Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Steve »

Opgelet, de M en de U zijn niet te verwarren bij de metro. De M geeft aan van welke generatie de metro is, waarbij de M1 de oudste is en M6 de jongste. De M1 tot en met M4's zijn in de jaren 70 en 80 geleverd en hebben hendels; de M5's eind de jaren 90 en hebben drukknoppen (maar zien er voor de rest wel grotendeels hetzelfde uit). De M6 is dan weer de gloednieuwe BOA, dus wel een groot verschil qua looks.

De U geeft dan weer niets anders dan de lengte van het metrostel aan, het aantal bakken dus. De meeste metro's zijn U4's of U5's, maar daar kunnen alle mogelijke M's tussen zitten. Behalve de M6 (BOA) natuurlijk, die bestaat altijd uit zes vaste bakken. De BOA wordt trouwens geen U6 of zo genoemd; hij telt wel zes bakken, maar is ongeveer even lang als een 'klassieke' U5. BOA is dus gewoon BOA. :wink:

Waar vind je M5's? Je kunt ze op alle lijnen zien, er zijn er zowel met twee als drie bakken (U2 en U3) en ze zijn dikwijls ook gekoppeld met een oudere M. Je herkent ze aan de drukknoppen en aan hun nummer, dat in de 400 ligt. De M6'en (BOA's) zijn meestal op de 1B te zien, heel soms ook op de 1A.
treinbruno schreef: die deuren vliegen echt met een enorme druk open dan :D
Ja, dat geeft een nogal nonchalante indruk. Je kunt zelfs al een paar seconden voor de halte aan de hendel trekken, dan gaan de deuren open zodra de conducteur ze ontgrendelt. Geeft echt zo'n gevoel 'VLAM mensen, hier ben ik' als je uitstapt. 8)
RV1428

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door RV1428 »

Aha zo zit het dus ik heb dan al eens een M5 genomen met die groene knopjes de deuren gaan wel zacht open en toe vind ik.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Asterix »

Oppassen met de nummering, daar zitten anomalieën tussen.... :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:Oppassen met de nummering, daar zitten anomalieën tussen.... :wink:
Dat is zeker zo, maar alle 400's zouden toch M5's moeten zijn. Handige site voor dit soort dingen is airportline.be, zie http://www.airportline.be/bruxelles/mr.htm
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Asterix »

Handige site, ja. Dat van die nummering was een algemene opmerking, niet specifiek bedoeld op M5... :wink:
RV1428

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door RV1428 »

Ik heb een video van de Brusselse metro in kruidtuin, daar stond het nummer 202 op.
Dus dat wil dan zeggen dat het om een M3 + M4 + M3 gaat met de nummers 201 + 301 + 202 ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Steve »

Daar komt het op neer. De metro's met drie bakken (U3) met nummers 20x + 30x + 20x waren oorspronkelijk tweedelig, geleverd in 1980-1981 en toen M3 (de derde generatie). Later (begin jaren 90) zijn er nieuwe middenbakken besteld; die zijn natuurlijk iets moderner en worden daarom M4 genoemd en hebben een apart nummer in de 300. Maar ze maken wel deel uit van een en hetzelfde metrostel (een zogenaamde M3+M4 / U3).

Het principe is een beetje te vergelijken met de Breaks. :wink:
Bartjedj

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Bartjedj »

Bij de BN's van de kust hebben ze hetzelfde gedaan.
Maar eigenlijk is dat zakelijk toch niet interessant? Als de stellen dan afgeschreven zijn, zit je met een middenbak die nog 10 jaar heeft?

BDJ
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Steve »

Bartjedj schreef:Bij de BN's van de kust hebben ze hetzelfde gedaan.
Maar eigenlijk is dat zakelijk toch niet interessant? Als de stellen dan afgeschreven zijn, zit je met een middenbak die nog 10 jaar heeft?

BDJ
Tgoh ja, als je de stellen dan renoveert hoef je minder te doen met de recentere middenbak. Na een grondige renovatie van de oude bakken zou er geen al te groot verschil meer mogen zijn.

Als een grote leemte is, denk ik dat het commercieel veel interessanter is om een paar nieuwe middenbakken te bestellen dan direct nieuwe stellen. De prijs daarvan ligt natuurlijk ettelijke keren hoger.
Bartjedj

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Bartjedj »

Ja, als je het daarmee vergelijkt kan het wel.
Het probleem met de Kusttram is dat deze waarschijnlijk niet meer herdaan gaan worden. Dus dat voordeel valt weg.

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Asterix »

MIVB-reiziger schreef:Tgoh ja, als je de stellen dan renoveert hoef je minder te doen met de recentere middenbak. Na een grondige renovatie van de oude bakken zou er geen al te groot verschil meer mogen zijn.

Als een grote leemte is, denk ik dat het commercieel veel interessanter is om een paar nieuwe middenbakken te bestellen dan direct nieuwe stellen. De prijs daarvan ligt natuurlijk ettelijke keren hoger.
Die "middenbakken" worden in MIVB-jargon "VIM's" (Voiture Intermédiaire) genoemd.

Zo'n middenbak kan trouwens perfect (weliswaar met een halve dag werk) ergens anders tussengestoken worden dus ze moeten zeker niet eeuwig met elkaar verbonden zijn. Dit opent perspectieven bij grootschalige onderhoudswerkzaamheden...
Bartjedj

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Bartjedj »

Dat is een mogelijkheid.
We zien wel wat DL doet als de BN's einde leven zijn. Nog zo'n 15 jaar dacht ik :-D
Ze zijn van de jaren 80, dus 27 jaar oud. Ik dacht dat motorstellen op zo'n 40 jaar afgeschreven werden.
Of is dat minder?

BDJ
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Arnenys »

15 jaar zullen die niet meer rijden denk ik.
De kusttrams zijn al helemaal afgeleefd, en ze zitten (in ieder geval wanneer ik ze neem) altijd vol.
Binnen een paar jaartjes toch maar een bestelling plaatsen voor langere lagevloertrams?
RV1428

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door RV1428 »

De Kusttram is in ieder geval niet meer het modernste beestje :D en flink vollopen gebeurt inderdaad ook wel eens.
Bartjedj

Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro

Bericht door Bartjedj »

Momenteel wordt gewerkt aan het lastenboek van een nieuw trammodel, uniek voor de Kust. Het zal de BN's maar ook de HermeLijnen aan de Kust vervangen. Die tijdelijke oplossing zal dus (gelukkig) toch een tijdelijke oplossing blijven.
Er zijn wel nog enkele discussiepunten tussen de verschillende niveau's (Mechelen-Oostende-bestuurders-verenigingen als BTTB), oa. of er communicatie moet zijn tussen bestuurder en passagiers. Men zou namelijk plannen hebben om de voertuigverkoop aan de Kust volledig af te schaffen.

BDJ
Plaats reactie