Referentielijnsnelheid metro Brussel

Smalspoor, tram en light-rail in België
Wover

Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Wover »

Hallo,

vorige week heb ik voor de eerste keer in de nieuwe boa's gezeten, en ik ben er eens helemaal doorgewandeld en aan de stuurpost kon ik door een kiertje de snelheidsmeter zien.

Nu op het stuk tussen Eddy Merckx en Erasmus ging hij vlotjes naar de 75kph, en dat vond ik nogal snel voor een metro, of denk ik dat maar?

Groetjes,

Wout
Bartjedj

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Bartjedj »

Neen. Is een logische snelheid. In een metro kan er niet veel gebeuren, dus snelheid mag daar opgedreven worden.

BDJ
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Steve »

Zelfs de tram gaat op veel stukken in eigen baan tot 65 of 70 km/u. En soms zijn er nog oudere trams van de 7000-serie die niet begrensd zijn, die halen soms makkelijk 100 km/u op de lange rechten stukken in het bos op de 44 (door het Zoniënwoud naar Tervuren).
Trainspotterke

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Trainspotterke »

Ja, aan de kustlijn durven ze met de BN's soms toch ook 90 à 100 per uur halen, vooral op het lange rechte stuk tussen Oostende en Middelkerke dan, waar de tramlijn naast de zeedijk ligt.
Bartjedj

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Bartjedj »

BN's hebben op dit vlak veel invloed van hun wielbanden. Als deze vernieuwd worden, moet normaal de begrenzer aangepast worden. Dit gebeurt echter zelden. Hierdoor is de maximumsnelheid met nieuwe exemplaren soms 10 km/h sneller dan met oude.

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Asterix »

Wover schreef:Hallo,

vorige week heb ik voor de eerste keer in de nieuwe boa's gezeten, en ik ben er eens helemaal doorgewandeld en aan de stuurpost kon ik door een kiertje de snelheidsmeter zien.

Nu op het stuk tussen Eddy Merckx en Erasmus ging hij vlotjes naar de 75kph, en dat vond ik nogal snel voor een metro, of denk ik dat maar?

Groetjes,

Wout
De maximum snelheid in de metro is 72 km/u. Sneller mag ie nooit gaan al kan die hogere snelheid wel al eens optreden bij het bergaf rijden, bijvoorbeeld. Een speling van enkele km/u's kan, indien het iets meer oploopt, zal de automatische remming in gang treden. De aanwezigheid van wissels, de staat van het baanvak, al dan niet werken aan de gang, de hellingsgraad in bochten etc.... Het speelt allemaal een rol.

De voorkomende snelheden zijn 10, 25, 40, 50, 60 of 72 km/u
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Steve »

Trainspotterke schreef:Ja, aan de kustlijn durven ze met de BN's soms toch ook 90 à 100 per uur halen, vooral op het lange rechte stuk tussen Oostende en Middelkerke dan, waar de tramlijn naast de zeedijk ligt.
Bij zeer weinig wind dan? Want zelfs bij de gebruikelijke 60-70 km/u is het met een beetje wind al shaken vanjewelste op dat stuk. Dat is een beeld dat me zo bijgebleven is uit m'n jeugd, de conducteur die van links naar rechts beweegt en alle passagiers doen hem na, een beetje zoals de dirigent met z'n koor. :D
Laatst gewijzigd door Steve op 21 dec 2007, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartjedj

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Bartjedj »

Ook bij veel wind wordt dat gedaan. Inderdaad met het nodige geshake.
Als een Kusttram op dit stuk een hoge snelheid haalt, moet je eens achter de tram kijken. Vaak wordt een enorme zandwolk opgestuwd :-D

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door treinbruno »

hoe snel kan/mag een hermie rijden?
Afbeelding
Wover

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Wover »

Ik denk dat je de topsnelheid niet ver boven de 50kph moet gaan zoeken ;). Of toch de topsnelheid in dienst, want de meeste sporen liggen verschrikkelijk slecht zodat er niet sneller kan gereden worden...

De nieuwe trams van de MIVB kunnen trouwens ook 70kph. En dat rijden ze op sommige stukken ook...

Het is echt een triest verschil als je in Brussel de hele dag ge-OV't hebt en dan 's avonds in een PCC in Antwerpen zit... Traag, oncomfortabel, weinig informatie,...

Waarom heeft men in Antwerpen eigenlijk voor smalspoor gekozen? Ik denk dat een deel van het comfort afhangt van de spoorbreedte, omdat de trams even hoog zijn, maar wel een pak smaller voor smalspoor.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Steve »

Wover schreef: De nieuwe trams van de MIVB kunnen trouwens ook 70kph. En dat rijden ze op sommige stukken ook...

Het is echt een triest verschil als je in Brussel de hele dag ge-OV't hebt en dan 's avonds in een PCC in Antwerpen zit... Traag, oncomfortabel, weinig informatie,...

Waarom heeft men in Antwerpen eigenlijk voor smalspoor gekozen? Ik denk dat een deel van het comfort afhangt van de spoorbreedte, omdat de trams even hoog zijn, maar wel een pak smaller voor smalspoor.
De nieuwe trams van de MIVB (de Flexity's, 3000/4000) zijn begrensd tot 65 km/u. Enkel de 2000's (uit de jaren 90) gaan tot 70, al is het aangeraden om dan juist geen eieren te vervoeren in je boodschappentas.

Dat citaat van het grote verschil tussen Brussel en Antwerpen moet ik onthouden, hoor je niet vaak in die richting. :wink: Vergeet ook niet dat er in Brussel nog steeds veel PCC's rondrijden...

Tot slot maakt de spoorbreedte weinig uit voor een stadstram. Je moet al tot hoge snelheden gaan om een zeker verschil te voelen, vind ik.
Bartjedj

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Bartjedj »

Langsheen de Kustlijn is de Vmax 78 km/h voor alle materieel. De begrenzers zijn ook op deze snelheid ingesteld, maar ik betwijfel of ze die halen...

BDJ
Wover

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Wover »

MIVB-reiziger schreef: De nieuwe trams van de MIVB (de Flexity's, 3000/4000) zijn begrensd tot 65 km/u. Enkel de 2000's (uit de jaren 90) gaan tot 70, al is het aangeraden om dan juist geen eieren te vervoeren in je boodschappentas.
Hehe :). Ik haalde mijn info van de MIVB website:

http://www.mivb.be/trams.html?l=nl

De Vmax van de nieuwe trams T2/3/4000 staat daar op 70, bij de oudere op 65.

Maar met wat ik hier al heb gelezen van u kan ik concluderen dat je er vrij veel van afweet en je het vast wel beter zal weten :P.
Dat citaat van het grote verschil tussen Brussel en Antwerpen moet ik onthouden, hoor je niet vaak in die richting. :wink: Vergeet ook niet dat er in Brussel nog steeds veel PCC's rondrijden...
Ik wou er nog een verslagje van neer te typen, maar eens ik begin te schrijven ben ik niet meer te stoppen, en aangezien ik het jullie niet wou aandoen om ettelijke fotoloze A4'tjes door te lezen heb ik dat document wijselijk gesloten.

Maar goed, wat mij stoort aan Antwerpen:

- Ondanks de premetrotunnels worden zeer lage snelheden gehaald. Op de weg gaat de teller bijna nooit boven de 40-45 en in de premetro zal het niet veel meer zijn (misschien 55). Ik geloof dat dat ook de referentiesnelheid is daar? Dat is toch verschrikkelijk traag, en voor een premetro waar de baan speciaal voor de tram is aangelegd zou je toch verwachten dat hij daar sneller mag...

- De informatiebordjes zijn eigenlijk best duidelijk aan de haltes. Zolang er een grote kaart van het netwerk hangt is het mogelijk om via dat kaartje een reisweg uit te stippelen. In Brussel had ik daar veel meer moeite mee omdat het centrum een aaneengesloten worst van kleurtjes is, zodat je er uiteindelijk amper iets mee kan aanvangen. Helaas, zo goed als de informatie aan (sommige) haltes is, zo slecht is ze in de trams zelf... In de Hermelijnen hangt nog een amateuristisch kaartje van het netwerk (van de premetro althans), maar in de PCC's is gewoon niets te vinden... In de trams in Brussel hingen bakjes met foldertjes en kon je op de tram zelf ook nog haltes tellen dankzij het haltenoverzicht. Volgens mij komt dat omdat de trams in Brussel een vaste circulatie hebben en in Antwerpen niet.

- Om terug te komen op de lage snelheid: men leert blijkbaar ook niet uit de fouten die gemaakt werden. Op de vernieuwde leien rijdt de tram op een eigen bedding, maar toch is men er in geslaagd een bocht aan te leggen waar de trams amper tegen 20 doorkunnen. Men had die bocht zeer gemakkelijker rechter kunnen leggen, zodat de tram er niet voor moet afremmen.
De eigen bedding is wel goed aangelegd, maar toch gaan de trams er niet harder dan 40-45. Waarom dat is weet ik eigenlijk niet...

- Ik vind dat de haltes in Antwerpen te dicht bij elkaar liggen. Daardoor zijn er te veel stops en heb je nooit het gevoel echt vooruit te gaan, terwijl in Brussel de haltes meestal op een kilometer van elkaar liggen...
Stijn014

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Stijn014 »

Wover schreef:
- Ondanks de premetrotunnels worden zeer lage snelheden gehaald. Op de weg gaat de teller bijna nooit boven de 40-45 en in de premetro zal het niet veel meer zijn (misschien 55). Ik geloof dat dat ook de referentiesnelheid is daar? Dat is toch verschrikkelijk traag, en voor een premetro waar de baan speciaal voor de tram is aangelegd zou je toch verwachten dat hij daar sneller mag...
Gisteren in een PCC gezete en die ging tegen 45 door de brabotunnel.
Bert

Re: Referentielijnsnelheid metro Brussel

Bericht door Bert »

Bartjedj schreef:Ook bij veel wind wordt dat gedaan. Inderdaad met het nodige geshake.
Als een Kusttram op dit stuk een hoge snelheid haalt, moet je eens achter de tram kijken. Vaak wordt een enorme zandwolk opgestuwd :-D

BDJ
Dezer dagen een dagelijkse gebeurtenis bij iedere snelheid. :)
Shaken doet de kusttram hier al bij een kleine snelheid.
Plaats reactie