Bron: De Lijn.
Na Vlaanderen zet nu ook Nederland licht op groen voor sneltram Hasselt - Maastricht
Dinsdagavond, 18 februari, besliste de Maastrichtse Gemeenteraad over de sneltramverbinding Hasselt-Maastricht op Nederlands grondgebied. De Raad kiest voor het tracé over de Maasboulevard, met stopplaatsen aan de Boschpoort en de Maasboulevard en met het Centraal Station als eindpunt.
Deze beslissing ligt helemaal in de lijn van de verwachtingen. Wethouder Nuss had al eerder aangegeven dat dit tracé met goed gekozen centrumhaltes de stad Maastricht, haar inwoners en haar bezoekers het meest te bieden heeft.
‘De sneltramverbinding draagt bij aan een aantrekkelijk en efficiënt Euregionaal openbaar vervoernetwerk. Snel, comfortabel en betrouwbaar openbaar vervoer is nodig om mensen over te halen over te stappen van auto naar openbaar vervoer. Dat betekent ook dat we er voor moeten kiezen om mensen te brengen en te halen op die plaatsen waar ze moeten zijn. Binnen Maastricht is het drukke stadscentrum dan ook een onmisbare halte’ licht wethouder Nuss toe.
De Lijn is tevreden dat de stad Maastricht volmondig 'ja' zegt tegen de sneltram en staat helemaal achter de tracékeuze. De sneltram verbindt op deze manier centrum met centrum. Dat maakt de verbinding extra aantrekkelijk, niet alleen voor pendelaars en andere dagelijkse gebruikers, maar ook voor dagjesmensen en toeristen die op deze manier comfortabel en snel tussen Maastricht en Hasselt reizen. De sneltram betekent niet alleen een meerwaarde voor beide provinciehoofdsteden. De. tramhaltes in Diepenbeek, Bilzen en Lanaken worden in combinatie met het busnet uitgebouwd tot efficiënte vervoerknooppunten, die het openbaar vervoer in de hele regio naar een hoger niveau tillen.
‘De sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is een mooi voorbeeld van euregionaal denken, waarbij Nederland en Vlaanderen samen hun schouders zetten onder een betere bereikbaarheid van de regio’, zegt Heidi Roubben, directeur De Lijn Limburg. ‘In dit luik van het Spartacusproject wordt zowel langs Nederlandse als langs Vlaamse kant geïnvesteerd. Nederland neemt de kosten van de volledige spoorinfrastructuur op Nederlands grondgebied voor haar rekening en staat ook in voor het volledige onderhoud. Om die spoorinfrastructuur te gebruiken betaalt De Lijn een gebruiksvergoeding. De exploitatieopbrengsten zijn voor De Lijn’
Na de definitieve goedkeuring van de Vlaamse Regering (dd. 11.10.2013) en het afsluiten van samenwerkingsovereenkomsten met elk van de betrokken lokale besturen, staat nu ook aan Nederlandse kant het licht op groen voor de realisatie van de sneltramverbinding. Als alles goed gaat, wordt in 2015 gestart met de infrastructuurwerken. Vanaf januari 2018 reis je dan op 30 minuten van centrum Hasselt (Dusartplein) naar centrum Maastricht (centrumhalte Maasboulevard). De sneltram heeft in totaal 13 haltes: 10 in Vlaanderen en 3 in Nederland. In Vlaanderen houdt de tram halt in de gemeenten Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken.
Sneltram Hasselt - Maasmechelen eveneens op koers
De tweede sneltramverbinding die van Hasselt over Genk naar Maasmechelen zal lopen, zit ook op koers. Het studiewerk naar de mogelijke tracés is afgerond. Maar liefst tien mogelijke tracés werden tegen elkaar afgewogen op basis van draagvlak, milieueffecten, kostprijs en het rendement van de investering voor de gehele maatschappij (MKBA). Daarnaast voerde De Lijn ook uitvoerig overleg met alle betrokken lokale besturen. De resultaten van deze studies en van de gevoerde gesprekken werden vastgelegd in een beslissingsnota. Op basis van deze nota zal de Vlaamse Regering eerdaags een beslissing nemen over het traject en de beschikbare middelen.
Plan-MER voor sneltramlijn Hasselt - Neerpelt - Lommel schiet goed op
Voor de verbinding Hasselt - Neerpelt - Lommel werd op vraag van de Vlaamse Regering een vergelijkende studie uitgevoerd. Deze studie woog de keuze van een sneltram af tegenover de (her)ingebruikname van de spoorlijn door de NMBS. Uit de studie bleek dat voor deze specifieke verbinding een trein mogelijk een betere optie kan zijn. Vandaar dat de lopende plan-MER voor de verbinding Hasselt - Neerpelt - Lommel zowel de optie sneltram als de optie trein onderzoekt.
Sinds de start van de planMER-procedure kwamen flink wat mogelijke tracés in beeld, die elk afgetoetst werden aan diverse randvoorwaarden, zoals geformuleerd in het Spartacusplan om zo enkel de redelijke tracé-alternatieven over te houden. De selectie redelijke tracé-varianten werd opnieuw onderzocht, dit keer op basis van door Dienst MER geformuleerde aanvullende richtlijnen op het vlak van rijtijden, globale milieueffecten en technische haalbaarheid. Na dit trechteren blijven slechts een beperkt aantal kansrijke tracés en tracévarianten over. Het zijn deze tracévarianten die geselecteerd worden voor het verdere milieuonderzoek in het kader van de planMER. Het dossier (PL0140) en de aanvullende richtlijnen zijn raadpleegbaar op de website van Dienst MER:
http://www.lne.be/themas/milieueffectra ... erdatabank