Busaanbod in Leuvense regio gaat erop vooruit

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Busaanbod in Leuvense regio gaat erop vooruit

Bericht door Asterix »

LUBBEEK/LEUVEN/KERKOM/PELLENBERG - Gisteren werd het busaanbod vanuit het Lubbeekse centrum gevoelig opgevoerd. Het opsplitsen van lijn 16 was de enige oplossing om de busgebruikers wat meer comfort te bieden want net geen drie miljoen busreizigers maakten verleden jaar gebruik van de lijn Leuven-Lubbeek-Tienen.

Francy Peeters, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant: 'In de toekomst kan het aantal busgebruikers allen maar toenemen als gevolg van de intensieve bebouwing van de Kop van Kessel- Lo met enkele trekkers die aangewezen zijn op het openbaar vervoer. De keerzijde van dit succes was de zware bezetting van de bus en vertraging door het veelvuldig op- en afstappen.'

Vanaf maandag wordt de lijn 16 geherstructureerd en uitgesplitst in een verlenging van stadslijn 3, een semi-directe lijn Leuven-Lubbeek-Tienen (lijn 485), een schoolbus van Lubbeek via Kerkom, Attenrode-Wever naar Tienen (schoolbus 585) en een marktbus (lijn 685). Die laatste volgt nagenoeg hetzelfde traject als de schoolbus maar enkel op dinsdag.

De verbinding met het ziekenhuis van Pellenberg werd op maat gemaakt, zowel voor de bezoekers aan het ziekenhuis als het personeel. De frequentie van de verbinding werd tijdens de week teruggebracht naar dertig minuten en ook tijdens het weekend kan men quasi doorlopend naar Pellenberg en terug.

Tenslotte is er de nachtbus (lijn 3) die het Fochplein in Leuven verbindt met Lubbeek-Dorp en omgekeerd, van vrijdagavond tot zondagnacht.

Het openen van een busbaan op de N2 Leuven-Diest de komende weken moet er toe bijdragen dat de trajecten sneller en zonder vertraging gebeuren.

Daarnaast zijn er ook twee nieuwe lijnen naar de luchthaven in gebruik genomen. Ze vertrekken uit Leuven.

Van de reeds bestaande acht lijnen maken dagelijks 12.500 passagiers gebruik.

Maandagochtend verlieten voor het eerst de lijnen 616 en 651 hun vertrekhalte aan het Leuvense station. Ze rijden respectievelijk over Bertem en Tervuren en over Everberg, Kortenberg en Steenokkerzeel naar de ruime omgeving van de luchthaven van Zaventem.

De bussen rijden op werkdagen ieder half uur, op de piekuren zelfs elk kwartier. Ze zijn aangepast aan het werkritme op en rond de luchthaven. Dat wil zeggen dat de vroegste passagiers voor zes uur op hun werk kunnen zijn en dat de laatste bus pas na elf uur 's avonds vertrekt.

De lijnen maken deel uit van het Strategisch Actieplan voor Reconversie en Tewerkstelling (START) dat onder meer een lans breekt voor de bereikbaarheid van de luchthaven. Volgens Francy Peeters, de directeur van De Lijn in Vlaams-Brabant, blijkt uit de eerste resultaten van de acht al bestaande lijnen naar de Zaventemse regio dat de aanpak zijn vruchten afwerpt. 12.500 passagiers maken iedere dag gebruik van de luchthavenbussen.

'We verwachten dat over vijf jaar de START-lijnen op volle toeren draaien. Dat maakt dat de volgende jaren het verbruik van de lijnen zal vertwee- of verdrievoudigen. Op termijn moet acht procent van al het woon-werkverkeer naar de luchthavenregio met Lijnbussen gebeuren', klinkt het ambitieus.

De eerste START-lijnen die in 2006 in gebruik werden genomen halen die norm nu al. Vooral lijn 652, die vertrekt in Leuven en via Herent, Erps-Kwerps, Kortenberg en Nossegem rijdt, staat nu al in voor vijftien procent van de werkverplaatsingen naar Zaventem. Volgens Peeters hebben de twee nieuwe lijnen als bijkomend voordeel dat ze ook gebruikt kunnen worden door de reizigers die in Leuven willen winkelen en door de schoolgaande jeugd. Ook krijgen de gemeenten op het traject een vlottere onderlinge verbinding en worden bestaande en soms overbevolkte bussen ontlast. Bovendien leveren de twee lijnen 69 nieuwe banen op.

Ten laatste in 2009 komen er nog drie lijnen bij.

Inmiddels zitten de stadsbussen (ondanks een ringbus) nog altijd even vol.

De ringbus lokt zes maanden na de start 1.458 reizigers per dag. Toch is dat niet te voelen op de stadsbussen. De Lijn start een onderzoek om de bus ook in de andere richting te laten rijden. Ter vergelijking, op de gratis ringbus in Hasselt zitten elke dag 3.700 reizigers.

De Lijn Vlaams-Brabant lanceerde in april van dit jaar de ringbus in Leuven. De buslijn volgt het traject van de Leuvense ring en doet ook Campus Gasthuisberg aan. De cirkel wordt vandaag enkel tegen de wijzers van de klok in gereden. Zes maanden na de start telt de buslijn gemiddeld 1.458 opstappers per werkdag. We reden gisteren een toertje mee met de bus van 11.50uur.

Er stapten in totaal zestien mensen op en af. 'Ik moet twee keer per week naar het sportkot', vertelt reiziger Luc. 'Deze bus is de snelste verbinding van het station tot hier. Een goede zaak.'

'Een succes', vindt ook directeur Francy Peeters van De Lijn Vlaams-Brabant. Toch is er aan een belangrijke doelstelling niet voldaan. De nieuwe lijn moest minder busreizigers door de binnenstad jagen en op de Ring houden. 'Meer dan zeventig procent van de reizigers die op de ringbus stappen, maakte voordien gebruik van andere buslijnen. Vergeleken met het totaal, betekent dit dat 3,13procent is verschoven naar de ringbus. Dat betekent concreet een verschuiving van twee tot drie personen per zwaar bezette piekuurbus.' De directeur wil dan ook nog steeds grote, gelede bussen blijven inzetten in de binnenstad.

Bescheiden

Dus de 1.500 reizigers is nog een relatief bescheiden aantal. Zeker in vergelijking met het kleinere Hasselt dat 3.700 reizigers telt. Daar is de bus wel gratis. Dat is volgens burgemeester Louis Tobback geen optie. 'Wij willen dat gerust doen, als er in Leuven evenveel busreizigers zouden zijn als in Hasselt. In Leuven zijn er dat veertig miljoen per jaar, in Hassel tien tot elf miljoen. Wat we in Leuven al betalen om de studenten en de kinderen gratis met de bus te laten rijden, kost ons al evenveel als Hasselt betaalt. Bovendien zijn er geen centrumbussen in Hasselt. De ring is er ook maar 3,5 kilometer lang. Die van Leuven bijna zeven.'

De Lijn onderzoekt wel om de bus ook in de andere richting te laten rijden, in wijzerzin dus. Ook burgemeester Tobback is daar een voorstander van. 'Ik verwacht dat je dan een spectaculaire stijging ziet van het aantal reizigers.'

(fg)
Plaats reactie