En daar komt tram 26...

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

En daar komt tram 26...

Bericht door Asterix »

Brussel - De MIVB vraagt deze week een vergunning voor de aanleg van een nieuwe tramlijn langs de Leopold III-laan naar Bordet.

Ooit wordt het misschien een sneltram naar de luchthaven en zal de lijn in de andere richting langs het Noordstation en Thurn & Taxis tot in Jette rijden. Maar zover is het nog niet. De bouwvergunning die de MIVB nu aanvraagt, geldt alleen voor het stukje van de Wahislaan tot aan Bordet en is in hoofdzaak bedoeld om een nieuw tramdepot te bedienen dat aan Bordet wordt gebouwd. Daarmee kan de remise van Elsene ontlast worden. Het is mooi meegenomen dat de nieuwe wijken langs de Leopold III-laan beter bediend worden, en later ook het nieuwe Navo-hoofdkwartier. Dat stuk wordt met Beliris-geld aangelegd.

De MIVB kan nog niet zeggen hoe de nieuwe tramlijn precies zal lopen, maar logischerwijs zal ze de ringlaan volgen in de richting van Ukkel. De tram zal door het leven gaan als tram 26. Het openbaar onderzoek zou nog voor het jaareinde kunnen plaatsvinden, de bouwvergunning kan dan enkele maanden later volgen, om eind volgend jaar met de werkzaamheden van start te kunnen gaan.

Nieuwe tramlijnen in Brussel zijn zeldzaam, al zijn er meer projecten dan pakweg tien jaar geleden. Zo wordt nu de aanleg van een tramlijn op de Vorst- en de Woluwelaan bestudeerd. Er zijn ook concrete plannen voor een nieuwe tramlijn naar het UZ Brussel, de fameuze tram 10, en naar Westland Shopping in Anderlecht.


Steven Van Garsse © Brussel Deze Week
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Een deel concurentie dan voor bus 63 die ook dat traject doet.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Die buslijn zal dan wel opgeheven of ingekort worden, lijkt me.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Brussel - Woensdagavond werd het plan voor een snelle tramlijn op de Leopold III-laan voorgesteld aan de buurtbewoners. Door de nieuwe tram zal de Bordetlaan vanaf september 2009 verbonden worden met de Generaal Wahislaan.

De bouwvergunning die de MIVB nu aanvraagt, geldt alleen voor het stukje van de Wahislaan tot aan Bordet en is in hoofdzaak bedoeld om een nieuw tramdepot te bedienen dat aan Bordet wordt gebouwd. Daarmee kan de remise van Elsene ontlast worden.

Dat de nieuwe wijken langs de Leopold III-laan daardoor ook beter bediend zullen worden, is mooi meegenomen. Later zal ook het nieuwe Navo-hoofdkwartier daardoor bediend worden.

Dit jaar moet het openbaar onderzoek van start gaan. De werken beginnen eind volgend jaar. AAn het project hangt een prijskaartje van zo'n 38 miljoen euro.

De buurtbewoners reageren verdeeld op de plannen van de MIVB om een nieuwe tramlijn te installeren op de Leopold III-laan. Woensdag was daarover een eerste informatievergadering met de buurt. De nieuwe tram 26 zou tegen eind 2009 operationeel moeten zijn.

Tramlijn 26 zal voor een nieuwe verbinding zorgen tussen de stelplaats Bordet in Haren en de Wahislaan in Schaarbeek en zal volledig over de Leopold III-laan rijden. Het is voor dit stukje dat de MIVB onlangs een vergunning heeft aangevraagd. Op termijn zal tram 26 ook doorgetrokken kunnen worden tot aan het Navo-hoofdkwartier.

Woensdagavond werden de plannen voor het eerst voorgelegd aan de buurtbewoners langs de Leopold III-laan. Zo'n 150 mensen uit Schaarbeek en Evere zakten naar de informatieavond af. De meningen over tram 26 waren verdeeld. "Een aantal mensen is erg gekant tegen de plannen omdat ze vrezen dat hun parkeerplaatsen zullen verdwijnen. Andere bewoners waren dan weer zeer opgetogen omdat er een tramlijn komt die hen zal verbinden met haltes en lijnen dichter bij het centrum," zegt Inge Paemen van de Gewestelijke Dienst voor Vervoer en Uitrusting.

Vaarwel stadsautosnelweg

Het project kost zo'n 38 miljoen euro en zal het uitzicht van de Leopold III-laan volledig veranderen. De laan is een snelle verbinding tussen de Grote Ring en de Lambermontlaan via Evere en ziet er momenteel eerder als een stadsautosnelweg uit. "De laan zal er volledig anders gaan uitzien," zegt Paemen. "Om de snelheid te beperken worden de rijvakken versmald en zal de snelheid overal worden teruggebracht tot 50 kilometer per uur. Daardoor komt er ruimte vrij voor een tramlijn in eigen bedding met daarnaast nog een stuk gazon zodat het geluid gedempt wordt. Op de zijwegen naast de boulevard komt er tenslotte een vrijliggend fietspad over de volledige lengte."

Het is de bedoeling dat de tram tegen eind 2009 zal rijden. Maar eerst komt er nog een openbaar onderzoek in Schaarbeek en Evere op wiens grondgebied de tram zal rijden en vervolgens wordt op zoek gegaan naar een aannemer om het project uit te voeren.


© FM Brussel
Plaats reactie