Pagina 18 van 32

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 22 nov 2014, 21:44
door ronny
Volgens een artikel in "het Belang van Limburg" is er een nieuw financieringsprobleem voor de tram Hasselt-Maastricht. De kosten in Maastricht zijn te hoog geworden.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 23 nov 2014, 20:23
door Bibke
Allé, dan is er terug hoop op een correcte en enige oplossing, namelijk de heropneming van lijn 20 tss Beverst en Lanaken.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 23 nov 2014, 21:00
door Shrek
Bibke schreef:Allé, dan is er terug hoop op een correcte en enige oplossing, namelijk de heropneming van lijn 20 tss Beverst en Lanaken.
Als de tram er niet komt, zal er vooral voor een heel lange tijd niets komen...

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 23 nov 2014, 21:02
door groentje
Maak je niet teveel illusies, Bibke, als de Spartacuslijn -nogmaals- op de lange baan wordt geschoven, betekent dat gewoon dat we nog langer mogen wachten op een spoorverbinding met Maastricht. De NMBS is in elk geval niet geïnteresseerd, was het niet en zal het wellicht ook niet worden.
Vandaar dat een vereniging als TreinTramBus voorstander is van Spartacus. Je kan een eeuwigheid wachten op de beste oplossing, maar als je weet dat die er wellicht nooit zal komen, is het misschien verstandiger om voor een andere oplossing te kiezen. Spartacus is immers ook niet zonder verdienste, je krijgt er een vlotte verbinding met de universiteit mee, iets wat nooit zal lukken met een heropening van spoorlijn 20.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 24 nov 2014, 21:51
door giuseppe
Het probleem is redelijk simpel. De brug over de Maas blijkt de tram niet te kunnen dragen zonder grootschalige maatregelen. Dus het lijkt me dat de spoorbrug (die voor de goederenontsluiting Lanaken compleet is opgeknapt) dan toch wel een goed alternatief zou moeten zijn.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 17 jan 2015, 21:11
door Asterix
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150114_01473563/de-lijn-wij-werken-gewoon-door-aan-spartacusdossier schreef:De Lijn: “Wij werken gewoon door aan Spartacusdossier”

Nu het gemeentebestuur van Maastricht bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft aangegeven dat ze hun financiële verplichtingen voor de aanleg van de Spartacus-tramlijn niet kunnen voldoen, rijst de vraag of de verbinding er wel ooit helemaal zal komen. Voor De Lijn en de andere partners aan Vlaamse kant is er alvast niets aan de hand. “Wij hebben van Maastricht nog niet gehoord wat hun conclusies zijn”, aldus woordvoerder Sonja Loos. “Intussen werken we gewoon door om de vooropgestelde timing te respecteren.”

Voor de uitwerking van de snelle tramverbinding tussen de stations van Hasselt en Maastricht, zitten de Vlaamse en Nederlandse partners vaak bij elkaar. “Wat wij weten is dat Maastricht een ‘review’ heeft gedaan, en daarbij op enkele technische moeilijkheden is gestoten”, zegt Sonja Loos, woordvoerder van De Lijn Limburg. “Onder meer de brug over de Maas zou niet sterk genoeg zijn. Dit heeft uiteraard financiële repercussies, maar in onze laatste vergadering met Maastricht was hier nog geen duidelijkheid rond. Wij wachten dus af welke conclusies Maastricht trekt uit die technische vaststellingen. Intussen werken wij gewoon verder. We hebben een strikte timing en willen die graag respecteren.”

De Lijn is dus niet op de hoogte van de gesprekken tussen Maastricht en Vlaams minister Ben Weyts. In Het Belang van Limburg zegt Weyts dat Maastricht hem heeft laten weten dat ze het geld voor de meerkost niet hebben. De minister van Mobiliteit wil de Nederlanders echter aan hun contract houden en eist dat de engagementen worden nagekomen. Zoniet dreigt een eis tot schadevergoeding wegens contractbreuk. Weldra staan er nieuwe besprekingen tussen Weyts en Maastricht op de agenda.

(belga)
Blijkbaar zou de Nederlandse Raad van State binnenkort uitspraak doen over een vernietiging van de noodzakelijke vergunningen. Maastricht zou hopen op een negatieve uitspraak om zich daarachter te kunnen verschuilen en het plan definitief af te voeren.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 17 jan 2015, 21:35
door trainlovertje
Jeroen schreef:Blijkbaar zou de Nederlandse Raad van State binnenkort uitspraak doen over een vernietiging van de noodzakelijke vergunningen. Maastricht zou hopen op een negatieve uitspraak om zich daarachter te kunnen verschuilen en het plan definitief af te voeren.
Maastricht speelt vuile spelletjes ;s

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 17 jan 2015, 23:16
door Shrek
trainlovertje schreef:Maastricht speelt vuile spelletjes ;s
Ach, De Lijn zit even goed te wachten op een goede reden om die onredabele miljoeneninvestering niet te moeten doen hoor :wink:

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 17 jan 2015, 23:52
door trainlovertje
Shrek schreef:
trainlovertje schreef:Maastricht speelt vuile spelletjes ;s
Ach, De Lijn zit even goed te wachten op een goede reden om die onredabele miljoeneninvestering niet te moeten doen hoor :wink:
ja, kan zijn, weet ik eigelijk niet. maar ik wil wel dat hij er komt, want bussen naar Maastricht zitten zo goed als de hele dag door gewoon vol, en de bussen naar univ zitten ook tot ver voor en/of na de spits helemaal vol. en ik kan het weten, want ik studeer daar ^^

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 feb 2015, 12:20
door Asterix
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150211_01523320 schreef:Maastricht moet tramplannen aanpassen

HASSELT - De gemeente Maastricht moet de plannen voor de sneltram Hasselt-Maastricht binnen de 16 weken aanpassen. Dat heeft de Nederlandse Raad van State in Den Haag beslist. Volgens het hoogste Nederlandse rechtscollege zijn er onvoldoende garanties dat de trillings- en geluidshinder beperkt blijft, maar kan dat mits enkele aanpassingen in de plannen wel worden verholpen.
Het besluit van de Raad van State betekent nog niet dat de sneltram er ook effectief komt, want het financiële plaatje van de verbinding staat zwaar onder druk in Nederland. Door onvoorziene stabiliteitsproblemen aan de Wilhelminabrug en de Bassinbrug is er 30 tot 40 miljoen euro extra nodig om de tram tot het station in Maastricht te laten rijden. De gemeente Maastricht onderzoekt op dit moment hoe dat probleem verholpen kan worden, maar houdt daarover de lippen stijf op elkaar. Pas op 3 maart zullen de gemeenteraad en provincieraad officieel worden ingelicht.

Maastricht heeft in december al aan Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts laten weten dat het eraan denkt om de tramlijn in te korten tot de Boschstraat of het Mosae Forum, waardoor de tram niet langer de Maas hoeft over te steken. De gemeente heeft daarvoor zes maanden extra bedenktijd gevraagd. Of Vlaanderen akkoord gaat met een ingekorte tramlijn, is nog maar de vraag. Weyts heeft in een gesprek met onze krant al laten verstaan dat hij vasthoudt aan een verbinding van station tot station, zoals eerder werd afgesproken.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 feb 2015, 11:02
door Bibke
Maastricht kort tramlijn vanuit Hasselt in

De tramlijn Hasselt-Maastricht zal niet eindigen aan het station van Maastricht. De problemen met de Wilhelminabrug - waarover de tram de Maas over moet - zijn zo groot dat Maastricht nu voorstelt om de tramlijn in te korten tot vóór de Maas. Daarmee komt er een bom te liggen onder het hele project.
Waar al even voor werd gevreesd, is gisterenavond in Maastricht bevestigd. De gemeenteraad en provincieraad van Nederlands-Limburg werden er ingelicht over het onderzoek dat grote problemen met de tramlijn Hasselt-Maastricht aan het licht brengt. Als die tram de Maas moet oversteken via de Wilhelminabrug kost dat geen 62,5 miljoen euro zoals eerst geraamd, maar bijna 100 miljoen euro.

Maastricht stelt nu voor om de eindhalte aan het station te schrappen en een nieuwe eindhalte te maken vóór de Maas. Die oplossing legt echter een bom onder het project, want in het contract staat dat de tram van station tot station moet rijden. Het is de vraag of Vlaanderen zich zal neerleggen bij een ingekorte, minder aantrekkelijke verbinding.

Bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150226_0154 ... hasselt-in

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 feb 2015, 11:06
door Shrek
Allé, project in de vuilbak dus.
Voorstel van mijnentwege: gebruik het voorziene geld om Neerpelt-Hasselt te heropenen. Dat is een project dat zonder veel boe of ba uitgevoerd kan worden.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 feb 2015, 11:10
door Bibke
En ook, zoals ik al een een gedeputeerde voorstelde. Stop er mee of laat de tram rijden tot in het station van Diepenbeek, voorzie daar een overstap, er is plaats genoeg.

EN!!! Heropen spoorlijn 20 als treinspoor tussen Beverst en Lanaken.
DAN!!! Heb je ook een verbinding tussen station Hasselt en STATION Maastricht!!!!

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 feb 2015, 11:31
door groentje
En wie gaat die spoorlijn heropenen? Niet de NMBS of Infrabel, vrees ik. Dus blijf je weer al eens met lege handen achter...

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 feb 2015, 13:14
door Bibke
groentje schreef:En wie gaat die spoorlijn heropenen? Niet de NMBS of Infrabel, vrees ik. Dus blijf je weer al eens met lege handen achter...
Waarom niet, als dat in de overeenkomst komt met de overheid zou het wel kunnen.
Maar zoals ik voorstelde, bedoel ik dat Vlaanderen het geld voor het dure Spartacusplan niet in de sneltram steekt maar budgetteert voor dat stuk spoorlijn aan Infrabel.