Noctis (nog) geen succes bij Brusselaars

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Noctis (nog) geen succes bij Brusselaars

Bericht door Asterix »

Brussel - Met Noctis, het nieuwe nachtnet van de MIVB, gaat het niet zo goed. De nachtbussen vervoeren te weinig passagiers.


De twintig buslijnen van Noctis verbinden sinds april het stadscentrum met de buitenwijken. Dat gebeurt op vrijdag en zaterdag, tot drie uur's nachts.

Op die dagen vervoeren ze tweeduizend passagiers. Maar dat is veel te weinig. Om rendabel te zijn, moeten zesduizend mensen gebruik maken van het nachtnet.

De MIVB zal begin volgend jaar de zaak opnieuw evalueren.


© tvbrussel
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

enkel voor fuifbeesten

Bericht door Kalimero »

Toch opvallend: fuifbeesten kunnen nog tot een kot in de nacht met het openbaar vervoer naar huis.
Wanneer ik op een weekdag na het werk nog een avondcursus wil volgen, geraak ik na 21h niet meer thuis. En de meeste cursussen duren nog langer.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Bericht door Nils »

Moest de MIVB eerst al eens kijken naar de prijs van een biljet.
3 Euro lijkt mij echt te veel om van dit project een echt succes te maken.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Nuja, ik geraak vlot met de tram om 6 uur op mijn werk (allez, de tram werkt vlot mee, nu mezelf nog zover krijgen :lol: ), en de laatste tram rijdt ergens na middernacht. En dat is niet het nachtnet. Totnogtoe heb ik die Noctissen niet nodig gehad. Ik vind ze ook wel wat duur, trouwens.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Nuja, ik geraak vlot met de tram om 6 uur op mijn werk (allez, de tram werkt vlot mee, nu mezelf nog zover krijgen :lol: )
Moest je nu eens de metro gebruiken, hé, het zou allemaal veel vlotter en leuker zijn 's morgens..... :?:
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Nog eens een roltrap nemen ook? Op mijn nuchtere maag? Nee bedankt. Tram 82 brengt me veilig en wel op 10 minuutjes naar Brussel-Zuid, meer heb ik niet nodig. 8)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Brussel - Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet moet ingrijpen om het nachtnet Noctis rendabel te maken. Dat zeggen de Bond van trein-, tram-, en busgebruikers (BTTB) en Bral. Met die uitspraak reageren ze op de slechte cijfers van Noctis.

Sinds april zijn er twintig buslijnen van de MIVB die 's nachts onder de noemer Noctis het stadscentrum verbinden met de buitenwijken. Dat kan telkens op vrijdag- en zaterdagavond tot 3 uur 's nachts.

Totnogtoe maken gemiddeld 2.000 mensen per maand gebruik van het nachtnet. Dat is echter niet voldoende. Om Noctis rendabel te maken, moet het aantal maandelijkse passagiers worden opgetrokken tot 6.000.

BTTB en Bral wijten de slechte cijfers aan de hoge kostprijs van een ticket. Wie wil meerijden met een nachtbus moet daarvoor 3 euro neertellen. Ook vinden ze dat er te makkelijk een gratis parkeerplaats gevonden kan worden in Brussel.

Opstart

Het kabinet Smet wil voorlopig niet reageren op de recente slechte cijfers. Toen in de maand de eerste tegenvallende cijfers van Noctis bekend raakten, weet Smet dat aan de opstartfase van Noctis. Ook zei hij toen werk te maken van een beleid dat het straffeloos fout parkeren aanpakt. Volgens Bral en BTTB is er echter nog geen vooruitgang geboekt.


© FM Brussel
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Jeroen schreef:
Het kabinet Smet wil voorlopig niet reageren op de recente slechte cijfers. Toen in de maand de eerste tegenvallende cijfers van Noctis bekend raakten, weet Smet dat aan de opstartfase van Noctis. Ook zei hij toen werk te maken van een beleid dat het straffeloos fout parkeren aanpakt. Volgens Bral en BTTB is er echter nog geen vooruitgang geboekt.
De opstartfase van een nieuwe lijn duurt doorgaans inderdaad een jaar of twee, voordat hij een beetje bekend is en het gebruik gestabiliseerd. Wat dat betreft heeft Smet dus wel gelijk. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij werk moet maken van zijn parkeerbeleid. Gaan kijken in Amsterdam hoe dat werkt is niet voldoende: geen woorden, maar daden.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Het Brusselse nachtbussennet, Noctis, verdwijnt niet. De MIVB krijgt voor het nachtnet een speciale dotatie van het gewest. Dat heeft de Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet gezegd. Noctis werd vijf maanden geleden gelanceerd, recent bleek dat het niet rendabel is.

Niet rendabel

Noctis bestaat uit twintig buslijnen die sinds april elke vrijdag en zaterdag het stadscentrum met de buitenwijken verbinden. Die bussen rijden dan tot drie uur 's nachts. Met zijn verklaringen wil Smet verschillende Brusselse milieuverenigingen, de Brusselaars en gebruikers van het openbaar vervoer geruststellen. Die vreesden dat Noctis zou verdwijnen wegens niet rendabel.

Ook tijdens de week

De verenigingen pleitten ervoor de nachtbussen ook tijdens de week te laten rijden. Ze willen een aangepast aanbod en vinden dat de prijs naar beneden moet. Smet op zijn beurt zegt dat er tijd nodig is om het initiatief verder uit te bouwen. De minister kondigde ook aan dat er in oktober een nieuwe campagne gelanceerd wordt om meer reizigers warm te maken voor het nachtnet. Volgens Smet is het aantal reizigers momenteel stabiel.

Evaluatie

Een eerste evaluatie is gepland tijdens de campagne. Nadien komen er indien nodig aanpassingen. Maar een echte evaluatie is pas mogelijk na een jaar, aldus Smet. Die ontkent ook dat er 6.000 reizigers per weekend nodig zijn om het net rendabel te maken. Momenteel maken slechts 2.000 reizigers per weekend gebruik van Noctis. (belga/tdb)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Noctis (nog) geen succes bij Brusselaars

Bericht door Asterix »

Brussel - De MIVB start een campagne om haar nachtbusnet Noctis bij holebi's te promoten. De nieuwe campagne loopt naast de bestaande en komt er op vraag van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Smet kiest voor holebi's als doelpubliek omdat het een actief uitgaanspubliek is. De campagne moet ook de zichtbaarheid van holebi's in het Brusselse straatbeeld verhogen.

Maar ook andere specifieke doelgroepen kunnen nog het onderwerp worden van de reclamecampagnes voor Noctis, vindt minister Pascal Smet. "Net zoals we allochtonen op de fiets moeten krijgen, moeten we ook allochtonen op de bus krijgen. Het is niet uitgesloten dat we specifiek voor hen een campagne gaan voeren."

Het nachtnet van de MIVB is nog altijd geen succes. In september maakten er zo'n 2.000 mensen van gebruik op vrijdag en zaterdag. Dat is drie keer te weinig om rendabel te zijn. Het nachtnet van de MIVB ging van start in april van dit jaar en telt 20 buslijnen die elke vrijdag- en zaterdagnacht het stadscentrum verbinden met de buitenwijken.

"De lijnen naar het zuiden doen het beter dan de lijnen naar het noorden van de stad. Er zal onderzocht worden hoe dat komt, daarna kan het net aangepast worden. Dat zal in april of mei volgend jaar gebeuren," aldus Smet.

Volgens de Bond van trein-, tram- en busgebruikers (BTTB) en de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) is het beperkte succes van Noctis voor een groot deel te wijten aan de prijs van een ticket (3 euro), maar ook aan het slechte parkeerbeleid in Brussel. Bral en BTTB zijn van mening dat men in Brussel te gemakkelijk gratis kan parkeren.

© FM Brussel / tvbrussel
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Noctis (nog) geen succes bij Brusselaars

Bericht door Patrick »

Holebi's en allochtonen samen op een bus. Dat gaat "vuurwerk" geven! Afbeelding
Plaats reactie