Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Spartacusplan

Bericht door ronny »

Volgens een artikel in "het Belang van Limburg" is er een nieuw financieringsprobleem voor de tram Hasselt-Maastricht. De kosten in Maastricht zijn te hoog geworden.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Allé, dan is er terug hoop op een correcte en enige oplossing, namelijk de heropneming van lijn 20 tss Beverst en Lanaken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Allé, dan is er terug hoop op een correcte en enige oplossing, namelijk de heropneming van lijn 20 tss Beverst en Lanaken.
Als de tram er niet komt, zal er vooral voor een heel lange tijd niets komen...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Maak je niet teveel illusies, Bibke, als de Spartacuslijn -nogmaals- op de lange baan wordt geschoven, betekent dat gewoon dat we nog langer mogen wachten op een spoorverbinding met Maastricht. De NMBS is in elk geval niet geïnteresseerd, was het niet en zal het wellicht ook niet worden.
Vandaar dat een vereniging als TreinTramBus voorstander is van Spartacus. Je kan een eeuwigheid wachten op de beste oplossing, maar als je weet dat die er wellicht nooit zal komen, is het misschien verstandiger om voor een andere oplossing te kiezen. Spartacus is immers ook niet zonder verdienste, je krijgt er een vlotte verbinding met de universiteit mee, iets wat nooit zal lukken met een heropening van spoorlijn 20.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Spartacusplan

Bericht door giuseppe »

Het probleem is redelijk simpel. De brug over de Maas blijkt de tram niet te kunnen dragen zonder grootschalige maatregelen. Dus het lijkt me dat de spoorbrug (die voor de goederenontsluiting Lanaken compleet is opgeknapt) dan toch wel een goed alternatief zou moeten zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spartacusplan

Bericht door Asterix »

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150114_01473563/de-lijn-wij-werken-gewoon-door-aan-spartacusdossier schreef:De Lijn: “Wij werken gewoon door aan Spartacusdossier”

Nu het gemeentebestuur van Maastricht bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft aangegeven dat ze hun financiële verplichtingen voor de aanleg van de Spartacus-tramlijn niet kunnen voldoen, rijst de vraag of de verbinding er wel ooit helemaal zal komen. Voor De Lijn en de andere partners aan Vlaamse kant is er alvast niets aan de hand. “Wij hebben van Maastricht nog niet gehoord wat hun conclusies zijn”, aldus woordvoerder Sonja Loos. “Intussen werken we gewoon door om de vooropgestelde timing te respecteren.”

Voor de uitwerking van de snelle tramverbinding tussen de stations van Hasselt en Maastricht, zitten de Vlaamse en Nederlandse partners vaak bij elkaar. “Wat wij weten is dat Maastricht een ‘review’ heeft gedaan, en daarbij op enkele technische moeilijkheden is gestoten”, zegt Sonja Loos, woordvoerder van De Lijn Limburg. “Onder meer de brug over de Maas zou niet sterk genoeg zijn. Dit heeft uiteraard financiële repercussies, maar in onze laatste vergadering met Maastricht was hier nog geen duidelijkheid rond. Wij wachten dus af welke conclusies Maastricht trekt uit die technische vaststellingen. Intussen werken wij gewoon verder. We hebben een strikte timing en willen die graag respecteren.”

De Lijn is dus niet op de hoogte van de gesprekken tussen Maastricht en Vlaams minister Ben Weyts. In Het Belang van Limburg zegt Weyts dat Maastricht hem heeft laten weten dat ze het geld voor de meerkost niet hebben. De minister van Mobiliteit wil de Nederlanders echter aan hun contract houden en eist dat de engagementen worden nagekomen. Zoniet dreigt een eis tot schadevergoeding wegens contractbreuk. Weldra staan er nieuwe besprekingen tussen Weyts en Maastricht op de agenda.

(belga)
Blijkbaar zou de Nederlandse Raad van State binnenkort uitspraak doen over een vernietiging van de noodzakelijke vergunningen. Maastricht zou hopen op een negatieve uitspraak om zich daarachter te kunnen verschuilen en het plan definitief af te voeren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

Jeroen schreef:Blijkbaar zou de Nederlandse Raad van State binnenkort uitspraak doen over een vernietiging van de noodzakelijke vergunningen. Maastricht zou hopen op een negatieve uitspraak om zich daarachter te kunnen verschuilen en het plan definitief af te voeren.
Maastricht speelt vuile spelletjes ;s
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:Maastricht speelt vuile spelletjes ;s
Ach, De Lijn zit even goed te wachten op een goede reden om die onredabele miljoeneninvestering niet te moeten doen hoor :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:
trainlovertje schreef:Maastricht speelt vuile spelletjes ;s
Ach, De Lijn zit even goed te wachten op een goede reden om die onredabele miljoeneninvestering niet te moeten doen hoor :wink:
ja, kan zijn, weet ik eigelijk niet. maar ik wil wel dat hij er komt, want bussen naar Maastricht zitten zo goed als de hele dag door gewoon vol, en de bussen naar univ zitten ook tot ver voor en/of na de spits helemaal vol. en ik kan het weten, want ik studeer daar ^^
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spartacusplan

Bericht door Asterix »

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150211_01523320 schreef:Maastricht moet tramplannen aanpassen

HASSELT - De gemeente Maastricht moet de plannen voor de sneltram Hasselt-Maastricht binnen de 16 weken aanpassen. Dat heeft de Nederlandse Raad van State in Den Haag beslist. Volgens het hoogste Nederlandse rechtscollege zijn er onvoldoende garanties dat de trillings- en geluidshinder beperkt blijft, maar kan dat mits enkele aanpassingen in de plannen wel worden verholpen.
Het besluit van de Raad van State betekent nog niet dat de sneltram er ook effectief komt, want het financiële plaatje van de verbinding staat zwaar onder druk in Nederland. Door onvoorziene stabiliteitsproblemen aan de Wilhelminabrug en de Bassinbrug is er 30 tot 40 miljoen euro extra nodig om de tram tot het station in Maastricht te laten rijden. De gemeente Maastricht onderzoekt op dit moment hoe dat probleem verholpen kan worden, maar houdt daarover de lippen stijf op elkaar. Pas op 3 maart zullen de gemeenteraad en provincieraad officieel worden ingelicht.

Maastricht heeft in december al aan Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts laten weten dat het eraan denkt om de tramlijn in te korten tot de Boschstraat of het Mosae Forum, waardoor de tram niet langer de Maas hoeft over te steken. De gemeente heeft daarvoor zes maanden extra bedenktijd gevraagd. Of Vlaanderen akkoord gaat met een ingekorte tramlijn, is nog maar de vraag. Weyts heeft in een gesprek met onze krant al laten verstaan dat hij vasthoudt aan een verbinding van station tot station, zoals eerder werd afgesproken.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Maastricht kort tramlijn vanuit Hasselt in

De tramlijn Hasselt-Maastricht zal niet eindigen aan het station van Maastricht. De problemen met de Wilhelminabrug - waarover de tram de Maas over moet - zijn zo groot dat Maastricht nu voorstelt om de tramlijn in te korten tot vóór de Maas. Daarmee komt er een bom te liggen onder het hele project.
Waar al even voor werd gevreesd, is gisterenavond in Maastricht bevestigd. De gemeenteraad en provincieraad van Nederlands-Limburg werden er ingelicht over het onderzoek dat grote problemen met de tramlijn Hasselt-Maastricht aan het licht brengt. Als die tram de Maas moet oversteken via de Wilhelminabrug kost dat geen 62,5 miljoen euro zoals eerst geraamd, maar bijna 100 miljoen euro.

Maastricht stelt nu voor om de eindhalte aan het station te schrappen en een nieuwe eindhalte te maken vóór de Maas. Die oplossing legt echter een bom onder het project, want in het contract staat dat de tram van station tot station moet rijden. Het is de vraag of Vlaanderen zich zal neerleggen bij een ingekorte, minder aantrekkelijke verbinding.

Bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150226_0154 ... hasselt-in
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

Allé, project in de vuilbak dus.
Voorstel van mijnentwege: gebruik het voorziene geld om Neerpelt-Hasselt te heropenen. Dat is een project dat zonder veel boe of ba uitgevoerd kan worden.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

En ook, zoals ik al een een gedeputeerde voorstelde. Stop er mee of laat de tram rijden tot in het station van Diepenbeek, voorzie daar een overstap, er is plaats genoeg.

EN!!! Heropen spoorlijn 20 als treinspoor tussen Beverst en Lanaken.
DAN!!! Heb je ook een verbinding tussen station Hasselt en STATION Maastricht!!!!
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

En wie gaat die spoorlijn heropenen? Niet de NMBS of Infrabel, vrees ik. Dus blijf je weer al eens met lege handen achter...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

groentje schreef:En wie gaat die spoorlijn heropenen? Niet de NMBS of Infrabel, vrees ik. Dus blijf je weer al eens met lege handen achter...
Waarom niet, als dat in de overeenkomst komt met de overheid zou het wel kunnen.
Maar zoals ik voorstelde, bedoel ik dat Vlaanderen het geld voor het dure Spartacusplan niet in de sneltram steekt maar budgetteert voor dat stuk spoorlijn aan Infrabel.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie