MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Bartjedj

MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Bartjedj »

De MIVB tekent op 21 januari een contract voor 102 Flexity-trams van het type T3000. Dat zegt An Van Hamme, woordvoerster bij de Brusselse vervoersmaatschappij, donderdag in De Tijd.

Het investeringsbedrag schommelt rond 250 miljoen euro. De extra voertuigen zijn nodig om tegen 2010 aan het streefcijfer van 320 miljoen reizigers te komen. In tegenstelling tot De Lijn moet de MIVB de aankoop van trams met eigen fondsen financieren.

De nakende bestelling is goed nieuws voor de vestiging van Bombardier in Brugge. Ze geeft honderd mensen vijf jaar lang werk, aldus De Tijd.

Daarbovenop plaatst de maatschappij binnenkort een order van 70 aardgasbussen. Ook die levering begint volgend jaar.

_ _ _ _ _ _

Meer dan trams nodig om Bombardier Brugge open te houden (ACV)

De christelijke vakbond ACV bij trein- en tramconstructeur Bombardier Transportation in Brugge is gematigd positief over de berichtgeving inzake de bestelling van 102 nieuwe trams bij het bedrijf. Volgens de vakbond is met de bestelling van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB de tewerkstelling in het bedrijf niet gered. Daarvoor wordt nog steeds gewacht op bestellingen binnen het Gewestelijk Expresnet (GEN) voor Brussel.

De MIVB zal op 21 januari een contract tekenen voor de levering van 102 bijkomende trams voor Brussel. Het gaat om een bestelling die in december 2006 er al zat aan te komen. Het nieuwe contract zal vanaf 2009 vijf jaar lang werk geven aan een honderdtal arbeiders. "Maar hier werken 800 mensen", zegt ACV-hoofdafgevaardigde bij Bombardier Transportation Steven Bogaert.

"In de loop van 2009 zullen verschillende orders zoals AGC voor Frankrijk en de dubbeldekrijtuigen voor de NMBS zijn afgewerkt", zegt Steven Bogaert. "Om de tewerkstelling op peil te houden, moeten er nieuwe bestellingen komen. Het is daarenboven geen geheim dat als er geen nieuwe contracten bijkomen, de toekomst van de Brugse site volgens de Europese bedrijfsleiding niet kan worden gevrijwaard. Ondanks de euforie over het nieuwe contract, willen we toch een juist beeld schetsen van onze toekomst."

De beslissing over het GEN is al diverse keren uitgesteld. In december 2006 kondigde voormalig federaal minister voor mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) aan dat de regering in januari 2007 beslissingen zou nemen over het investeringsbudget en -programma. Het GEN moet het orderboek in Brugge
voor 25 tot 30 procent vullen voor de volgende jaren.

Bron: Belga

Mijn bron: Focus - WTV
Laatst gewijzigd door Bartjedj op 13 jan 2008, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Arnenys »

Even vlug een klein verbeteringske: T4000 is niet langste tram ter wereld.
Maar dat maakt nu niet zoveel uit :mrgreen: Super dat er zoveel nieuwe trams komen :D Kent iemand de exacte verhouding T3000 / T4000 bij deze bestelling?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Steve »

Arnenys schreef:Even vlug een klein verbeteringske: T4000 is niet langste tram ter wereld.
Maar dat maakt nu niet zoveel uit :mrgreen: Super dat er zoveel nieuwe trams komen :D Kent iemand de exacte verhouding T3000 / T4000 bij deze bestelling?
Het zijn T3000's, staat trouwens ook in het bericht. De MIVB is voorlopig niet van plan om T4000's bij te bestellen; het argument is dat de T3000's 'makkelijk' uit te breiden zijn tot een T4000. Eerst zien en dan geloven, natuurlijk. Maar het zou altijd kunnen dat er bij een nieuwe order toch een paar T4000's besteld worden.

T3000's rijden momenteel rond op de lijnen 4 (altijd), 24 (vaak), 25 (vaak). T4000's rijden alleen op lijn 23. Vanaf juli zou het anders moeten zijn: T4000 op de lijnen 3 (altijd) en 24 (soms), T3000 op de lijnen 4, 23, 24, 25, 55. Maar dat is allemaal onder voorbehoud, natuurlijk.
Bartjedj

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Bartjedj »

Sorry voor de vergissing. Had er over gelezen :oops: :wink:

BDJ
Trainspotterke

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Trainspotterke »

En azo blijft ons fabriekje in Brugge draaiende! :D
Bartjedj

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Bartjedj »

Roep niet te luid. Als het GEN-contract niet naar BOMB gaat, is er veel kans dat er alsnog 700 man moet vertrekken.
Zie onderste artikel.
Is er al een datum voor de toekenning van dat contract? En de 900-stellen, is dat dan maar een tijdelijke oplossing?

BDJ
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Nils »

Ik weet dat ik nu tegen een aantal mensen hun benen ga stampen, maar daar trek ik mij even niets van aan.

Ik vind het ronduit schandalig dat Bombardier Brugge nog altijd dezelfde chantage techniek gebruikt om hun orderboek te vullen. Elke keer er een bestelling door een van de Belgische vervoersbedrijven dient te gebeuren horen we hetzelfde liedje. "Deze bestelling zou echt wel naar ons moeten komen om de werkgelegenheid te garanderen". Onze vakbonden springen met plezier op de kar. De regering zet de vervoersbedrijven onder druk om daar te bestellen, ondaks de meerprijs die er dikwijls is ten opzichte van andere firma's, want niemand wil het op z'n geweten hebben, en aan zijn verkiezingsresultaten zien, dat er ontslagen vallen.

Moeten wij ons eigenlijk niet afvragen of deze firma eigenlijk gezond is, of de meerprijs te verantwoorden is ten opzichte van het aantal jobs,... Is Bombardier Brugge eigenlijk niet stilaan een soort staatsbedrijf aan het worden daar het hoofdzakelijk overleeft door politiek toegewezen bestellingen?
Dietrich

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Dietrich »

De order zou geplaatst worden waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2008. Tegen dat er dan effectief stellen geleverd worden zijn we al minstens 2 jaar verder (misschien 3). Tegen dat ze dan in de dienst komen weer enkele maanden of een halfjaar later.

Geen idee wanneer het GEN voltooid zal zijn, dit is recent ook al eens uitgesteld. Ik gok dat er al een aantal GEN-stellen zullen rijden tegen dan.

En dat liedje van veel orders naar Bombardier te laten gaan is al vele decennia oud, was vroeger al zo met ACEC en BN.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Patrick »

Hoe zit dat dan met de procedure voor Europese aanbestedingen? Of geldt dit niet in dit geval?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Steven »

Patrick schreef:Hoe zit dat dan met de procedure voor Europese aanbestedingen? Of geldt dit niet in dit geval?
er waren voor het gen 4 kandidaten als ik mij niet vergis , siemens, bombardier, alsthom en nog eentje die me ni gekend was en waar ik de naam van kwijt ben bijgevolg :-)
Dietrich

Re: MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier

Bericht door Dietrich »

Die vierde is CAF.
Plaats reactie