'Praten met buschauffeur verboden'

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

'Praten met buschauffeur verboden'

Bericht door Asterix »

Het is reizigers van een Lijn-bus niet toegestaan tijdens de rit de chauffeur te hinderen door onnodig met hem of haar te praten of diens zicht te belemmeren. Het aanspreken van de chauffeur kan enkel om noodzakelijke inlichtingen in verband met de reis te verkrijgen.

Dat antwoordt Vlaams Mobiliteitsminister Kathleen Van Brempt op een schriftelijke vraag van Flor Koninckx (sp.a) hierbij verwijzend naar reglementen.

Bij een inbreuk zullen de controleurs van De Lijn de reizigers verzoeken in de bus door te schuiven tot voorbij de rode lijn. De chauffeur wordt terechtgewezen of krijgt een verslag van vaststelling wegens onnodig gesprek in dienst. Op basis van dit verslag kan worden overgegaan tot sanctionering.

"Er worden echter weinig verslagen opgemaakt aangaande onnodige gesprekken tussen reizigers en chauffeurs", aldus Van Brempt.
BRON: GVA
Wover

Bericht door Wover »

Flor, hou u eens met nuttige zaken bezig jongen :P
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Wat gaan de controleurs doen als de chauffeur dan achter zijn stuur uitkomt?
De reiziger mag niet komen kletsen hé :D
Van Brempt heeft weer iets om mee op TV te komen, zoveel is duidelijk.
TSP

Bericht door TSP »

Jah, wat een regels...... :lol: In NL is het omdat men de bestuurder zo min mogelijk af moet lijden omdat je wel door een drukke stad rijd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

TSP schreef:Jah, wat een regels...... :lol: In NL is het omdat men de bestuurder zo min mogelijk af moet lijden omdat je wel door een drukke stad rijd.
dat is hier niet anders, lees de essentie eens van de tekst
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Als de chauffeurs dan eens het been stijf houden dàn zal er iets gebeuren want niemand meer voor de rode lijn, dat wil zeggen dat er tientallen reizigers (vooral scholieren) aan de haltes zullen blijven staan.
Ik kan het me nog voor de geest halen hoe de bussen overvol zaten in mijn schooltijd.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Pas dat toe, en binnen een maand staat de BTTB op zijn achterpoten, voor een "gebrek aan dienstverlening". De Lijn is vroeger naar Eenmansbediening gegaan, dat ze nu maar consequent zijn.

BDJ
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Gisterenavond zondigde ik nog zwaar door een praatje met een chauffeur te maken.
Hij ging wél gelijk een pak trager rijden.
Heer, vergeef me mijn zonden.
Amen. :D
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Wie op dit forum die ook met lightrail en OV op de weg bezig is, maakt er nooit een praatje met een bevriende bestuurder? :wink:
Anders was Kusttram.eu nooit zo groot geworden :lol:

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Als de chauffeurs dan eens het been stijf houden dàn zal er iets gebeuren want niemand meer voor de rode lijn, dat wil zeggen dat er tientallen reizigers (vooral scholieren) aan de haltes zullen blijven staan.
Ik kan het me nog voor de geest halen hoe de bussen overvol zaten in mijn schooltijd.
Ja, nu heb je dat de hele dag door in Leuven op de lijnen 1 en 2. Daar zit je bijna op de schoot van de chauffeur....
pietje

Bericht door pietje »

Jeroen schreef:
dekooiker schreef:Als de chauffeurs dan eens het been stijf houden dàn zal er iets gebeuren want niemand meer voor de rode lijn, dat wil zeggen dat er tientallen reizigers (vooral scholieren) aan de haltes zullen blijven staan.
Ik kan het me nog voor de geest halen hoe de bussen overvol zaten in mijn schooltijd.
Ja, nu heb je dat de hele dag door in Leuven op de lijnen 1 en 2. Daar zit je bijna op de schoot van de chauffeur....
Gezellig, zijn daar ook chauffeusez :lol:
allen naar Leuven....
Plaats reactie