Fietsacrobatie in de metro

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Fietsacrobatie in de metro

Bericht door Asterix »

Brussel - Het typische reliëf van Brussel maakt dat je al sportief aangelegd moet zijn om de stedelijke glooiingen te trotseren. Een oplossing is de combinatie met het openbaar vervoer: buiten de spitsuren mogen fietsers hun vehikel meenemen in de metro. Maar ook dit vergt vaak een atletisch vermogen, want heel wat metrostations zijn nog niet uitgerust met fietsgoten of liften. Fietsmanager Frederik Depoortere kondigt beterschap aan.


De combinatie openbaar vervoer en fiets lijkt op papier een idea­le combinatie, maar kan in de praktijk nog lelijk tegenvallen. Fietsers mogen dan al buiten de piekuren hun vehikel meenemen in de rijtuigen, het blijft vaak een hele opgave om tot op het perron te geraken. Een zware stadsfiets veldrennersgewijs de trap af zeulen kost soms al meer moeite dan het traject volledig per fiets af te leggen. Momenteel is ongeveer een derde van alle metrostations vlot toegankelijk voor fietsers doordat er fietsgeulen naast de trappen zijn, of liften voor gehandicapten. Gewestelijk fietsmanager Frederik Depoortere kondigt aan dat tegen 2012 alle metrostations met een lift zullen zijn uitgerust, en dat de komende twee jaar ook nog heel wat metrostations een fietsgeul krijgen waar dit technisch mogelijk is. “In het station Kunst-Wet bijvoorbeeld is zo’n geul niet mogelijk omdat de trappen te smal zijn en de brandweer bezwaren heeft met het oog op mogelijke evacuaties,” vertelt Depoortere. “En absurd is bijvoorbeeld dat de NMBS weigert om in het Noordstation aan de kant van de Aarschotstraat fietsgoten te installeren, terwijl de trappen naar de perrons zelf er wel mee uitgerust zijn. Ze zijn daar namelijk bang dat fietsers door het station zouden gaan rijden.”
Wat de parkeergelegenheid betreft is er wel goed nieuws: alle 61 metro- en premetrostations zijn intussen voorzien van een fietsenstalling, met plaats voor in totaal 1.072 fietsen, waarvan 746 overdekt.

Kanttekeningen
Toch zijn de fietsersverenigingen niet onverdeeld gelukkig met de toegankelijkheid van de metro voor fietsers. “We zijn uiteraard blij met de inspanningen die de MIVB en het Gewest al geleverd hebben, zoals de nieuwe liften en de comfortabeler metrostellen, maar het kan natuurlijk altijd beter,” zegt Randy Rzewnicki. “Zo vinden we het bijvoorbeeld jammer dat de MIVB zo weinig publiciteit maakt voor het feit dat de weinige liften die er al zijn, niet alleen door rolstoelgebruikers, maar ook door fietsers gebruikt mogen worden. Fietsers weten vaak niet eens dat er liften zijn, en al zeker niet dat ze er met hun fiets in mogen. Daarom hebben we een tijdje geleden al voorgesteld om naast het icoontje met de rolstoel ook een icoontje met een fiets te plakken, maar zonder resultaat. En hoewel er plannen zijn om in alle stations een lift te plaatsen, zouden wij toch ook graag overal aan minstens één ingang een fietsgoot zien. Het zou de toegankelijkheid van de metro voor fietsers alleen maar vergroten.”
“Een ander voorstel dat we twee jaar geleden al formuleerden, is om de aankomsttijden van de metro’s niet alleen op de perrons, maar ook bovengronds te afficheren. Zo kan een fietser die langs een metrostation rijdt, beslissen of hij al dan niet de metro neemt om tijd te winnen, zonder naar beneden te hoeven en een vervoersbewijs te kopen.”

Tot slot heeft de Fietsersbond ook een bedenking bij de nieuwe fietsenstallingen aan de metrostations. “De stallingen zijn grotendeels op pleinen en voetpaden geplaatst. We zijn uiteraard blij dat ze er eindelijk zijn, maar we vinden het jammer dat ze plaats wegroven van die andere zwakke weggebruikers, de voetgangers. Auto’s en fietsen horen daar niet thuis, en het zou beter zijn om de fietsstallingen op de rijweg te plaatsen, in de plaats van enkele autoparkeerplaatsen. Een parkeerplaats voor één wagen is groot genoeg voor zes tot acht fietsen. Het is bovendien ook erg vervelend om met de fiets over de hoge stoeprand te moeten kruipen, zeker met een klein kind achterop.”

De MIVB is niet van plan om fiets­icoontjes op de liften te plakken: “We willen vermijden dat onze stations een wildgroei aan icoontjes krijgen,” zegt woordvoerster An Van Hamme. “Eigenlijk mogen de gebruikers ervan uitgaan dat al wat niet verboden wordt, toegelaten is. Zolang er geen verbodstekentje op de liften hangt, mogen fietsers er uiteraard gebruik van maken.”
Bovengrondse aankomstborden zullen er de eerste jaren in ieder geval niet komen, omdat de MIVB bang is dat haastige fietsers die hollen voor de metro, voor ongelukken zouden zorgen.

Met dank aan de Fietsersbond


Karolien Merchiers © Brussel Deze Week
Plaats reactie