Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Bij de NMBS zit je nog steeds met het vervelende wafelijzer, zelfs bij prefinancieringen door de gewesten. Als er dus geen geschikt project gevonden wordt, én de bijhorende centen bij het Waals Gewest, dan mag je dat project wel vergeten. En aangezien het Waals Gewest nog minder in het geld zwemt dan het Vlaamse, zal die laatste ongetwijfeld het geld gewoon gebruiken om extra te kunnen besparen...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spartacusplan

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Bij de NMBS zit je nog steeds met het vervelende wafelijzer, zelfs bij prefinancieringen door de gewesten. Als er dus geen geschikt project gevonden wordt, én de bijhorende centen bij het Waals Gewest, dan mag je dat project wel vergeten. En aangezien het Waals Gewest nog minder in het geld zwemt dan het Vlaamse, zal die laatste ongetwijfeld het geld gewoon gebruiken om extra te kunnen besparen...
Als men het slim en snel speelt, kan er misschien gemarchandeerd worden met de Waalse Thalys. Die laten rijden (kost de Walen niets) en de Vlaamse Thalys verzilveren door prefinanciering in de infrastructuur?

Wat gaan we trouwens anders met Railport Lanaken doen? Ook weer voor in het blunderboek...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Jeroen schreef:Wat gaan we trouwens anders met Railport Lanaken doen? Ook weer voor in het blunderboek...
Er is in Limburg een politieke groep die geen gezichtsverlies wil lijden, het Spartacus plan moet voor hen doorgaan. Aan enkele mensen uit die groep heb ik al eens verteld dat ze voor de trein tussen Beverst en Lanaken (en Maastricht) moeten gaan. Ze hebben zich in alle bochten gewrongen om me te overtuigen (wat ze niet gelukt is).
Onlangs nog met Marino Keulen gemaild. Hij was duidelijk dat hij dat stukje spoorlijn ook niet open krijgt hoewel hij dat wel zou willen.

Een interview op TVL van gisteren 26/02/2015 waaruit blijkt dat hij de strijd voor de heropening van de spoorlijn 20 heeft moeten opgeven en dus nu, willens nillens, verder moet met de Spartacuslijn 1: http://www.tvl.be/nl/2015-02-26/marino- ... PAbnfmG_To
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spartacusplan

Bericht door dentheo »

Hoe lang duurt het nog voor iemand met een tram-train oplossing voor de pinnen komt ?
Lijkt ideaal te combineren met het beperkte vervoer naar Lanaken en je kan vlot tot net voor het station in Maastricht komen.
Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Spartacus is al een tramtrein, maar de Belgische regelgeving volgt nog niet. Vandaar ook dat parallelle spoor tussen Diepenbeek en Bilzen, al is het ook niet slecht voor de capaciteit.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Spartacusplan

Bericht door AlexNL »

dentheo schreef:Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Nee, juist niet! Het idee van een tramtrein is dat je wanneer je wilt de stad in kunt, maar dat je ook gebruik kunt maken van de conventionele railinfrastructuur waar nodig - inclusief stations. In Frankrijk is dat doodnormaal, en ik zie niet in waarom dat in Nederland of België niet anders zou kunnen zijn.

Een filmpje van Pays de la Loire, waar sinds 1 jaar een door Alstom gebouwde tramtrein rijdt:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

AlexNL schreef:
dentheo schreef:Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Nee, juist niet! Het idee van een tramtrein is dat je wanneer je wilt de stad in kunt, maar dat je ook gebruik kunt maken van de conventionele railinfrastructuur waar nodig - inclusief stations. In Frankrijk is dat doodnormaal, en ik zie niet in waarom dat in Nederland of België niet anders zou kunnen zijn.
Ik denk dat men dat hier niet wil omdat treinverkeer een federale aangelegenheid is en een tram voor de gewesten.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spartacusplan

Bericht door dentheo »

Veruit het handigst is het gebruik te maken van een weinig gebruikte spoorweg en net voor de stad of gemeente er terug uit te springen, dit laat ook toe het centrum beter te bedienen.
Goederentreinen enkel toegelaten buiten de rij-uren tram is veruit goedkoopste, ideaal voor Lanaken Maastricht.

Dat vermijd een boel interferentie, detectie en signalisatieproblemen, trams die moeten aansluiten op een perron van 79cm hoog etc.etc.
Alles KAN technisch, maar het kost miljoenen en duurt meestal jaren langer voor het klaar is.
En een tram VOOR het station is ook niet gek.
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Spartacusplan

Bericht door HLE18 »

Desiro is eigenlijk al een beetje een tramtrein :mrgreen: .
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Spartacusplan

Bericht door apestaart »

Bibke schreef:
AlexNL schreef:
dentheo schreef:Niet IN het station want dat geeft veel te veel integratieproblemen met wissels signalisatie etc.
Nee, juist niet! Het idee van een tramtrein is dat je wanneer je wilt de stad in kunt, maar dat je ook gebruik kunt maken van de conventionele railinfrastructuur waar nodig - inclusief stations. In Frankrijk is dat doodnormaal, en ik zie niet in waarom dat in Nederland of België niet anders zou kunnen zijn.
Ik denk dat men dat hier niet wil omdat treinverkeer een federale aangelegenheid is en een tram voor de gewesten.
Ik denk eerder dat Infrabel geen andere railvoertuigen duldt maar enkel treinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

apestaart schreef:Ik denk eerder dat Infrabel geen andere railvoertuigen duldt maar enkel treinen.
Ik denk niet dat het zo letterlijk ergens geformuleerd staat. Er heeft gewoon nog nooit iemand een tram of lightrail aangeboden.
Als dat voertuig aan de veiligheidsvereisten voldoet zal dat wel mogen rijden hoor.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spartacusplan

Bericht door dentheo »

Vooral omdat het hier slechts op een industrieaansluiting is zonder dienstregelingstreinen, lijkt het mij een ideale proeflocatie.
Theo
Groeten vanop de Heide
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Spartacusplan

Bericht door ostbahnhof »

gistern de nieuwe lijn 8 in antwerpen uitgetest. lange tunnel, mooie stations zegel en astrid. ter info: de perrons in astrid zijn niet dezelfde als deze voor lijn 2 3 5 en 6, het is een andere koker. grts o
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

ostbahnhof schreef:gistern de nieuwe lijn 8 in antwerpen uitgetest. lange tunnel, mooie stations zegel en astrid. ter info: de perrons in astrid zijn niet dezelfde als deze voor lijn 2 3 5 en 6, het is een andere koker. grts o
Maar die zitten niet in het Spartacusplan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Spartacusplan

Bericht door K V B »

Bibke schreef: Ik denk dat men dat hier niet wil omdat treinverkeer een federale aangelegenheid is en een tram voor de gewesten.
Kan het gewest spoorlijnen over kopen van de NMBS. Moet toch kunnen? Dan kan De Lijn zelf treinen laten rijden, of die aanbesteden. Ik denk dat er wel een paar lijnen zijn die daarvoor in aanmerking komen.
Dat regionale overheden eigendom zijn van spoorweginfrastructuur, en daar dan zelf over beslissen, is iets dat zo ongeveer in elke Europees land voorkomt.
Plaats reactie