Nieuwe kaarten zonder magneetstrook kosten De Lijn minder

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Nieuwe kaarten zonder magneetstrook kosten De Lijn minder

Bericht door Asterix »

Nieuwe kaarten zonder magneetstrook kosten De Lijn minder

Vanaf januari 2008 krijgen 65-plussers en personen met een handicap een nieuwe gratis buskaart voor De Lijn. Het gaat om kaarten zonder magneetstrook, die niet meer bij elke rit moeten geregistreerd worden. Aan de verzending van de nieuwe buskaart is een kostprijs verbonden, maar tegelijk kan De Lijn met de nieuwe kaarten besparen. Zo blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) op een schriftelijke vraag van Open Vld-politica Annick De Ridder.

Eind 2007 vervallen de huidige gratis kaarten voor 65-plussers en personen met een handicap. De Lijn voorziet daarom een éénmalige zending van 1,2 miljoen nieuwe kaarten. De komende drie jaar zullen, via maandelijkse updates van de nieuwe rechthebbenden, nog eens naar schatting 180.000 nieuwe kaarten verstuurd worden. Volgens minister Van Brempt kost die verzending (volgens de huidige tarieven) in totaal bijna 344.000 euro.

Maar omdat de nieuw kaart geen magneetstrook meer bevat die bij elke busrit moet ontwaard (geregistreerd) worden, betekenen de nieuwe kaarten ook een kostenbesparing. Zo is de aanmaak van een kaart een stuk goedkoper (19,92 euro per 1.000) en is ook de handeling bij het versturen en het coderen van de kaarten goedkoper (27 euro per 1.000). Volgens De Lijn gaat het om een besparing van bijna 65.000 euro.
BRON: GVA
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Na de overschakeling op het zeer eenvoudige tarief (1,50€ of 2,50€) zouden de bussen en trams minder tijdverlies hebben volgens De Lijn.
Het meeste tijdverlies leek me toch te komen van de 65+passen, dus het is absoluut een goede zaak dat die oudjes ook kartonnen abonnementen krijgen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Zijn ze dan niet meer geïnteresseerd in het aantal "oudjes" dat bus/tram werkelijk gebruikt voor verplaatsingen? Bij de NMBS zouden ze dat toch wel weten aangezien je telkens naar het loket moet (of ticket via web koopt).
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Patrick schreef:Zijn ze dan niet meer geïnteresseerd in het aantal "oudjes" dat bus/tram werkelijk gebruikt voor verplaatsingen? Bij de NMBS zouden ze dat toch wel weten aangezien je telkens naar het loket moet (of ticket via web koopt).
Dat weet De Lijn ook niet bij Buzzy- en Omnipassers. Zij worden gerekend aan x aantal verplaatsingen per jaar. Als ik me niet vergis, was x redelijk groot. Ik denk niet dat het missen van deze exacte informatie opweegt tegen de tijdswinst.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Veel bestuurders zeiden al tegen de 65+ers dat ze niet moesten afstempelen.
Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
Dus het afschaffen van dat afstempelen is inderdaad een vooruitgang.

BDJ
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
Wat lezen we hier?
De datacassette moet vóór aanvang dienst ingelezen worden en na het beëindigen van de dienst uitgelezen worden in de apparatuur van de stelplaats, bijna elke cassette wordt dagelijks gebruikt!
Op de einde-dienstkaarten komen deze gegevens niet voor.

Niet om tegendraads te doen hoor maar om gewoon correct te zijn.
Ik doe dat elke werkdag :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef:
Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
Wat lezen we hier?
De datacassette moet vóór aanvang dienst ingelezen worden en na het beëindigen van de dienst uitgelezen worden in de apparatuur van de stelplaats, bijna elke cassette wordt dagelijks gebruikt!
Op de einde-dienstkaarten komen deze gegevens niet voor.

Niet om tegendraads te doen hoor maar om gewoon correct te zijn.
Ik doe dat elke werkdag :wink:
Maar nu meer dan de helft ze niet MOET gebruiken is dat puur bezigheidsterapie.... wat kan men er nog uit leren ???
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad. Even een stap vergeten.
Komt ervan altijd de late ritten te doen. Met die verlating aan de kust ook :wink:

BDJ
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik ben overigens zéér blij dat ik vanaf begin volgend jaar mijn abonnement niet meer moet ontwaarden.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Het stoorde mij ook altijd dat als je opstapte op een drukke tram al die 65+ voor jou het ontwaardingsapparaart bestormden om jij die 0,80€ wou betalen voor te zijn.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Nog steeds opgenomen in de reizigersvoorwaarden dat elk magnetisch vervoerbewijs ontwaard dient te worden.
Ikzelf ben ook houder van zo'n ding en het is een pak handiger gewoon iets te laten zien.
Dat doe ik dan met mijn vrijverkeerkaart :wink:
Op marktdagen zal het echt wel sneller gaan als die oudjes hun kaart niet meer uit hun boodschappentas (helemaal onderaan, dat spreekt voor zich) moeten vissen.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Bericht door thejay »

dekooiker schreef:
Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
Wat lezen we hier?
De datacassette moet vóór aanvang dienst ingelezen worden en na het beëindigen van de dienst uitgelezen worden in de apparatuur van de stelplaats, bijna elke cassette wordt dagelijks gebruikt!
Op de einde-dienstkaarten komen deze gegevens niet voor.

Niet om tegendraads te doen hoor maar om gewoon correct te zijn.
Ik doe dat elke werkdag :wink:
Ahum... het is wel de bedoeling dat alle datacassettes dagelijks worden uitgelezen ;)

Trouwens, niet alleen ontwaardingen en verkopen worden geregistreerd...
Lang niet alle mogelijkheden van de software worden effectief gebruikt maar met de nieuwe boordcomputers die op komst zijn, zal dat snel veranderen. Dan gaan we bijvoorbeeld echt op halteniveau kunnen werken.

groeten
thejay
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Patrick schreef:Zijn ze dan niet meer geïnteresseerd in het aantal "oudjes" dat bus/tram werkelijk gebruikt voor verplaatsingen? Bij de NMBS zouden ze dat toch wel weten aangezien je telkens naar het loket moet (of ticket via web koopt).
Het verplaatsingsgedrag kan je ook door middel van steekproeven in kaart brengen. Daar is een ingewikkeld systeem zoals dat van Pro Data niet voor nodig. Ik heb dat Pro Data systeem altijd al overkill gevonden, en voor zover ik weet wordt het buiten België dan ook nauwelijks toegepast.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
Patrick schreef:Zijn ze dan niet meer geïnteresseerd in het aantal "oudjes" dat bus/tram werkelijk gebruikt voor verplaatsingen? Bij de NMBS zouden ze dat toch wel weten aangezien je telkens naar het loket moet (of ticket via web koopt).
Het verplaatsingsgedrag kan je ook door middel van steekproeven in kaart brengen. Daar is een ingewikkeld systeem zoals dat van Pro Data niet voor nodig. Ik heb dat Pro Data systeem altijd al overkill gevonden, en voor zover ik weet wordt het buiten België dan ook nauwelijks toegepast.
Plus, nu kan men makkelijk elk jaar een record vestigen, wordt toch maar in Excel berekend... een (geschat) ritje per maand meer per+65jarige en BINGO......
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Juist daarom dat er dus meer en meer reizigers komen...de goednieuwsshow gaat verder!
Plaats reactie