Tram A'werpen stoort tv-uitzendingen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Tram A'werpen stoort tv-uitzendingen

Bericht door Patrick »

Mensen kunnen daar in 4 straten in Hoboken en minstens 1 straat in Deurne blijkbaar al jààààààààààren niet meer op 't gemak tv kijken wegens storingen, veroorzaakt door het tramverkeer. Het beeld verkleurt of dreigt te verdwijnen.
De Lijn heeft het probleem onderzocht maar er is nog geen oplossing (voeding van de trams creëert elektromagnetisch veld).
(DS Online)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

gelijkstroom genereert een elektromagnetisch veld? die mensen zullen wel gewoon ne slechten tv hebben en het op de lijn willen verhalen... :P
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:gelijkstroom genereert een elektromagnetisch veld? die mensen zullen wel gewoon ne slechten tv hebben en het op de lijn willen verhalen... :P
Lijn wil nieuwe kabels leggen...maar ze zeggen dat er eerst nieuw onderstation moet komen... die link zie ik ook niet..
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Waarom alles vernieuwen als je binnen een jaar opnieuw moet beginnen?

BDJ
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Shrek schreef:gelijkstroom genereert een elektromagnetisch veld? die mensen zullen wel gewoon ne slechten tv hebben en het op de lijn willen verhalen... :P
Gelijkstroom kan zeker een magnetisch veld creëren, en magnetische velden zijn niet bepaald goed voor TVs. (Zet maar eens een niet afgeschermde luidspreker naast je TV...)

Mischien moet men al die mensen gewoon een LCD of Plasma TV cadeau doen. Die hebben daar minder last van. Is mischien zelfs goedkoper dan blijven bekvechten en allerhande dure oplossingen verzinnen.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
Shrek schreef:gelijkstroom genereert een elektromagnetisch veld? die mensen zullen wel gewoon ne slechten tv hebben en het op de lijn willen verhalen... :P
Gelijkstroom kan zeker een magnetisch veld creëren, en magnetische velden zijn niet bepaald goed voor TVs. (Zet maar eens een niet afgeschermde luidspreker naast je TV...)

Mischien moet men al die mensen gewoon een LCD of Plasma TV cadeau doen. Die hebben daar minder last van. Is mischien zelfs goedkoper dan blijven bekvechten en allerhande dure oplossingen verzinnen.
Die blijken alle kleuren te veranderen als er een tram voorbij komt..... sommige mensen hebben er een gekocht...noppes.
Wover

Bericht door Wover »

Ja, het zal natuurlijk de tv-kabel zijn die storingen opvangt. Nochtans is coax toch met aluminium afgeschermd dacht ik?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Een intacte coax-kabel bestaat van binnen naar buiten uit:

Koperdraad (gegevenstransport)
Plastieken omhulsel (van enkele mm dik)
Aluminiumfolie (massief of in ragfijne metaaldraden) (massa)
Plastieken omhulsel

Dus wel serieus wat bescherming :wink:

Trouwens:
Wikipedia schreef:Omdat de assen van beide geleiders samenvallen (vanwaar de naam: co-axiale kabel) heffen de elektrische en magnetische velden van binnen- en buitengeleider elkaar buiten de kabel op, waardoor geen stoorsignalen naar binnen of naar buiten kunnen lekken.
Dus coax kan normaal gezien niet gestoord worden, en als het toch gebeurd wordt de storing afgeleid door de massa.

BDJ
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Wover schreef:Ja, het zal natuurlijk de tv-kabel zijn die storingen opvangt. Nochtans is coax toch met aluminium afgeschermd dacht ik?
Ik denk niet dat dat het is. Met gelijkstroom kan je geen electromagnetische straling opwekken. Wel een magnetisch veld.
Ik denk dat het effect vergelijkbaar is met wat je krijgt als je een magneet naast een TV houdt (werkt enkel bij beeldbuis TV's). Dan krijg je ook een verkleuring.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

De storingen van de tv-ontvangst in de omgeving van het tramdepot aan de Jan De Wouwerstraat trillen na tot in het Vlaams parlement. De Lijn belooft op termijn nieuwe bekabeling voor de stroomvoorziening die het probleem moet oplossen. Intussen raadt Vlaams minister Kathleen Van Brempt (sp.a) de omwonenden aan hun tv naar achter in de woning te verplaatsen.

“Een domme raadgeving van de mobiliteitsminister. Ik kan mijn toestel niet verplaatsen. Of gaat Kathleen Van Brempt de herinrichting van mijn huis subsidiëren”, verklaart Erik Vandeputte uit de Jan De Wouwerstraat 92. Op onregelmatige tijdstippen verkleurt het beeld van zijn tv. Meestal wanneer een tram voorbijrijdt. “Een situatie die al 15 jaar aansleept. Maar je wordt dat gewoon. Je er aan ergeren helpt toch niet”, vertelt hij gelaten.

Ook zij buurvrouw Lisette Struyes uit 108 kampt met hetzelfde probleem. “Wij dachten dat het aan ons oud toestel lag. Maar ook een nieuwe tv gaf hetzelfde resultaat: het beeld maakt soms gekke bokkensprongen”. Een steekproef in de straten rond het tramdepot leert dat de ontvangst maar in een klein gebied niet optimaal is.

Nicole De Schepper van Guynico aan de Antwerpsesteenweg, heeft een perfecte ontvangst via de kabel. En Anil Sengul uit de Windmolenstraat kijkt zonder problemen via de schotelantenne: “Het lawaai van de tram is veel erger dan een verkleuring op je beeldscherm”.

De problemen rond de gestoorde tvontvangst zijn geen nieuw fenomeen en worden veroorzaakt door een magnetisch veld dat gecreëerd wordt door ondergrondse voedingskabels die dicht tegen de huizen liggen. De oplossing: nieuwe en beter afgeschermde bekabeling die in het midden van de weg ingegraven wordt. “Er was hierover een akkoord met De Lijn, maar de gesprekken zijn momenteel stilgevallen”, verklaart districtsschepen Waterschoot (CD&V).

“De oude voedingskabels vervangen door nieuwe exemplaren alleen is niet voldoende, ze kunnen maar goed functioneren als een nieuw tractiestation op de Sint-Bernardsesteenweg in werking treedt. Maar dat is nog niet voor morgen”, zegt woordvoerder van de Lijn Griet Somers.
GVA
Plaats reactie