Re: Spartacusplan
Geplaatst: 22 nov 2014, 21:44
Volgens een artikel in "het Belang van Limburg" is er een nieuw financieringsprobleem voor de tram Hasselt-Maastricht. De kosten in Maastricht zijn te hoog geworden.
Als de tram er niet komt, zal er vooral voor een heel lange tijd niets komen...Bibke schreef:Allé, dan is er terug hoop op een correcte en enige oplossing, namelijk de heropneming van lijn 20 tss Beverst en Lanaken.
Blijkbaar zou de Nederlandse Raad van State binnenkort uitspraak doen over een vernietiging van de noodzakelijke vergunningen. Maastricht zou hopen op een negatieve uitspraak om zich daarachter te kunnen verschuilen en het plan definitief af te voeren.http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150114_01473563/de-lijn-wij-werken-gewoon-door-aan-spartacusdossier schreef:De Lijn: “Wij werken gewoon door aan Spartacusdossier”
Nu het gemeentebestuur van Maastricht bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft aangegeven dat ze hun financiële verplichtingen voor de aanleg van de Spartacus-tramlijn niet kunnen voldoen, rijst de vraag of de verbinding er wel ooit helemaal zal komen. Voor De Lijn en de andere partners aan Vlaamse kant is er alvast niets aan de hand. “Wij hebben van Maastricht nog niet gehoord wat hun conclusies zijn”, aldus woordvoerder Sonja Loos. “Intussen werken we gewoon door om de vooropgestelde timing te respecteren.”
Voor de uitwerking van de snelle tramverbinding tussen de stations van Hasselt en Maastricht, zitten de Vlaamse en Nederlandse partners vaak bij elkaar. “Wat wij weten is dat Maastricht een ‘review’ heeft gedaan, en daarbij op enkele technische moeilijkheden is gestoten”, zegt Sonja Loos, woordvoerder van De Lijn Limburg. “Onder meer de brug over de Maas zou niet sterk genoeg zijn. Dit heeft uiteraard financiële repercussies, maar in onze laatste vergadering met Maastricht was hier nog geen duidelijkheid rond. Wij wachten dus af welke conclusies Maastricht trekt uit die technische vaststellingen. Intussen werken wij gewoon verder. We hebben een strikte timing en willen die graag respecteren.”
De Lijn is dus niet op de hoogte van de gesprekken tussen Maastricht en Vlaams minister Ben Weyts. In Het Belang van Limburg zegt Weyts dat Maastricht hem heeft laten weten dat ze het geld voor de meerkost niet hebben. De minister van Mobiliteit wil de Nederlanders echter aan hun contract houden en eist dat de engagementen worden nagekomen. Zoniet dreigt een eis tot schadevergoeding wegens contractbreuk. Weldra staan er nieuwe besprekingen tussen Weyts en Maastricht op de agenda.
(belga)
Maastricht speelt vuile spelletjes ;sJeroen schreef:Blijkbaar zou de Nederlandse Raad van State binnenkort uitspraak doen over een vernietiging van de noodzakelijke vergunningen. Maastricht zou hopen op een negatieve uitspraak om zich daarachter te kunnen verschuilen en het plan definitief af te voeren.
Ach, De Lijn zit even goed te wachten op een goede reden om die onredabele miljoeneninvestering niet te moeten doen hoortrainlovertje schreef:Maastricht speelt vuile spelletjes ;s
ja, kan zijn, weet ik eigelijk niet. maar ik wil wel dat hij er komt, want bussen naar Maastricht zitten zo goed als de hele dag door gewoon vol, en de bussen naar univ zitten ook tot ver voor en/of na de spits helemaal vol. en ik kan het weten, want ik studeer daar ^^Shrek schreef:Ach, De Lijn zit even goed te wachten op een goede reden om die onredabele miljoeneninvestering niet te moeten doen hoortrainlovertje schreef:Maastricht speelt vuile spelletjes ;s
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150211_01523320 schreef:Maastricht moet tramplannen aanpassen
HASSELT - De gemeente Maastricht moet de plannen voor de sneltram Hasselt-Maastricht binnen de 16 weken aanpassen. Dat heeft de Nederlandse Raad van State in Den Haag beslist. Volgens het hoogste Nederlandse rechtscollege zijn er onvoldoende garanties dat de trillings- en geluidshinder beperkt blijft, maar kan dat mits enkele aanpassingen in de plannen wel worden verholpen.
Het besluit van de Raad van State betekent nog niet dat de sneltram er ook effectief komt, want het financiële plaatje van de verbinding staat zwaar onder druk in Nederland. Door onvoorziene stabiliteitsproblemen aan de Wilhelminabrug en de Bassinbrug is er 30 tot 40 miljoen euro extra nodig om de tram tot het station in Maastricht te laten rijden. De gemeente Maastricht onderzoekt op dit moment hoe dat probleem verholpen kan worden, maar houdt daarover de lippen stijf op elkaar. Pas op 3 maart zullen de gemeenteraad en provincieraad officieel worden ingelicht.
Maastricht heeft in december al aan Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts laten weten dat het eraan denkt om de tramlijn in te korten tot de Boschstraat of het Mosae Forum, waardoor de tram niet langer de Maas hoeft over te steken. De gemeente heeft daarvoor zes maanden extra bedenktijd gevraagd. Of Vlaanderen akkoord gaat met een ingekorte tramlijn, is nog maar de vraag. Weyts heeft in een gesprek met onze krant al laten verstaan dat hij vasthoudt aan een verbinding van station tot station, zoals eerder werd afgesproken.
Waarom niet, als dat in de overeenkomst komt met de overheid zou het wel kunnen.groentje schreef:En wie gaat die spoorlijn heropenen? Niet de NMBS of Infrabel, vrees ik. Dus blijf je weer al eens met lege handen achter...