Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
pietmol

Re: Spartacusplan

Bericht door pietmol »

Robert M. VAN KOOY schreef:Hallo,

Wat mij in de actuele berichtgeving opvalt is dat er geen enkele indicatie is hoe een nabijgelegen belangrijke gemeente als Genk aan de beoogde (tram) lijn naar Maastricht wordt verbonden. Of zal uiteindelijk Genk op een andere manier adequaat met Nederland en het daarachter liggende Duitsland worden verbonden? Ik heb dat kopstation van een industriestad als Genk uit oogpunt van regionale-, landelijke- en internationale Belgische belangen nooit erg begrepen. Ik begrijp overigens ook wel dat doortrekking van sporen voorbij de stootblokken van Genk in ieder geval stedebouwkungig gezien een zware ingreep is.

Gegroet,

Rob van Kooy

Je zou dit gebied inderdaad veel beter kunnen ontsluiten, alleen, waar ga je de centen vinden?

Een prachtige spoorverbinding zou als volgt kunnen zijn:

vanop lijn 20, terhoogte van Diepenbeek- Pietelbeekstraat afbuigen naar het noorden, (halte aan de Univ indien haalbaar) over het Albertkanaal, en tenslotte aansluiten op de spoorlijn naar Genk.
In Genk spoorlijn doortrekken (eventueel dmv tunnel) via Europalaan tot E314 en dan verder via E314 naar Maasmechelen, Kotem, doorheen de velden de Maas over en dan verder via de Nederlandse spoorlijn naar Maastricht.


Hierdoor zou een directe snelle verbinding Maastricht, (Kotem,) Maasmechelen, Genk, Hasselt ...Brussel gerealiseerd worden, maar ik herhaal:

waar ga je de centen vinden?
carlos

Re: Spartacusplan

Bericht door carlos »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... fout.dhtml
Tram Hasselt-Maastricht helft minder rendabel door fout


De Spartacus-tramlijn tussen Hasselt en Maastricht zal de helft minder rendabel zijn dan in 2011 door De Lijn werd berekend. Dat blijkt uit een regeringsnota van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, schrijft Het Belang van Limburg. De minister geeft toe dat er enkele foute cijfers en berekeningen zaten in de gegevens van de vervoersmaatschappij.

De werken aan de tramlijn starten in het voorjaar van 2015 en zullen alles samen 217 miljoen euro kosten. De nota schat de jaarlijkse exploitatiekost op 29,2 miljoen euro en de opbrengst op 6 miljoen euro, wat neerkomt op een dekkingsgraad van 20,8 procent. Twee jaar geleden waren de cijfers nog anders. Toen was sprake van 27,3 miljoen euro kosten tegenover 10,5 miljoen euro opbrengst, ofwel een dekkingsgraad van 38,5 procent.

Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD) wijst er in de krant op dat 80 procent van de exploitatie zal worden gedragen door de Vlaamse belastingbetaler. "Deze financiële aderlating is het gevolg van de jarenlange onwil van de federale NMBS om ook Limburg structureel via het spoor te ontsluiten", zegt Vereeck.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

Rampzalige cijfers in vergelijking met een tramlijn in Gent (lijn 3, lijn 7,...) of verlengingen in Antwerpen (3,5,6,7,...)
Daar kan men met veel minder geld veel meer reizigers (en inkomsten) genereren.
Blijft de wafelijzerpolitiek in Vlaanderen bestaan of wordt Spartacus alsnog op de prullenmand gegooid?
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

Shrek schreef:Rampzalige cijfers in vergelijking met een tramlijn in Gent (lijn 3, lijn 7,...) of verlengingen in Antwerpen (3,5,6,7,...)
Daar kan men met veel minder geld veel meer reizigers (en inkomsten) genereren.
Blijft de wafelijzerpolitiek in Vlaanderen bestaan of wordt Spartacus alsnog op de prullenmand gegooid?
Als je die redeneringen doortrekt, kan je net zo goed (bijna) heel het openbaar vervoer in minder dicht bevolkte gebieden afschaffen (of verbelbussen).
L'union fait la force.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Spartacusplan

Bericht door profke »

KB schreef:Als je die redeneringen doortrekt, kan je net zo goed (bijna) heel het openbaar vervoer in minder dicht bevolkte gebieden afschaffen (of verbelbussen).
wat met de hsl? is die rendabel? schrappen maar als het niet zo is
pietje

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

KB schreef:Als je die redeneringen doortrekt, kan je net zo goed (bijna) heel het openbaar vervoer in minder dicht bevolkte gebieden afschaffen (of verbelbussen).
Dat is in de jaren 80 al eens geprobeerd, was niet zo'n goed idee, want als je teveel "onrendabele" lijnen sluit, gaan de "rendabele" ook minder renderen want iemand die voor meer dan een kwart van zijn rit de auto "moet" nemen, zal die waarschijnlijk gewoon voor de hele verplaatsing nemen.

Daarnaast ben ik niet overtuigd dat het spoorverkeer in en tussen de grote steden zoveel rendabeler is dan in de meer landelijke gebieden. (daar ook tussen de steden uiteraard)
In een zeer dichtbevolkte regio heb je verhoudingsgewijs meer en duurdere kunstwerken nodig, waardoor de prijs per km spoor onevenredig vermeerdert.

Vergelijk maar eens een km spoor aanleggen in de agglomeraties Antwerpen of Brussel tegenover hetzelfde in de buurt van Hasselt of Turnhout.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

profke schreef:wat met de hsl? is die rendabel? schrappen maar als het niet zo is
Die komt doorgaans wel uit de kosten ja. (De Belgische welteverstaan)
pietje schreef: Vergelijk maar eens een km spoor aanleggen in de agglomeraties Antwerpen of Brussel tegenover hetzelfde in de buurt van Hasselt of Turnhout.
Ik denk echt niet dat een tramlijn in de stad zoveel meer gaat kosten. In de stad moet je immers niet zoveel aanleggen om veel reizigers te trekken. Kijk maar naar de 3km in Boechout of de 4 km in Wijnegem, dat trekt meer volk dan de 30km Hasselt-Maastricht. Daar komt dan nog bij dat een stad profiteert van de aanleg om het hele straatbeeld te vernieuwen waardoor het een win-win is voor stad en vervoersmaatschappij. Zoiets geldt natuurlijk niet voor de Limburgse bossen, die worden niet beter van een tramlijn.
En de werf zelf heeft niet zoveel hinder van een stadsomgeving, tramsporen aanleggen is immers vrij eenvoudig en kleinschalig.
Als je metro's gaat graven is het natuurlijk anders, maar dat is nu niet meteen de bedoeling van De Lijn.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spartacusplan

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
profke schreef:wat met de hsl? is die rendabel? schrappen maar als het niet zo is
Die komt doorgaans wel uit de kosten ja. (De Belgische welteverstaan)
Lijn 3 is daarop de dan uitzondering denk ik. En lijn 4 heeft ook nog steeds niet zo veel verkeer.

Groetjes,
Rian
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

pietje schreef:
KB schreef:Als je die redeneringen doortrekt, kan je net zo goed (bijna) heel het openbaar vervoer in minder dicht bevolkte gebieden afschaffen (of verbelbussen).
Dat is in de jaren 80 al eens geprobeerd, was niet zo'n goed idee, want als je teveel "onrendabele" lijnen sluit, gaan de "rendabele" ook minder renderen want iemand die voor meer dan een kwart van zijn rit de auto "moet" nemen, zal die waarschijnlijk gewoon voor de hele verplaatsing nemen.

Daarnaast ben ik niet overtuigd dat het spoorverkeer in en tussen de grote steden zoveel rendabeler is dan in de meer landelijke gebieden. (daar ook tussen de steden uiteraard) [...]
Dat is ongeveer wat ik bedoelde ...
L'union fait la force.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Spartacusplan

Bericht door giuseppe »

De Nederlandse adviescommissie MER heeft het toetsingsadvies naar buiten gebracht en het liegt er niet om.
http://www.commissiemer.nl/download.asp ... 18tsea.pdf
Bron: http://www.commissiemer.nl/advisering/a ... iezen/2818
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Rampzalige cijfers in vergelijking met een tramlijn in Gent (lijn 3, lijn 7,...) of verlengingen in Antwerpen (3,5,6,7,...)
Daar kan men met veel minder geld veel meer reizigers (en inkomsten) genereren.
Blijft de wafelijzerpolitiek in Vlaanderen bestaan of wordt Spartacus alsnog op de prullenmand gegooid?
Ik denk dat het probleem eerder is dat de prijzen voor het OV te laag zijn... Dat maakt dergelijke lange verbindingen inderdaad niet echt rendabel.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Bron: De Lijn.


Na Vlaanderen zet nu ook Nederland licht op groen voor sneltram Hasselt - Maastricht

Dinsdagavond, 18 februari, besliste de Maastrichtse Gemeenteraad over de sneltramverbinding Hasselt-Maastricht op Nederlands grondgebied. De Raad kiest voor het tracé over de Maasboulevard, met stopplaatsen aan de Boschpoort en de Maasboulevard en met het Centraal Station als eindpunt.

Deze beslissing ligt helemaal in de lijn van de verwachtingen. Wethouder Nuss had al eerder aangegeven dat dit tracé met goed gekozen centrumhaltes de stad Maastricht, haar inwoners en haar bezoekers het meest te bieden heeft.

‘De sneltramverbinding draagt bij aan een aantrekkelijk en efficiënt Euregionaal openbaar vervoernetwerk. Snel, comfortabel en betrouwbaar openbaar vervoer is nodig om mensen over te halen over te stappen van auto naar openbaar vervoer. Dat betekent ook dat we er voor moeten kiezen om mensen te brengen en te halen op die plaatsen waar ze moeten zijn. Binnen Maastricht is het drukke stadscentrum dan ook een onmisbare halte’ licht wethouder Nuss toe.

De Lijn is tevreden dat de stad Maastricht volmondig 'ja' zegt tegen de sneltram en staat helemaal achter de tracékeuze. De sneltram verbindt op deze manier centrum met centrum. Dat maakt de verbinding extra aantrekkelijk, niet alleen voor pendelaars en andere dagelijkse gebruikers, maar ook voor dagjesmensen en toeristen die op deze manier comfortabel en snel tussen Maastricht en Hasselt reizen. De sneltram betekent niet alleen een meerwaarde voor beide provinciehoofdsteden. De. tramhaltes in Diepenbeek, Bilzen en Lanaken worden in combinatie met het busnet uitgebouwd tot efficiënte vervoerknooppunten, die het openbaar vervoer in de hele regio naar een hoger niveau tillen.

‘De sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is een mooi voorbeeld van euregionaal denken, waarbij Nederland en Vlaanderen samen hun schouders zetten onder een betere bereikbaarheid van de regio’, zegt Heidi Roubben, directeur De Lijn Limburg. ‘In dit luik van het Spartacusproject wordt zowel langs Nederlandse als langs Vlaamse kant geïnvesteerd. Nederland neemt de kosten van de volledige spoorinfrastructuur op Nederlands grondgebied voor haar rekening en staat ook in voor het volledige onderhoud. Om die spoorinfrastructuur te gebruiken betaalt De Lijn een gebruiksvergoeding. De exploitatieopbrengsten zijn voor De Lijn’

Na de definitieve goedkeuring van de Vlaamse Regering (dd. 11.10.2013) en het afsluiten van samenwerkingsovereenkomsten met elk van de betrokken lokale besturen, staat nu ook aan Nederlandse kant het licht op groen voor de realisatie van de sneltramverbinding. Als alles goed gaat, wordt in 2015 gestart met de infrastructuurwerken. Vanaf januari 2018 reis je dan op 30 minuten van centrum Hasselt (Dusartplein) naar centrum Maastricht (centrumhalte Maasboulevard). De sneltram heeft in totaal 13 haltes: 10 in Vlaanderen en 3 in Nederland. In Vlaanderen houdt de tram halt in de gemeenten Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken.


Sneltram Hasselt - Maasmechelen eveneens op koers

De tweede sneltramverbinding die van Hasselt over Genk naar Maasmechelen zal lopen, zit ook op koers. Het studiewerk naar de mogelijke tracés is afgerond. Maar liefst tien mogelijke tracés werden tegen elkaar afgewogen op basis van draagvlak, milieueffecten, kostprijs en het rendement van de investering voor de gehele maatschappij (MKBA). Daarnaast voerde De Lijn ook uitvoerig overleg met alle betrokken lokale besturen. De resultaten van deze studies en van de gevoerde gesprekken werden vastgelegd in een beslissingsnota. Op basis van deze nota zal de Vlaamse Regering eerdaags een beslissing nemen over het traject en de beschikbare middelen.


Plan-MER voor sneltramlijn Hasselt - Neerpelt - Lommel schiet goed op

Voor de verbinding Hasselt - Neerpelt - Lommel werd op vraag van de Vlaamse Regering een vergelijkende studie uitgevoerd. Deze studie woog de keuze van een sneltram af tegenover de (her)ingebruikname van de spoorlijn door de NMBS. Uit de studie bleek dat voor deze specifieke verbinding een trein mogelijk een betere optie kan zijn. Vandaar dat de lopende plan-MER voor de verbinding Hasselt - Neerpelt - Lommel zowel de optie sneltram als de optie trein onderzoekt.

Sinds de start van de planMER-procedure kwamen flink wat mogelijke tracés in beeld, die elk afgetoetst werden aan diverse randvoorwaarden, zoals geformuleerd in het Spartacusplan om zo enkel de redelijke tracé-alternatieven over te houden. De selectie redelijke tracé-varianten werd opnieuw onderzocht, dit keer op basis van door Dienst MER geformuleerde aanvullende richtlijnen op het vlak van rijtijden, globale milieueffecten en technische haalbaarheid. Na dit trechteren blijven slechts een beperkt aantal kansrijke tracés en tracévarianten over. Het zijn deze tracévarianten die geselecteerd worden voor het verdere milieuonderzoek in het kader van de planMER. Het dossier (PL0140) en de aanvullende richtlijnen zijn raadpleegbaar op de website van Dienst MER: http://www.lne.be/themas/milieueffectra ... erdatabank
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Spartacusplan

Bericht door apestaart »

Als men tot de ondervinding komt dat Hasselt-Neerpelt-Lommel beter af is met een treinverbinding dan moet de NMBS wel meewillen, want indien de NMBS njet zegt tegen die treinverbinding dan zal men verplicht zijn om toch voor die sneltram te kiezen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

apestaart schreef:Als men tot de ondervinding komt dat Hasselt-Neerpelt-Lommel beter af is met een treinverbinding dan moet de NMBS wel meewillen, want indien de NMBS njet zegt tegen die treinverbinding dan zal men verplicht zijn om toch voor die sneltram te kiezen.
dat is één van de weinige netuitbreidingen die wel in het investeringsplan staan. die komt er dus.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

apestaart schreef:Als men tot de ondervinding komt dat Hasselt-Neerpelt-Lommel beter af is met een treinverbinding dan moet de NMBS wel meewillen, want indien de NMBS njet zegt tegen die treinverbinding dan zal men verplicht zijn om toch voor die sneltram te kiezen.
Waarom zou "De Lijn" geen spoorwegen mogen aanleggen? De sneltram van Hasselt naar Maastricht kan men beter ook zo bouwen dat hij zo veel mogelijk het karakter van een trein heeft. Een voldoende hoge topsnelheid bijvoorbeeld is essentieel.

De grens tussen wat een tram is en een trein is hoe dan ook vaag.
Plaats reactie