht gehouden worden, hoe leuk ik het ook zou vinden, een tramlijn van Ieper naar Veurne is niet te verantwoorden. Ik zie dan ook weinig verdedigers ervan, zelfs niet bij de nostalgici naar de NMVB. Ook talrijke andere verbindingen zijn niet interessant.
Naar Sluis zie ik wel potentieel, het zou wat mij betreft dan ook op zijn minst moeten worden bestudeerd. Misschien geeft die studie iets anders aan, maar net zomin als je voetstoots mag aannemen dat een investering is gerechtvaardigd, mag je voetstoots aannemen dat dat niet zo is.
En dekooiker: iets tegen stadsbewoners :evil: ? Natuurlijk komt een tram ten goede aan de stadsbewoners, maar het wonen in de stad moet dan toch ook worden aangemoedigd? Iets wat momenteel absoluut niet gebeurd, overigens. Dan is de bouw van een tramlijn m.i. gerechtvaardigd. Ook qua exploitatie kan het eenvoudiger zijn om een buslijn een andere route te geven, en een klein stukje trambedding te verlengen.
Je gaf trouwens zelf aan dat een tramverlenging economisch tegen het licht moet worden gehouden. In de stad, waar de dichtheid en het potentiële gebruik dus hoger liggen, lijkt me dat dan ook verantwoorder dan ergens te lande.
En nog een klein steentje: op verschillende plaatsen in het buitenland heeft men spoorlijnen terug opengesteld of tramlijnen aangelegd, waar men aan de hand van het aantal busreizigers voorheen, nooit de investering had kunnen rechtvaardigen, maar die, eenmaal opengesteld, wel een succes zijn op vlak van gebruik, en zelfs op vlak van dekking van exploitatiekosten. Als je er met de bus een uur overdoet, en met een soort lightrail maar een halfuur, kan je dat voertuig dubbel zo vaak inzetten, hé?
Afschaffen van het gratisrijden van +65 is een andere discussie, maar daar ben ik het wel eerder met je eens.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door dekooiker »

Het aanleggen van een tramspoor terwijl er een busmogelijkheid is...het Antwerpse voorbeeld lijkt me gewoon iets om langere tramlijnen te creëren en eindpunten te verbinden.

Uw verlenging naar Sluis zegt me totaal niks en dat mag niet verbazen.
Ik ken de streek langs geen kanten en kan er geen uitspraak over doen behalve dan dat het tellen van gratisrijders (die enkel meerijden omdat het gratis is) een gevaarlijke manier van tellen is.

Het tot in den treure toe aangehaalde buitenlandvoorbeeld klopt wel degelijk.
Een drukke buslijn vertrammen (Antwerpen-Turnhout bijvoorbeeld!) trekt reizigers op voorwaarde dat dat ding regelmatig rijdt en liefst van al stopt die tram in de stad zelf niet aan alle haltes om niet teveel tijd te verliezen.

Wie het boekje over lijn 126, uitgegeven door Altaire, heeft gelezen kan ondervinden hoe het afschaffen van een spoorlijn -in dit geval trein - heeft geleden tot een reizigersverlies.
De bus doet immers veel te lang over het traject en dikwijls worden er naburige dorpen nog snel even bediend.
Gevolg: bus doet er minstens een uur over, in het slechtste geval bijna drie uur.
Daarmee krijg je geen reizigers van trein naar bus.

Vijftig jaar geleden hadden bus, trein en tram afgedaan.
De auto was hét vervoermiddel geworden, is dat nog steeds en terecht.
Maar met de crisis neemt het belang van het OV terug toe.
En, zonder trein en later tram hadden we nooit zo'n economische ontwikkeling gekend!
De trein.
Alleen voor durvers.
Trainspotterke

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Trainspotterke »

Nog iets belangrijk: Ik weet niet hoe het te verklaren is, maar een reiziger neemt liever een tram of een bus. Ik ken een heel aantal mensen die de tram nemen van het Sint-Pietersstation in Gent naar het Zuid via de Korenmarkt, terwijl er een rechtstreekse busverbinding is (lijnen 7x) tussen beide stations...
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door jan_olieslagers »

Trainspotterke schreef:Ik weet niet hoe het te verklaren is, maar een reiziger neemt liever een tram of een bus.
Lijkt mij erg normaal: tram is toch flink wat comfortabeler?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef:
Trainspotterke schreef:Ik weet niet hoe het te verklaren is, maar een reiziger neemt liever een tram of een bus.
Lijkt mij erg normaal: tram is toch flink wat comfortabeler?
Het grote voordeel van een tram is niet zijn comfort. Een tram is gewoon meer aanwezig. De tramsporen tonen waar hij rijd, je kan de sporen volgen en zo makkelijk een halte vinden. Het is makkelijk om je "mentale" kaart van de omgeving aan een OV net met een zichtbare infrastructuur te hangen. Ik heb ooit eens geopperd dat men de routes van buslijnen op de straat zou moeten schilderen...

Dat mensen tussen Zuid en st. Pieters de tram nemen, en niet een van de 70x bussen toont eigenlijk aan hoe belangrijk overzichtelijkheid is in het OV. En daar schort het soms nog een beetje aan in Vlaanderen. Mogelijks zou men beter tussen Zuid en St. Pieters een buslijn 7 laten rijden, met een hoge frequentie en duidelijke haltes, en de streekbussen in de binnenstad wat minder vaak laten stoppen (of laten eindigen aan de rand van het stadsgebied...)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door dekooiker »

Ik denk dat KVB hier het enige juiste argument aanhaalt: de zichtbaarheid.
Verleden week had ik in Merelbeke mijn trein gemist en wilde buslijn 20 nemen.
Waar die juist stopte was niet duidelijk, er waren wegenwerken...dat heb je met trams nooit.
De trein.
Alleen voor durvers.
Trammist

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Trammist »

dekooiker schreef: Waar die juist stopte was niet duidelijk, er waren wegenwerken...dat heb je met trams nooit.
Jawel, bij spoorwerken. Maar die zijn erg zeldzaam én men kan de omleiding/vervanging meestal tot één weekend beperken én het duidelijk aangeven.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Uitbreiding kusttram?

Bericht door dekooiker »

En dan nog: enkele jaren geleden waren er werken aan de sporen tussen Nieuwpoort stad en bad.
Enkelspoor en dat is geen enkele zorg zelfs moest men een halte tegenspoor bedienen.
Bijkomend is dat er dikwijls controleurs rondhuppelen.
Die zie je bij omvangrijke en belangrijke busomleidingen nooit!

Als de kustlijn verlengd wordt aan één van de uiterste punten dan is er geen probleem voor de reizigers.
Moest men toch ooit een tak Nieuwpoort-Diksmuide aanleggen dan moet er met bussen gereden worden.
De kans dat zoiets er komt is klein want Van Brempt ziet meer heil in het project Eeklo-Maldegem.
De trein.
Alleen voor durvers.
pietje

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door pietje »

dekooiker schreef: Als de kustlijn verlengd wordt aan één van de uiterste punten dan is er geen probleem voor de reizigers.
Moest men toch ooit een tak Nieuwpoort-Diksmuide aanleggen dan moet er met bussen gereden worden.
De kans dat zoiets er komt is klein want Van Brempt ziet meer heil in het project Eeklo-Maldegem.
Maar Van Brempt is een politica die misschien (in het beste/slechste geval, hoe je het bekijkt) nog een paar jaar haar zin kan doen met het Vlaamse OV, maar dan zal ze opgevolgd worden door iemand die ergens anders wil scoren en dan verschuiven de prioriteiten weer.

Niet vergeten: als ministers te lang op post blijven, worden ze afgerekend opp loze beloftes die ze maken. Daarommm wordt er zoveel van postjes gewisseld, dan kunnen ze verwijzen naar "fouten van de vorige minister/regering/..."
Bartjedj

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Bartjedj »

dekooiker schreef:En dan nog: enkele jaren geleden waren er werken aan de sporen tussen Nieuwpoort stad en bad.
Enkelspoor en dat is geen enkele zorg zelfs moest men een halte tegenspoor bedienen.
Bijkomend is dat er dikwijls controleurs rondhuppelen.
Die zie je bij omvangrijke en belangrijke busomleidingen nooit!

Als de kustlijn verlengd wordt aan één van de uiterste punten dan is er geen probleem voor de reizigers.
Moest men toch ooit een tak Nieuwpoort-Diksmuide aanleggen dan moet er met bussen gereden worden.
De kans dat zoiets er komt is klein want Van Brempt ziet meer heil in het project Eeklo-Maldegem.
Als een halte aan de kust langs een enkelspoor ligt, wordt die normaal niet bediend. Er zijn namelijk geen deuren aan één van de twee kanten :wink:
Ik zeg wel normaal, want er zijn gevallen bekend waarin er wel bediening was. Zo was er Nieuwpoort Stad, en ook Zeebrugge Zeesluis wordt bediend als er enkelspoor gereden wordt.

BDJ
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door dekooiker »

Leggen ze dan geen provisoire halte aan?
Kan me moeilijk voorstellen dat er 20 mensen een halve km moeten wandelen omdat de halte wegens werken niet bedient zou kunnen worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Steve »

dekooiker schreef:Leggen ze dan geen provisoire halte aan?
Kan me moeilijk voorstellen dat er 20 mensen een halve km moeten wandelen omdat de halte wegens werken niet bedient zou kunnen worden.
Hangt allemaal van de verkeerssituatie af. Op sommige plaatsen, bijvoorbeeld het centrum van een dorp/stad, is het alternatief zo krap of ingewikkeld dat je er wel met een grote boog omheen moet rijden. Als je daarentegen twee sporen hebt, kun je altijd verkeer op enkelspoor inrichten op een bepaald stuk.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Joris »

Hallo,
jan_olieslagers schreef:
Trainspotterke schreef:Ik weet niet hoe het te verklaren is, maar een reiziger neemt liever een tram of een bus.
Lijkt mij erg normaal: tram is toch flink wat comfortabeler?
Dat vind ik ook.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
afx

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door afx »

Als een halte aan de kust langs een enkelspoor ligt, wordt die normaal niet bediend. Er zijn namelijk geen deuren aan één van de twee kanten :wink:
Ik zeg wel normaal, want er zijn gevallen bekend waarin er wel bediening was. Zo was er Nieuwpoort Stad, en ook Zeebrugge Zeesluis wordt bediend als er enkelspoor gereden wordt.

BDJ[/quote]

Ik heb enkele jaren met de kusttram gereden en kan u verzekeren dat de halte's altijd bediend geweest zijn wanneer er enkelspoor werd gereden, ze werden soms wel eens enkele meter verlegd om dan grote betonnen blokken te gebruiken opstap.
Het is zelfs zo dat veel enkelspoor word/werd gereden tss twee halte's om dan juist voor de halte weer te versporen naar het juiste spoor en dit door middel van een californische wissel.

P.S.

Ik denk dat de volledige tramvloot vervangen een grotere prioriteit is dan sporen bij te leggen naar alle opgesomde plaatsen hier op dit topic.
Die beestjes zijn 30+ en volledig versleten...
Als dat gebeurd is mss naar Frankrijk maar Zeeland met veolia, ik denk het niet.
Te duur en niet winstgevend voor een privé maatschappij om daar aan te beginnen.
Hun bussen brengen niet op, laat staan trams...
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door rvdborgt »

afx schreef:een californische wissel.
Wat is dat?

Groetjes,
Rian
Plaats reactie