Pagina 1 van 1

Aantal ongevallen met kusttram daalde tussen 2003 en 2006

Geplaatst: 21 okt 2007, 19:10
door Asterix
Het aantal ongevallen met de kusttram daalde met 40 procent tussen 2003 en 2006. Dat vernam Vlaams Volksvertegenwoordiger Jan Verfaillie (CD&V).

Aanrijdingen

In 2003 en 2004 werden telkens 127 ongevallen vastgesteld met de kusttram. In 2006 daalde dit tot 78, waarvan 65 aanrijdingen met voertuigen op de tramsporen, vier tramontsporingen, zeven aanrijdingen met een voetganger, een aanrijding met een voertuig dat langs het spoor geparkeerd stond en een aanrijding met een fietser of bromfietser. Voor 2007 staat de teller voorlopig op 65.

"Ondanks het groeiend succes van de kusttram merken we een duidelijke daling van het aantal ongevallen", zegt Verfaillie. "Momenteel vervoert de kusttram meer dan 10 miljoen reizigers per jaar. De investeringen in aanpassing van de infrastructuur en het verkeersveiliger maken van de oversteken hebben ongetwijfeld bijgedragen tot een betere verkeersveiligheid."

Eind september liep in Heist nog een kusttram uit de sporen. Bij dat incident, waarvan de oorzaak onduidelijk is, raakte niemand gewond. De passagiers konden overstappen op een bus.

De ontsporing deed zich voor ter hoogte van de tussenkast van de tram. Op de plaats van het incident is een halte. Er ligt geen wissel.

(belga/kjg)

Geplaatst: 21 okt 2007, 19:23
door TSP
De investeringen in aanpassing van de infrastructuur en het verkeersveiliger maken van de oversteken hebben ongetwijfeld bijgedragen tot een betere verkeersveiligheid."
Hebben we het hier over het beter beveiligen van bv de spoorovergangen?
De ontsporing deed zich voor ter hoogte van de tussenkast van de tram
Ze bedoelen een relais kast?

Maar het is idd wel een flinke daling, dat doen ze goed :)

Geplaatst: 21 okt 2007, 19:40
door Steven
tussenkast => de trams zijn drieledig gemaakt, de tussenkast of middelste kast van de tram

Geplaatst: 21 okt 2007, 19:43
door TSP
Ah ok. In NL noemen we dit een "bak". (Nee, geen mopje :) )

Geplaatst: 22 okt 2007, 17:31
door Bartjedj
TSP schreef:
De investeringen in aanpassing van de infrastructuur en het verkeersveiliger maken van de oversteken hebben ongetwijfeld bijgedragen tot een betere verkeersveiligheid."
Hebben we het hier over het beter beveiligen van bv de spoorovergangen?
De ontsporing deed zich voor ter hoogte van de tussenkast van de tram
Ze bedoelen een relais kast?

Maar het is idd wel een flinke daling, dat doen ze goed :)
Beter beveiligen van de spoorovergangen? Kom dan maar eens kijken langs de lijn. Andreaskruisen zijn nergens te zien, en langs de meeste spoorovergangen staan (onofficiele) knipperlichten. De Lijn is momenteel in een rechtszaak verwikkeld met een slachtoffer van een ongeval die beweert dat de OW niet voldoende beschermd was.

BDJ