Gent: Hermelijnen op L4

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Trainspotterke

Gent: Hermelijnen op L4

Bericht door Trainspotterke »

In Gent verschijnen er alsmaar meer en meer Hermelijnen op tramlijn 4 Sint-Pietersstation - Muide - Moscou.
Tijdens de spits reden er voordien al Hermelijnen op L4, maar tijdens de gewone dienst overdag kun je ze er nu ook aantreffen tussen de gebruikelijke PCC's op deze lijn.

Nadat een Hermelijn zichzelf een paar jaar terug eens kapot gereden heeft in de toenmalige, veel te krappe keerlus van Moscou (aan de oude NMBS-stopplaats Gent-Zuid, naast de wagonwerkplaats) waren de PCC's heer en meester op deze lijn.

Achteraf werd de keerlus Moscou vervangen door een eindpunt met twee kopsporen, met een Engelse wissel (één van de weinige, zoniet de enige op het Gentse tramnet) als in- en uitrit. Technisch gezien was het vanaf dan ook perfect mogelijk om Hermelijnen in te zetten op L4, hoewel de PCC's er nog altijd de meeste ritten voor zich nemen.
arvooke
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Bericht door arvooke »

het groot probleem op lijn 4 is de bocht aan de rozemarijnbrug (zware botsing 2 jaar geleden)
dank
Arvo
Thomas

Re: Gent: Hermelijnen op L4

Bericht door Thomas »

Trainspotterke schreef:In Gent verschijnen er alsmaar meer en meer Hermelijnen op tramlijn 4 Sint-Pietersstation - Muide - Moscou.
Tijdens de spits reden er voordien al Hermelijnen op L4, maar tijdens de gewone dienst overdag kun je ze er nu ook aantreffen tussen de gebruikelijke PCC's op deze lijn.

Nadat een Hermelijn zichzelf een paar jaar terug eens kapot gereden heeft in de toenmalige, veel te krappe keerlus van Moscou (aan de oude NMBS-stopplaats Gent-Zuid, naast de wagonwerkplaats) waren de PCC's heer en meester op deze lijn.

Achteraf werd de keerlus Moscou vervangen door een eindpunt met twee kopsporen, met een Engelse wissel (één van de weinige, zoniet de enige op het Gentse tramnet) als in- en uitrit. Technisch gezien was het vanaf dan ook perfect mogelijk om Hermelijnen in te zetten op L4, hoewel de PCC's er nog altijd de meeste ritten voor zich nemen.

Het is niet meer de enige Engelse wissel op het Gentse tramnet. In Wondelgem ligt er sinds kort ook een. Het enkelvoudige eindspoor is vervangen door twee perrons aangezien het soms wel eens voorkwam dat een 10 (GSP-Wondelgem) voor de wissel moest wachten omdat er nog een andere tram stond en zo de trams richting Evergem tegenhield.

Daarjuist ook even in Gent geweest en van de 6 trams die ik tegenkwam die op lijn 4 reden was er slechts maar 1 PCC. HGet kan wel zijn dat ik enkele tweemaal gezien heb :P
Trainspotterke

Re: Gent: Hermelijnen op L4

Bericht door Trainspotterke »

De trams die beperkt worden tot Wondelgem-Industrieweg rijden al lang niet meer onder lijnnummer 10, maar ook onder lijnnummer 1, hoor. :wink:

Allé, we gaan dat nieuw eindpunt in Wondelgem eens moeten gaan inspecteren, hé. :P
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gent: Hermelijnen op L4

Bericht door K V B »

Trainspotterke schreef: Nadat een Hermelijn zichzelf een paar jaar terug eens kapot gereden heeft in de toenmalige, veel te krappe keerlus van Moscou (aan de oude NMBS-stopplaats Gent-Zuid, naast de wagonwerkplaats) waren de PCC's heer en meester op deze lijn.
Die halte was als ik het mij niet vergis, "Gentbrugge Zuid". Gent Zuid bevond zich waar nu het administratief centrum zuid is.
Thomas

Re: Gent: Hermelijnen op L4

Bericht door Thomas »

Trainspotterke schreef:De trams die beperkt worden tot Wondelgem-Industrieweg rijden al lang niet meer onder lijnnummer 10, maar ook onder lijnnummer 1, hoor. :wink:

Allé, we gaan dat nieuw eindpunt in Wondelgem eens moeten gaan inspecteren, hé. :P

Ik weet het dat het allemaal lijn 1 geworden is, maar als je lijn 10 tegen iemand zegt die de vorige situatie zegt vind ik het wat duidelijker. Voor de toeristen is het wel makkelijker, 1 enkel nummer.
Bartjedj

Re: Gent: Hermelijnen op L4

Bericht door Bartjedj »

Tijdens de staking zaterdag werd een noodplan in werking gesteld. Alle trams reden aan 12'-frequentie ipv 6'.
Verder werden de verkorte ritten allemaal doorgetrokken. Dus Wondelgem reed door tot Evergem en 21 werd een 22. Melle werd niet bediend door de tram.

Bron: De Lijn.be op stakingsdag zelf

BDJ
Trainspotterke

Re: Gent: Hermelijnen op L4

Bericht door Trainspotterke »

K V B schreef:
Trainspotterke schreef: Nadat een Hermelijn zichzelf een paar jaar terug eens kapot gereden heeft in de toenmalige, veel te krappe keerlus van Moscou (aan de oude NMBS-stopplaats Gent-Zuid, naast de wagonwerkplaats) waren de PCC's heer en meester op deze lijn.
Die halte was als ik het mij niet vergis, "Gentbrugge Zuid". Gent Zuid bevond zich waar nu het administratief centrum zuid is.
Oja, dat bedoelde ik ook! :wink: Ben nog de "Brugge" er vergeten bij te zetten. :P
Plaats reactie