Het gaat niet om wat het kost. Dat tarieven te laag zijn is een ander verhaal.dekooiker schreef:Omdat de opdrachten voor de overheidsbedrijven in het beheercontract staan.
Ze krijgen geld om bepaalde dingen al dan niet te doen.
Het zou ook een spanning teweeg brengen: een rit per trein kost heel wat meer dan met De Lijn.
Bij die laatste krijg je een abonnement voor het ganse net bij wijze van spreken bij een doos waspoeder.
Het gaat er om welke vormen van spoorgebonden vervoer De Lijn mag aanbieden, of meer bepaald, het Vlaams Gewest.
Want als men nu eens een lijn zou leggen van Hasselt naar Neerpelt, op normaalspoor, met lichte dieseltreinstellen en die zou aanbesteden (zoals elders in Europa gebruikelijk) is dat dan een spoorlijn of een sneltramlijn...
Da's meer een technisch-juridische vraag. Ik weet dat bijvoorbeeld hier in Zwitserland geen onderscheid gemaakt wordt tussen tram en trein.
In Vlaanderen kan het Gewest blijkbaar op eigen houtje nieuwe tramlijnen aanleggen, wat betekent dat op zijn minst een deel van het spoorgebonden vervoer een gewestmaterie is. Nu zou ik wel eens willen weten waar in België de competentiegrens tussen Gewest en Federale Overheid ligt. Hoe is het begrip "trein" gedefinieerd?