Referentielijnsnelheid metro Brussel

Smalspoor, tram en light-rail in België
Trainspotterke

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Trainspotterke »

Gent slaat dan toch wel alle records op vlak van "hoe traag kan ik met een tram rijden". De meeste chauffeurs rijden tussen Sint-Pietersstation en Korenmarkt op lijn 1 niet sneller dan 30 km/u, gedurende de dag. 's Avonds en 's nachts durven ze toch wat sneller gaan, alleen blijft het toch nog altijd een triest zicht hoe bang sommige chauffeurs van die tractiehendel zijn. Eergisteren was ik nog met de fiets onderweg van het Sint-Pietersstation richting Korenmarkt, en ik heb de tram zelfs nog moeten inhalen omdat die te traag ging!

In Brussel daarintegen was mijn laatste tramervaring toch verrijkend. :P In een T3000 aan 70 km/u over de Werkhuizenkaai, gewoon zalig! :D
Op de oude 7000's die op lijn 39 (Ban Eik) en 44 (Tervuren) rijden hebben blijkbaar toch een begrenzer op 65 km/u!
De bestuurder blijft gewoon constant zijn tractiepedaal induwen en de tram vertraagt automatisch wanneer 65 km/u bereikt heeft, trekt dan weer op tot hij weer aan 65 zit...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door treinbruno »

antwerpen noem ik daarom ook geen premetro, maar eerder een ondergrondse tram
Afbeelding
Bartjedj

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Bartjedj »

De trage Vmax in de Antwerpse premetro is oa ook omwille van de frequente stops. Op de meeste stukken kan je niet hard genoeg optrekken, of je moet al trug stoppen.
Je kan dan misschien wel pieken op de Vmax, maar slechts voor heel even, en dan mag je terug beginnen remmen. En dat is ook niet nuttig.

BDJ
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Steve »

Trainspotterke schreef: In Brussel daarintegen was mijn laatste tramervaring toch verrijkend. :P In een T3000 aan 70 km/u over de Werkhuizenkaai, gewoon zalig! :D
Op de oude 7000's die op lijn 39 (Ban Eik) en 44 (Tervuren) rijden hebben blijkbaar toch een begrenzer op 65 km/u!
De bestuurder blijft gewoon constant zijn tractiepedaal induwen en de tram vertraagt automatisch wanneer 65 km/u bereikt heeft, trekt dan weer op tot hij weer aan 65 zit...
Die 65 km/u op de Werkhuizenkaai is misschien zalig, maar veilig is een ander verhaal. Het is een zéér gevaarlijk punt met al het in- en uitrijdende verkeer van de vele bedrijven.

Niet alle 7000's hebben een begrenzer, er zijn verschillende exemplaren (of toch: er waren, ik weet niet hoeveel er nu nog overblijven...) die er geen hebben. En dan is de 100 km/u snel bereikt, vooral op het stuk op lijn 44 tussen het Zoniënwoud en Tervuren-dorp. Op lijn 39 is de gelegenheid er niet om zulke snelheden te halen.
Plaats reactie