Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

dekooiker schreef:Omdat de opdrachten voor de overheidsbedrijven in het beheercontract staan.
Ze krijgen geld om bepaalde dingen al dan niet te doen.
Het zou ook een spanning teweeg brengen: een rit per trein kost heel wat meer dan met De Lijn.
Bij die laatste krijg je een abonnement voor het ganse net bij wijze van spreken bij een doos waspoeder.
Het gaat niet om wat het kost. Dat tarieven te laag zijn is een ander verhaal.
Het gaat er om welke vormen van spoorgebonden vervoer De Lijn mag aanbieden, of meer bepaald, het Vlaams Gewest.
Want als men nu eens een lijn zou leggen van Hasselt naar Neerpelt, op normaalspoor, met lichte dieseltreinstellen en die zou aanbesteden (zoals elders in Europa gebruikelijk) is dat dan een spoorlijn of een sneltramlijn...

Da's meer een technisch-juridische vraag. Ik weet dat bijvoorbeeld hier in Zwitserland geen onderscheid gemaakt wordt tussen tram en trein.
In Vlaanderen kan het Gewest blijkbaar op eigen houtje nieuwe tramlijnen aanleggen, wat betekent dat op zijn minst een deel van het spoorgebonden vervoer een gewestmaterie is. Nu zou ik wel eens willen weten waar in België de competentiegrens tussen Gewest en Federale Overheid ligt. Hoe is het begrip "trein" gedefinieerd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Da's meer een technisch-juridische vraag. Ik weet dat bijvoorbeeld hier in Zwitserland geen onderscheid gemaakt wordt tussen tram en trein.
In Vlaanderen kan het Gewest blijkbaar op eigen houtje nieuwe tramlijnen aanleggen, wat betekent dat op zijn minst een deel van het spoorgebonden vervoer een gewestmaterie is. Nu zou ik wel eens willen weten waar in België de competentiegrens tussen Gewest en Federale Overheid ligt. Hoe is het begrip "trein" gedefinieerd?
Dat staat volgens mij nergens specifiek gedefinieerd. Maar er bestaat zoiets als overleg waardoor je kan afspreken wie wat doet. En er is zo overeengekomen dat Neerpelt-Hasselt iets voor de NMBS wordt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Dat staat volgens mij nergens specifiek gedefinieerd. Maar er bestaat zoiets als overleg waardoor je kan afspreken wie wat doet. En er is zo overeengekomen dat Neerpelt-Hasselt iets voor de NMBS wordt.
Dat lijkt me eigenlijk wel wat jammer. Want een geïntegreerd net, een beetje zoals rond Karlsruhe, lijkt nu net erg geschikt voor Limburg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Dat lijkt me eigenlijk wel wat jammer. Want een geïntegreerd net, een beetje zoals rond Karlsruhe, lijkt nu net erg geschikt voor Limburg.
Integratie hoeft helemaal niet te betekenen dat het eenzelfde bedrijf moet zijn...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Dat lijkt me eigenlijk wel wat jammer. Want een geïntegreerd net, een beetje zoals rond Karlsruhe, lijkt nu net erg geschikt voor Limburg.
Integratie hoeft helemaal niet te betekenen dat het eenzelfde bedrijf moet zijn...
Da's waar. Maar wat wel nodig is, is dat een organisatie het voortouw neemt wat tarieven en dienstregeling betreft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spartacusplan

Bericht door Steven »

De tarieven samenbrengen is men volop mee bezig (al is er nog voldoende werk), zowel De Lijn, NMBS Als MIVB is bezig met de MOBIB in te voeren (hoe dat zit bij de Tec weet ik niet).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spartacusplan

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:De tarieven samenbrengen is men volop mee bezig (al is er nog voldoende werk), zowel De Lijn, NMBS Als MIVB is bezig met de MOBIB in te voeren (hoe dat zit bij de Tec weet ik niet).
De TEC is er ook volop mee bezig; er loopt een proefproject op enkele lijnen in Waals-Brabant, en de toekomst van de kartonnen magneetkaartjes ziet er in Wallonië al zo somber uit als in Vlaanderen. Maar het is niet omdat we met één kaartje overal trein, tram en bus zullen kunnen nemen dat men ook de tarieven op elkaar zal afstemmen. Daarvoor zijn ze de voorbije 20 jaar waarschijnlijk net iets te veel uit elkaar gegroeid.
(En ik blijf me afvragen waarom voor het OV een apart kaartje op zak moeten hebben: Staatssecretaris Bogaert wil dat de banken hun kaarten onderling uitwisselbaar maken én geïntegreerd met de eID. Waarom kan dat kaartje niet ook beruikt worden als Ov-kaart? - Maar we wijken af...)
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: (En ik blijf me afvragen waarom voor het OV een apart kaartje op zak moeten hebben: Staatssecretaris Bogaert wil dat de banken hun kaarten onderling uitwisselbaar maken én geïntegreerd met de eID. Waarom kan dat kaartje niet ook beruikt worden als Ov-kaart? - Maar we wijken af...)
Ik vraag me af waarom het allemaal zo ingewikkeld moet, en waarom men niet gewoon bij papieren kaartjes blijft. Als men kijkt naar de problemen in Nederland...
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Spartacusplan

Bericht door t-town »

Omdat een goed uitgewerkte elektronische kaart automatisch het juiste tarief kan berekenen, automatisch herladen kan worden, reizigers-stromen beter zichtbaar maakt, sneller werkt (kijk maar naar de oystercard), mogelijkheden bied tot 'poortjes',...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spartacusplan

Bericht door kika »

dekooiker schreef:Stel nu dat DL een eigen tramlijn Antwerpen-Brussel aanlegt dan krijg je een verschuiving van reizigers.
Merkbaar op de sneldiensten Mechelen-Rumst (-Aartselaar) en Rumst-Antwerpen: er zijn reizigers die de langere weg per bus doen en overstappen alleen al omdat het goedkoper is.
Op die manier maak je het OV helemaal kapot.
De denkwijze van DL was enkele jaren geleden in de richting van zoveel mogelijk reizigers op eender welke manier.
Met de gevolgen van dien...die men nu probeert recht te trekken.
Oftewel snap ik je punt niet juist, oftewel vind ik je voorbeeld niet helemaal geslaagd: dat zijn buslijnen die in de plaats zijn gekomen van 'den boerentram…' Ze hebben hun nieuwe nummers nog niet zo lang. In de laatste 20-30 jaar aanzienlijke verbeteringen aan busbanen, frequentie, dienstregeling etc. Bvb. Brussel-Aartselaar *kan* sneller zijn met de trein tot in Mechelen en de bus verder… maar al bij al: is het meer dan 2-3% van de reizigers die a) die complete afstand aflegt b) trager is dan met de trein (voor- en natransport tot het station) c) dit vanuit kostenoverwegingen doet? Ik heb daar zo mijn twijfels. Sowieso: waarom maakt dat het OV kapot? Het is OV. Toegegeven, de scheve prijsverhouding is ongezond, maar treinen zijn ook nog steeds behoorlijk goedkoop. En een beetje gezonde concurrentie tussen beide hoeft toch niet verkeerd te zijn?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

t-town schreef:Omdat een goed uitgewerkte elektronische kaart automatisch het juiste tarief kan berekenen, automatisch herladen kan worden, reizigers-stromen beter zichtbaar maakt, sneller werkt (kijk maar naar de oystercard), mogelijkheden bied tot 'poortjes',...
Dat hiermee "poortjes" mogelijk zijn vind ik eerder een nadeel. Het grootste nadeel echter is dat het als klant zowat onmogelijk is om zelf nog te controleren of je in orde bent. En dat betekent ook dat je als OV bedrijf eigenlijk niemand meer kan beboeten die je met een fout vervoerbewijs op een voertuig aantreft...

Ik heb dat gemerkt in London, waar je eigenlijk als je problemen hebt met de Oystercard en daarmee naar het loket gaat men je altijd op je woord geloofd. Ik vraag me af hoeveel misbruik hiervan gemaakt wordt.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Nu heb ik niets tegen elektronische betalingsbewijzen, ik heb zelf ook een Mobib op zak, maar dat ik niet kan zien wat mijn saldo is, vind ik ook zowat het grootste nadeel. Over het algemeen zet ik dan ook alleen maar abonnementen op mijn Mobib-kaart, en reis ik verder met traditionele 10-rittenkaarten.
Het beste zou nog zijn dat je vrijgelaten wordt. Uiteindelijk heeft zelfs Londen nog steeds kartonnen kaartjes, ze zijn alleen een pak duurder dan ritjes met een Oyster Card.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Hier zijn we serieus aan het afwijken van het topic.
Kan dit niet afgesplitst worden?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Transportplan NMBS sluit niet aan op Spartacusplan


Het nieuwe transportplan van de NMBS sluit niet aan op het Spartacusplan van De Lijn. Dat is donderdagavond duidelijk geworden toen de NMBS in het Provinciehuis haar plannen aan de Limburgse politici bekendmaakte. Volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA) noemt het gebrek aan overleg een schande.
Het nieuwe transportplan is de eerste grondige herziening van het spoorboekje sinds 1998. Door de toename van het aantal reizigers en werken gaan de belangrijkste treinritten een paar minuten langer duren. Die nieuwe reistijden zorgen voor problemen met het knooppuntensysteem van Spartacus, het vervoersplan van De Lijn voor Limburg. “Als deze uurregeling behouden blijft, dan valt het Spartacusplan in het water”, aldus een vertegenwoordiger van het Spartacusplan donderdagavond tijdens de toelichting. Volgens verschillende bronnen ontstond er een pittige discussie tussen De Lijn en NMBS.

Vrijdagmiddag leken de gemoederen weer bedaard. “NMBS en De Lijn zijn partners in openbaar vervoer en plegen op regelmatige basis overleg”, zegt Bart Crols (NMBS). “Zo heeft NMBS begin 2014 het vervoersplan aan De Lijn kenbaar gemaakt zodat deze laatste eventuele aanpassingen aan zijn dienstregeling kan aanbrengen wanneer het nieuwe vervoersplan van NMBS eind dit jaar in voege treedt.”

GuT

Lees meer in de weekendkrant van Het Belang van Limburg


Bron: http://www.hbvl.be/dossiers/spartacus/t ... splan.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spartacusplan

Bericht door kika »

[quote="Bibke"Vrijdagmiddag leken de gemoederen weer bedaard. “NMBS en De Lijn zijn partners in openbaar vervoer en plegen op regelmatige basis overleg”, zegt Bart Crols (NMBS). “Zo heeft NMBS begin 2014 het vervoersplan aan De Lijn kenbaar gemaakt zodat deze laatste eventuele aanpassingen aan zijn dienstregeling kan aanbrengen wanneer het nieuwe vervoersplan van NMBS eind dit jaar in voege treedt.”[/quote]
Is dat overleg als het zo gaat van: "Dit doen wij, bekijk maar hoe uw bussen en consoorten er op aansluiten?" Of is dit een simplistische weergave van een te eenvoudige voorstelling door een perswoordvoerder?
Plaats reactie