Vorig jaar zijn er in heel Vlaanderen bijna 8500 ongevallen gebeurd waarbij een tram of een bus van De Lijn was betrokken.
Het aantal ongevallen ligt meer dan 30% hoger dan in 2000 en dat komt volgens Vlaams minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) door het grotere aanbod van De Lijn ten opzichte van 7 jaar geleden. Er is trouwens wel een lichte daling in het aantal schadegevallen ten opzichte van 2004.
De meeste ongevallen met een tram gebeuren door tegen hindernissen die zich te dicht bij de sporen bevinden te rijden. Bussen botsen vooral na het ontwijken van een hindernis of door het uitzwaaien van de bus.
Opvallend is wel dat de lijnen 8.11.12 en 24 in Antwerpen samen met de kusttram tot de 'gevaarlijkste' lijnen van Vlaanderen behoren.
Toevallig de trams die de Rooseveltplaats bedienen. Zal mss nu wel wat beteren nu die heraangelegd is. Alhoewel ik niet snap waarom een afslaande tram en voetgangers die die trambaan kruisen op dezelfde moment groen krijgen.
Stijn014 schreef:Toevallig de trams die de Rooseveltplaats bedienen. Zal mss nu wel wat beteren nu die heraangelegd is. Alhoewel ik niet snap waarom een afslaande tram en voetgangers die die trambaan kruisen op dezelfde moment groen krijgen.
Dat is toch ook zo met auto's... Waar ligt het verschil?
Stijn014 schreef:Een auto moet stoppen voor het voetpad een tram heeft voorrang
De tram moet in principe geen voorrang verlenen aan de voetgangers, maar de voetgangers moeten ook geen voorrang verlenen aan de tram.
42.4.6 Behalve indien het hun toegestaan is door verkeerslichten, mogen de voetgangers zich niet op een oversteekplaats voor voetgangers begeven waarover een tramspoor of een eigen trambedding loopt, wanneer een tram nadert.