Vrijdag staking TEC Charleroi

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Vrijdag staking TEC Charleroi

Bericht door Asterix »

Het openbaar vervoer in Charleroi kan vrijdag sterk verstoord worden door een stakingsactie van de Christelijke Centrale van Openbare Diensten (CCOD) van Charleroi. De reden van het conflict ligt bij de te kleine gestalte van een kandidaatbuschauffeur van de TEC Charleroi. Haar kandidatuur werd afgewezen nadat ze een examen had afgelegd bij de interne rijschool.

Tot voor kort waren er bij de verschillende TEC-netwerken in het Waals gewest meerder criteria voor de vereiste grootte van een buschauffeur. Op bepaalde plaatsen moest iemand minstens 1m55 zijn, elders 1m60. Uiteindelijk werd dit vastgelegd op minimaal 1m60 en maximaal 1m90.

De kandidaatbuschauffeur die momenteel het voorwerp van het conflict is, is onthaalagent bij de TEC Charleroi en legde examens af. Ze is 1m58 groot en werd goedgekeurd door de arbeidsgeneesheer en toegelaten tot het schriftelijk examen en de psychotechnische testen. Er werd wel de mededeling "opgelet, kleine gestalte" meegegeven maar haar kandidatuur werd, waarschijnlijk door een interne administratieve fout, niet onmiddellijk verworpen.

Volgens de directie van de TEC Charleroi stelde het probleem zich toen ze haar rijexamen aflegde. De begeleider merkte op dat bij bepaalde busmodellen haar voeten niet voldoende de pedalen van het voertuig raakten. Bij de directie van de TEC Charleroi luidt het dat haar benen nogal heel kort zijn.

Begin november lagen door een staking van de metrobestuurders in Charleroi twee metrolijnen zowel in de ochtend- als de avondspits stil. De metrostellen op de lijnen 88 en 89 werden getroffen. Het gaat om de lijn die loopt van Gilly naar het station Charleroi-Zuid en de lijn van Gilly naar het Charleroi-Parc.

De metrobestuurders wilden met de staking hun eis voor een loonsverhoging kracht bijzetten. De actievoerders willen hetzelfde loon als hun collega-buschauffeurs. Ze voeren onder meer aan dat ze veel technischere taken moeten uitvoeren en ze veel aandachtiger moeten zijn.

De directie van de Waalse vervoersmaatschappij SRWT vindt dat de metrobestuurders echter andere voordelen hebben tegenover de buschauffeurs. Volgens een vakbondsbron is er voorlopig geen gesprek gepland met de directie. (belga/tdb)
Plaats reactie