Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
Trainspotterke

Re: Spartacusplan

Bericht door Trainspotterke »

Had het nooit verwacht! :P Of toch niet de eerste tien jaar! :P

En zal dat nu normaal- of meterspoor zijn?
Steviewonder

Re: Spartacusplan

Bericht door Steviewonder »

Ik vermoed normaal spoor maar zeker ben ik er niet van. Ik zal eens kijken als het spoor er ligt.
pietje

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

normaalspoor, aangezien ze de sneltrams ook over NMBS-net willen laten rijden
Bartjedj

Re: Spartacusplan

Bericht door Bartjedj »

Niet te vroeg kraaien, denk ik zo.
De baan wordt aangelegd om de stationsbuurt te ontsluiten. Dus het is simpelweg een asfaltbaan waar de sporen al in liggen. Zoals zo vaak in ons land :twisted:
Werken, specifiek voor het plan, zijn nog niet voor direct :wink:

BDJ
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Hagelander schreef:Ach ja, ik moet toegeven dat ik eigenlijk nog steeds mijmer naar de tijd van de streektramlijnen. Had men dat netwerk niet afgebouwd, had men nu dat met modern materiaal kunnen berijden en kon men zeer goede alternatieven voor de auto aanbieden. Maar ja, avec les si on fait Paris, of: als ons kat een koe was ...
Dan ga je voorbij aan de mogelijkheid dat afschaffen van die buurtlijnen en vervangen door bussen vroeger de enige optie was om het openbaar vervoer levend te houden.
Als het onderhoud van een tramlijn, onderhoud van het rollend materiaal en de personeelkost hoog zijn is het onverantwoord om dit voor het mooie zicht of uit nostalgie te behouden.
Logisch dat er minder mensen meereden want ieder had zijn eigen wagen die heel betaalbaar werd.

Nu is de situatie totaal anders geworden.
De tramlijn die men op de E313/E34 naar Wommelgem wil laten rijden is een voorbeeld van grote onzin en groen denken.
Waarom?
Welke mens gaat nu de wagen naar Wommelgem (parking E34) nemen om daar op de tram te stappen?
Ze zijn dan bijna in Antwerpen-al kan het nog even duren voor ze er effectief zijn.
Ook houdt dat plan geen rekening met één van de redenen dat het pokkedruk is en dat is dat er enerzijds veel werkverkeer is (zelfstandigen bijvoorbeeld) en anderzijds mensen die niet in Antwerpen-centrum moeten zijn.
Dan lost een tram, hoe frequent ook, niets voor die grote groep mensen op.

Los daarvan maakt De Lijn foute keuzes.
Tramlijn naar Boechout terwijl er reeds elke 20 minuten een bus rijdt plus dan nog eens een stoptrein die in vergelijking met de bus zeer snel is (voor zover mensen daarvan gebruik kunnen maken, want bus en trein halteren niet in elkaars omgeving in Berchem en Mortsel).
Kontich?
Vergeet het maar, te duur en er is nu al geen geld.
Eenvoudiger en goedkoper is een frequentere snelbus (die wél volk trekt!) en/of het doortrekken van lijn 32 naar de E19.
Ekeren?
Dat zou nog het meest zinvolle zijn als men wil presteren.
Wijnegem?
Minder problemen omdat er nog maar een paar kilometer spoor aangelegd moet worden en de burgemeester van dat dorp ziet de tram wel zitten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Hagelander

Re: Spartacusplan

Bericht door Hagelander »

Natuurlijk dien je lijnen niet enkel open te houden omwille van de esthetische of emotionele waarden en weet ik ook wel dat je kosten en baten dient af te wegen. Maar bij bepaalde lijnen had men misschien wel kunnen overwegen om de lijnen te heroriënteren: vb. goederentransport voor lokale bedrijven, toeristische lijnen (die wel degelijk geld in het laadje kunnen brengen), regionale verbindingen van lokaal economisch belang, ... De afbraak van de lijnen toen en het heropbouwen van de lijnen nu kost immers ook geld. Maar natuurlijk, dat belet niet dat waarschijnlijk de meeste lijnen afgeschaft dienden te worden.

Reageerend op de werken in Hasselt: zouden er stilaan niet meer werven moeten geopend worden, wil men tegen 2012 klaar zijn voor de eerste lijn? Zo'n aanleg gaat toch ook niet in 1-2-3? Verder ook: waar gaat die lijn precies komen? Is daar informatie over te vinden?
Trainspotterke

Re: Spartacusplan

Bericht door Trainspotterke »

Als je kijkt naar Gent, daar heeft de verlenging van tram 1 naar Flanders Expo wel een groot succes! Er zijn enorm veel mensen die eens op daguitstap naar Gent komen, die hun auto op de P+R van Flanders Expo zetten en van daar de tram naar het centrum nemen.
pietje

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Hagelander schreef: Reageerend op de werken in Hasselt: zouden er stilaan niet meer werven moeten geopend worden, wil men tegen 2012 klaar zijn voor de eerste lijn? Zo'n aanleg gaat toch ook niet in 1-2-3? Verder ook: waar gaat die lijn precies komen? Is daar informatie over te vinden?
ik geloof er ook geen fluit van dat ze tegen 2012 echt aan het rijden zijn, tenzij een kort stukje voor de show of zo
meer info op:http://nl.wikipedia.org/wiki/Spartacusplan vooral de gelinkte PDF's zijn interessant
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

Ik hoop dat de nu begonnen werkzaamheden geen gti worden ...
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spartacusplan

Bericht door Steven »

KB schreef:Ik hoop dat de nu begonnen werkzaamheden geen gti worden ...

euh die dingen moeten wel deels over bestaande (opnieuw aan te leggen) infrabelsporen kunnen rijden, dus een gti zal het wel niet worden he. heden is men al bezig tussen maastricht en lanaken, omdat er daar ook goederen gaan over rijden.
elriverslide

Re: Spartacusplan

Bericht door elriverslide »

Ook interessant, op 24 december 2007 zijn 3 snellijnen (bus) uit het spartacusplan beginnen te rijden. Het gaat om de volgende:
182 Achel - Neerpelt - Hasselt
183 Neerpelt - Bree - Genk
184 Leopolsburg - Diest

deze lijnen rijden enkel tijdens de spits (5 à 6 bussen in elke richting in de ochtend, en nog eens in de avond)
Deze lijnen rijden om het half uur en geven aansluitingen op de treinen in Hasselt, Neerpelt en Genk.
behalve wanneer de treinen vertraging hebben want het ARIBUS systeem werkt nog niet echt.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Bewoners beslissen mee over sneltramlijn Hasselt-Neerpelt
Tegen 2014 moet de derde sneltramlijn in Limburg een feit zijn: een snelle verbinding tussen Hasselt en Neerpelt in 30 minuten. Vanaf woensdag start het openbaar onderzoek naar die lijn, iedereen kan een maand lang opmerkingen indienen over de 16 mogelijke tracés.


Het openbaar onderzoek is nodig voor de opmaak van een plan-MER: een zogenaamd milieu-effectenrapport dat moet uitmaken welke gevolgen de verschillende tracés hebben op het milieu. Onder meer bewoners van de 8 betrokken gemeenten - Hasselt, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Peer, Hechtel-Eksel, Overpelt, Neerpelt en Lommel - mogen opmerkingen geven. Op basis daarvan wordt vastgelegd wat er allemaal in het plan-MER wordt onderzocht.

Voor sneltramlijn 1 - Hasselt-Maastricht - is die procedure al achter de rug, de Vlaamse regering heeft alle stappen goedgekeurd en geld vrijgemaakt. Op de tweede lijn is het nog wachten, waarom dan eerst lijn 3 in gang zetten? “We willen inspelen op de evolutie in het Noord-Zuiddossier en vermijden dat door de nieuwe ontwikkelingen achteraf al die onderzoeken opnieuw moeten gebeuren”, zeggen directeur Bart De Fré en projectmanager Freddy Vanheule van lijn 3. Kiezen

“Van 10 december tot 10 januari loopt het openbaar onderzoek. Je kan de plannen inkijken op het gemeentehuis van de betrokken gemeenten en op de website http://www.mervlaanderen.be. We willen mensen, gemeenten en andere instanties zoveel mogelijk betrekken”, benadrukt De Fré.

“Er zijn 16 mogelijke routes, maar in grote lijnen ligt het tracé natuurlijk vast door de 8 gemeenten. Na het openbaar onderzoek wordt het plan-MER opgemaakt, dat moet dan goedgekeurd worden door de Vlaamse regering. Daarna wordt een project-MER opgemaakt: daarin wordt in detail onderzocht wat het definitief gekozen tracé voor invloed zal hebben op het milieu.”

Verder moet er een ruimtelijk uitvoeringsplan worden opgemaakt en vanaf dan kunnen de bouwvergunningen aangevraagd worden.

Goedkoopste
Tramlijn 3 is overigens de goedkoopste van de drie: omdat er gebruik kan gemaakt worden van bestaande spoorlijnen en routes kost deze snelle verbinding 34 miljoen euro. Lijn 2 wordt becijferd op 88 miljoen, lijn 1 op 55 miljoen. “De bedoeling van het openbaar onderzoek: te komen tot de best mogelijke route met de minste hinder voor bewoners en natuur.”
Voor die inwoners heeft De Lijn intussen een overzichtelijke brochure gemaakt over de sneltramlijn en wat ze mogen inbrengen in het openbaar onderzoek. Het bouwen van de drie lijnen wordt een publiek-private samenwerking, het bestek wordt begin 2010 vastgelegd en vanaf dan kunnen kandidaten zich melden. “De drie lijnen worden tegelijk aanbesteed. Met lijn 1 willen we vanaf 2011 in Hasselt starten met de werken.”

Caroline VANDENREYT

Bron: http://www.hbvl.be/Limburg/3500/artikel ... a10922e%7D
Afbeelding p.s. Er staat een foutje op legende van de afbeelding. Het laatste tracé moet uiteraard Neerpelt - Lommel zijn i.p.v. Hasselt - Houthalen-Helchteren, Bibke.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Spartacusplan

Bericht door fitnessboy »

dus als ik het goed begrijp moeten deze op onze lijnen gaan rijden
dus moeten deze mensen ook een rijbewijs hebben
en duurt dat nog zeker 1.5 jaar eer deze mensen hierop aan het rijden zijn ?
om nog maar te zwijgen over de med. testen
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

fitnessboy schreef:dus als ik het goed begrijp moeten deze op onze lijnen gaan rijden
dus moeten deze mensen ook een rijbewijs hebben
en duurt dat nog zeker 1.5 jaar eer deze mensen hierop aan het rijden zijn ?
om nog maar te zwijgen over de med. testen
Toch niet. Wat de politiek van de Lijn zal zijn weet ik niet. Als zij een opleiding van bijvoorbeeld 3 maanden geven, kan dat. Het worden geen infrabellijnen, hé.
Maar er ligt geen infrastructuur meer. Dus de Lijn gaat nieuwe infrastructuur moeten laten aanleggen.
Anderzijds zou het wel interessant zijn als er ook treinen gebruik van kunnen gaan gebruiken. Ik denk hierbij in het bijzonder aan goederentreinen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Spartacusplan

Bericht door calabria »

Maar sommige delen, zoals Hasselt-Zonhoven en Neerpelt-Lommel zijn toch van infrabel, dus de bestuurders zullen toch wel aan hun voorwaarden moeten voldoen... Is er trouwens zoveel verschil tussen op deze nieuwe lijn een sneltram of een desiro te laten rijden (qua infrastructuur?). Want anders lijkt me het wel een soep te worden: stel infrabel heropent het station in Zonhoven, dan passeren daar de IR Hasselt-Mol-Antwerpen en de sneltram van de Lijn, allebei van of naar Hasselt, maar wel met aparte biljetten?
Plaats reactie