Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Patrick »

Vanmorgen was er een verdacht pakje gevonden in het KBC-kantoor (selfbanking) op de Kouter in Gent.
DOVO (Ontmijningsdienst van het leger) kwam ter plaatse maar het bleek om een achtergelaten pakje met documenten te zijn.
Uit voorzorg werden de trams van lijn 21/22 omgeleid.
(DS Online)
Thomas

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Thomas »

De kortste weg dat die omgeleid kunnen worden is toch via Korenmarkt, Gravensteen, Rabot en zo terug richting de Copure? Toch een grote omweg.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Patrick »

Thomas schreef:De kortste weg dat die omgeleid kunnen worden is toch via Korenmarkt, Gravensteen, Rabot en zo terug richting de Copure? Toch een grote omweg.
Vanuit St. Pieterke misschien via lijn 1 en dan rechtdoor aan het oude Justitiepaleis, vervolgens aan het begin van de Veldstraat naar links richting Coupure?
Trainspotterke

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Trainspotterke »

Ja, zo kan het ook, maar dat is dan toch met een hele beweging. :P

Aan de Korenmarkt (komende van Gentbrugge) moet er kop gemaakt worden, vervolgens door de Veldstraat gereden worden via L1 en dan aan het Justitiepalies nog eens kopmaken en het enkelsporig verbindingsspoor naar L21/22 richting Rozemarijnbrug nemen. :wink:
Thomas

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Thomas »

Trainspotterke schreef:Ja, zo kan het ook, maar dat is dan toch met een hele beweging. :P

Aan de Korenmarkt (komende van Gentbrugge) moet er kop gemaakt worden, vervolgens door de Veldstraat gereden worden via L1 en dan aan het Justitiepalies nog eens kopmaken en het enkelsporig verbindingsspoor naar L21/22 richting Rozemarijnbrug nemen. :wink:
En dit kan enkel van Gentbrugge komende, de andere richting kan moeilijk de veldstraat in :D
Trainspotterke

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Trainspotterke »

Ja, in de richting van Gentbrugge is het inderdaad wat moeilijker. :P Alhoewel.

Komende van Zwijnaarde kunnen de 21/22 ook de enkelsporige verbindingsboog aan het justitiepaleis nemen en een stukje L1 volgen richting Sint-Pietersstation. Aan de eerstvolgende halte, voor het Ibis-hotel, kan de tram kopmaken, en via de keerwissel L1 tot aan de Korenmarkt volgen alweer er weer moet worden kopgemaakt om via L4 en de Zuid zijn weg naar Gentbrugge te vervolgen. :wink:

Maar eigenlijk zouden ze daar aan het justitiepaleis en ook aan de Kouter een volwaardige vertakking maken tussen L1 en L21/22. Trams die van het Sint-Pietersstation richting stelplaats Gentbrugge komen zijn altijd verplicht tot aan de Korenmarkt te rijden en daar kop te maken, terwijl ze een paar haltes ervoor L21/22 kruisen, dat eigenlijk een veel kortere weg zou zijn richting de stelplaats, moesten er wissels liggen tussen L1 en L21/22 natuurlijk... :wink:
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door steved »

de meeste trams met film "stelplaats Gentbrugge" die vanuit St-Pieters vertrekken in de ochtend/avondspits gaan gewoon via de normale reisweg van 21/22 :wink:. De andere rijden als 1 tot Korenmarkt of Lange steenstraat en maken daar kop om dan met film "stp Gb" de 4/21/22 af te rijden.

gr, Steve
Trainspotterke

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Trainspotterke »

Yep, zo is het.

Wat ook veel gebeurt, is dat er al trams vertrekken vanaf de stelplaats Gentbrugge met lijnfilm 1 "Evergem" of "Wondelgem", terwijl die eigenlijk nog een heel stuk over lijn 21/22 en 4 rijden. Deze trams zijn trouwens ook al toegankelijk voor reizigers op het traject tussen de stelplaats Gentbrugge en Korenmarkt. :wink:

Maar ik vind dat ze eens een tramlijn van Gent-Sint-Pieters naar Gent-Zuid en misschien verder naar Gent-Dampoort mogen aanleggen. Ik vind dat een beetje de missing link in het tramnet, en op die manier zouden trams van Gent-Sint-Pieters ook veel sneller naar de stelplaats kunnen geraken.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door FLV-FGSP »

Trainspotterke schreef:Maar ik vind dat ze eens een tramlijn van Gent-Sint-Pieters naar Gent-Zuid en misschien verder naar Gent-Dampoort mogen aanleggen. Ik vind dat een beetje de missing link in het tramnet, en op die manier zouden trams van Gent-Sint-Pieters ook veel sneller naar de stelplaats kunnen geraken.
Die verbinding ligt er misschien tegen 2025 al :-(
In het voorjaar van 2008 begint de aanleg van sporen in de Clementinalaan. Dat is in eerste instantie voor de omleidingsroute van lijn 21/22. Later komt lijn 7 daarop.
Thomas

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Thomas »

FLV-FGSP schreef:
Trainspotterke schreef:Maar ik vind dat ze eens een tramlijn van Gent-Sint-Pieters naar Gent-Zuid en misschien verder naar Gent-Dampoort mogen aanleggen. Ik vind dat een beetje de missing link in het tramnet, en op die manier zouden trams van Gent-Sint-Pieters ook veel sneller naar de stelplaats kunnen geraken.
Die verbinding ligt er misschien tegen 2025 al :-(
In het voorjaar van 2008 begint de aanleg van sporen in de Clementinalaan. Dat is in eerste instantie voor de omleidingsroute van lijn 21/22. Later komt lijn 7 daarop.
Heb je een overzicht van de nieuwe lijnen die gepland zijn voor de uitbreiding van het tramnet in Gent?
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door FLV-FGSP »

Thomas schreef:Heb je een overzicht van de nieuwe lijnen die gepland zijn voor de uitbreiding van het tramnet in Gent?
Er staat een kaartje op pag 7 van het volgende document:
http://www.gent.be/docs/Departement%20R ... 202006.pdf
Ik moet mijzelf corrigeren, daar staat geen lijn 7; wordt echter wel zo genoemd, omdat deze lijn bundel 7* van de bus gedeeltelijk zou vervangen.
Trainspotterke

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Trainspotterke »

Ja, dat van lijn 21/22 via de Prinses Clementinalaan had ik ook al gehoord. En dat spoor dat er nu ligt aan de andere kant van de sporen ligt er zelf nog maar een jaar of tien. :P
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door FLV-FGSP »

Trainspotterke schreef:Ja, dat van lijn 21/22 via de Prinses Clementinalaan had ik ook al gehoord. En dat spoor dat er nu ligt aan de andere kant van de sporen ligt er zelf nog maar een jaar of tien. :P
De omleiding heeft te maken met de voorziene werken aan de steunmuur tussen spoor 12 van FGSP en de trambaan. Naar verluidt moet deze steunmuur tamelijk dringend vernieuwd worden.
MaiKeg

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door MaiKeg »

Trainspotterke schreef: Maar ik vind dat ze eens een tramlijn van Gent-Sint-Pieters naar Gent-Zuid en misschien verder naar Gent-Dampoort mogen aanleggen. Ik vind dat een beetje de missing link in het tramnet, en op die manier zouden trams van Gent-Sint-Pieters ook veel sneller naar de stelplaats kunnen geraken.
Denk niet dat dat echt noodzakelijk is. Men heeft daar nu met de buslijnen van de 70-bundel een 7,5 minutenfrequentie die toch voldoende blijkt te zijn. Je moet nu ook niet alles liggen "vertrammen". De verbinding Sint-Pieters - Zuid - Dampoort heeft geen last van smalle straten e.d. en is dus een vrij vlotte verbinding die gerust met bussen uitgebaat kan worden. Bovendien maken de bussen van de 30-bundel een rechtsteekse verbinding tussen Sint-Pieters en Dampoort, want deze rijden via de binnenring (of hoe heet dat daar). Het heeft volgens mij dan ook niet veel zin om een tramlijn aan te leggen die hetzelfde traject van de bussen zal aannemen, want die bussen moeten immers toch door Gent...
Thomas

Re: Trams tijdelijk omgeleid in Gent

Bericht door Thomas »

Iemand een idee wat de vooruitgang is van de nieuwe stelplaats voor de tram aan Wissenhage? De laatste keer dat ik er gepasseerd was waren er werken in het water bezig, waarschijnlijk voor een steunpilaar voor de nieuwe voetgangers/trambrug. Aan de Biervlietstraat waren ook al enkele panden neergegooid dacht ik.
Plaats reactie