18/10/07 - Vier kerels tuigen chauffeur af

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

18/10/07 - Vier kerels tuigen chauffeur af

Bericht door Asterix »

“Verschrikkelijk was het”, vertelt Ronny Derboven (foto). “De bus zat vol, maar niemand reageerde.”

De buschauffeur werd zondag in de Berchemse Driekoningenstraat in elkaar geslagen door vier allochtone jongeren, toen hij een vrouw te hulp kwam. De daders verdwenen, Derboven heeft kneuzingen over het hele lichaam.

Ronny Derboven (53) werkt drie jaar bij de Wilrijkse firma Hendriks, die onder meer actief is als onderaannemer van De Lijn. Hij reed op zondag 14 oktober met bus 502 tussen Boom en de Antwerpse Rijnkaai.

“De dag begon al slecht”, blikt de chauffeur terug. “Aan de eindhalte op de Rijnkaai werd ingebroken in de bus. Al mijn persoonlijke documenten, portemonnee en sleutels weg.”

Rond 15.30u reed hij door de Driekoningenstraat, op weg naar Boom. “Toevallig zat mijn vrouw ook op de bus. Ik hoorde tumult, maar schonk er weinig aandacht aan omdat dat wel vaker gebeurt. Toen ik een vrouw in paniek hoorde roepen, ben ik onmiddellijk gestopt en naar achter gelopen. Een jonge gast duwde de vrouw.”

“Ik kwam tussen en vroeg hen af te stappen. Plots hadden de kerel en drie vrienden het op mij gemunt. Ze duwden me tegen de achterdeur en probeerden de noodknop in te drukken. Dat lukte, en ze duwden me buiten.” Derboven belandde op een geparkeerde auto en vervolgens op de grond. “De vier sprongen uit de bus. Ze sloegen en stampten me. Eén kerel had ik vast. Ik wachtte op hulp, maar niemand reageerde. Op de bus zaten 40 tot 50 mensen, er passeerden mensen op straat en er stonden drie andere bussen stil achter mij. Verschrikkelijk. De daders vluchtten weg.”

Derboven reed met zijn bus nog naar de garage in Wilrijk. “Ik heb kneuzingen over heel mijn lijf, een gezwollen knie en last van de achillespees. Minstens twee weken zit ik thuis. Dat lichamelijke geneest, maar ik weet niet of ik nog door de Driekoningenstraat durf te rijden. En dan te weten dat ik donderdag (vandaag, red.) een cursus ’agressie op de bus’ had moeten volgen.”

bron:gva.be
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ik weet dat het niet de juiste methode is, maar ik neem geen bus meer in Antwerpen. In de stad neem ik de tram, en voor de buitenwijken de trein.
Het is niet aangenaam meer, elke week gebeurt het daar wel.

BDJ
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

onbegrijpelijk :(
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Kan er niet aan doen, maar ik neem net de bus en geen tram.
Op trams zit het grootste crapul van de stad...nee, niet aan een het adres van een forumlid bedoeld :wink:
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Bericht door stefanic »

Wel, ik heb het artikel eens gezocht in GVA, en de -massale- reacties gelezen.
Link rechstreeks naar de reacties:
http://www.gva.be/Components/Reacties/l ... 783A2DCE18}
Daar komt ook het ooggetuigenverslag van een andere reiziger op die bus, en die laat een heel ander verhaal horen.
Ik wil niks goedpraten, maar toch effe waarschuwen om het basisartikel met een korrel zout te nemen.
Stefan
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

da zijn we al langer gewoon da je ni alles klakkeloos van een krant mag geloven
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

De beloofde veiligheidscamera's op bussen en trams van De Lijn zijn nog niet voor morgen. Momenteel zijn nog maar 69 van de 750 voertuigen ermee uitgerust. En dat speelt vooral in het nadeel van de provincie Antwerpen, waar de agressie het felst blijkt.

Ten laatste tegen juni 2008 moeten de beloofde veiligheidscamera's er zijn, maar voorlopig laten ze al meer dan een jaar op zich wachten. Het was bij de lancering van het speciale veiligheidsplan van De Lijn, midden 2006, dat er voor het eerst over dergelijke camera's werd gesproken.

"Nog vóór de voorstelling van het bewuste veiligheidsplan reden er al 69 voertuigen met zo'n camera rond, maar sindsdien is er geen enkele camera meer bijgekomen. We zijn er volop mee bezig, maar de moeilijke aankoopprocedure zorgt voor vertragingen", zegt woordvoerster Griet Somers.

De agressie op het openbaar vervoer vermindert er intussen niet op. Tijdens de eerste helft van dit jaar telde De Lijn 47 agressie-incidenten met arbeidsongeschiktheid als gevolg. Vorig jaar waren dat er 99 in heel Vlaanderen. Opmerkelijk is dat zowat de helft van alle incidenten zich afspeelt in Antwerpen.
BRON: GVA
TSP

Bericht door TSP »

Schandalig wat een tuig :evil: Levenslang Alcatraz of Siberië voor dit soort gasten wat mij betreft :evil:

In NL zijn wel bijna alle (connexxion) bussen met camera uitgerust, maar daar hoor je nooit wat over......
Plaats reactie