10 nieuwe trams voor Kust en Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
Jean

10 nieuwe trams voor Kust en Gent

Bericht door Jean »

De Vlaamse regering heeft vrijdag beslist om tien nieuwe hermelijntrams te bestellen voor de Kust en Gent.

Dat heeft Vlaams minister-president Yves Leterme in Oostende bekend gemaakt.

Het gaat om dubbelrichtingtrams die uitwisselbaar zijn op het net van de Kusttram, Gent en Antwerpen.
Ze zullen geassembleerd worden door Siemens en Bombardier Transportation.
De trams zullen elk 2 miljoen euro kosten en worden vanaf 2007 geleverd. (belga)

Bron : http://www.hln.be/hln/cch/det/art_189290.html
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Voor de kust is dat wel nodig, ja. Aan wat daar nu rondrijdt is er al zoveel gesleuteld en hersteld, wordt je van heen en weer geschut en soms valt het bijna uit elkaar. Hoog tijd voor nieuw materieel :!:
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

Jonathan schreef:Voor de kust is dat wel nodig, ja. Aan wat daar nu rondrijdt is er al zoveel gesleuteld en hersteld, wordt je van heen en weer geschut en soms valt het bijna uit elkaar. Hoog tijd voor nieuw materieel :!:
Let wel: Ik denk dat de BN's nog wel een flink aantal jaartjes zullen meedraaien, en dat de hermelijnen zullen voor de broodnodige versterking zorgen tijdens de zomermaanden. Men heeft de laatste jaren zoveel veranderd, en zoveel kosten gedaan aan de BN trams dat het meer dan waarschijnlijk is dat we nog een tijdje aan de kust zullen heen en weer schudden (eh rijden dus) met de BN. Trouwens, dat schudden heeft volgens mij meer te maken met de staat van de sporen op sommige plekken.

AM80
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Overal schudt die kusttram en als je met de hermelijn rijdt in de zomer aan de kust heeft die er geen last van. Het ligt dus duidelijk aan de trams zelf :!:
1607

Bericht door 1607 »

denk dat het hier vooral ligt aan de sporen. die hermelijns rijden meestal enkel ok de reeds vernieuwde stukken. als een oude bn op die nieuwe stukken rijd schudt hij ook echt weldegelijk veel minder.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

1607 schreef:denk dat het hier vooral ligt aan de sporen. die hermelijns rijden meestal enkel ok de reeds vernieuwde stukken. als een oude bn op die nieuwe stukken rijd schudt hij ook echt weldegelijk veel minder.
Klopt, Tussen Oostende en Westende (waar de hermelijnen reden dus) zijn de sporen grotendeels vernieuwd...

AM80
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Die Hermelijns hoor je ook niet rijden, acharmen als zo'n oude kusttram een scherpe bocht neemt :!:
1607

Bericht door 1607 »

nen auto van een jaar zal je ook niet horen he. maar nen auto van 20 jaar gade van ver horen komen ze. das de normale gang bij ouderdom zeker. maar kijk maar eens binnen 20 naar naar die hermelijns. zou kunnen dat die dan niet meer kunnen rijden. ik weet toch wel ook een stuk uit ondervinding dat vroeger alles echt wel stevig gemaakt werd. en dat men nu de dag van vandaag ik ga niet zeggen gebruik maakt van minderwaardige materialen maar vooral kijkt naar de prijs van wat iets kost enz... zal nu misschien eens een simpel voorbeeld geven van een tv. (heb nog bij philips gewerkt, dus weet over wat ik babbel) een tv die 20 jaar geleden gemaakt is die gaan echt wel nog jaren mee. een tv die nu gemaakt wordt geeft men een verwachte levensduur van ong. 7 a 8 jaar mee. dit fenomeen noemt men de consumptiemaatschappij.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Dus als ik het goed begrijp zal de HLE 13 ook maar een jaar of 20 meegaan, terwijl de HLE 23 al 51 jaar meegaat :?:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

't Zal misschien iets meer dan 20 jaar zijn, maar 50 jaar halen de 13'en nooit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

verschil in afwerking ook
de vering van nieuwe trams is ook veel beter afgesteld dan de trams van meer als 20 jaar terug, techniek word altijd maar beter, kijk naar de treinen, vroeger reden die op bladveren in het prille begin en nu op luchtverig, aldoende krijg je altijd een andere ervaring als passagier
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hallo,

Allereerst een uitgebreider artikel:
http://www.stadsomroep.com/Detail.asp?NUM=16857
Stadsomroep Brugge schreef:Vlaamse Regering bestelt 10 extra trams


De Vlaamse Regering heeft beslist om tien nieuwe trams te bestellen. Dat maakte Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt vandaag, vrijdag 31 maart, bekend na afloop van de regering. Het gaat om tien tweerichtingstrams. Vier van die trams zijn bestemd voor Gent, de zes andere zullen op de kustlijn rijden. Met deze bestelling wil De Lijn haar reizigers meer capaciteit en comfort aanbieden. De nieuwe trams verschijnen in het voorjaar van 2007 in het straatbeeld. Door de trams te bestellen voor 1 april 2006 krijgt De Lijn een korting van 150.000 euro.

Uitwisselbaar tussen Gent en de kust

De nieuwe Hermelijntrams zijn pooltrams: dankzij enkele technische aanpassingen kunnen ze zowel aan de kust als in Gent rijden. Tot nu toe was dat niet het geval door de verschillen tussen beide netten.

Zes nieuwe trams zullen voor extra capaciteit zorgen op het traject van de Kusttram, vier trams zullen in Gent rijden op de verlengde tramlijnen. Buiten de zomermaanden kunnen de zes Kusthermelijnen zorgen voor extra capaciteit in Gent. Omgekeerd kunnen de vier Gentse Hermelijnen tijdens de zomer aan zee ingezet worden.

Stilste tram ter wereld

Met 50 km/h produceert de Hermelijntram in het voertuig 65 decibel. Dat is evenveel als een normaal gesprek. Daarmee is hij de stilste tram ter wereld. De Hermelijntram kan ongeveer 200 reizigers meenemen. Dat is dubbel zoveel als de oude PCC-tram die nog rijdt in Antwerpen en Gent. De Hermelijn heeft 58 zitplaatsen en ongeveer 140 staanplaatsen. Hij is bijna 30 meter lang en weegt 39 ton. Een hermelijntram kost ongeveer 2 miljoen euro

Bijkomende bestelling 10 trams

In 2000 besliste de Vlaamse Regering om 47 trams door de De Lijn te laten aankopen, gespreid over vijf jaar en over vijf loten. Elk lot moest binnen de twee jaar na bestelling geleverd worden. Het bestek liet de mogelijkheid open om twee bijkomende bestellingen te plaatsen. In 2003 bestelde de Lijn een zesde lot voor Antwerpen. In januari 2006 vroeg het bestuur van De Lijn de aankoop van het zevende lot van tien trams goedgekeurd, dat vandaag door de Vlaamse Regering werd toegestaan.

(FN-Meegedeeld-Vlareg)
Allereerst over het feit dat de Hermelijn de "stilste tram ter wereld" is. Is dat wel een voordeel voor aan de Kust? Een tram die je (van ver) hoort afkomen zal de veiligheid enkel ten goede komen. In Antwerpen ondervind ik (zoals daarnet nog) inderdaad dat die trams bijna geruisloos zijn, maar 't zou dan ook niet de eerste keer zijn dat er iemand onder de tram loopt. En aan de kust zijn ze daar ten tijde van de BN's al goed in, dus wat wordt dat dan met de Hermelijnen?

Dan dat schommelen. Ik weet niet waar jullie het halen dat een BN meer zou schommelen dan een Hermelijn. Ooit de tram genomen in Antwerpen/Gent?? Vergelijk een Hermelijn met een PCC en je zal voelen welke het meest schommelt. De Hermelijn dus, juist ja.

En dan de maximum toegalten snelheid van beide stellen. De BN's rijden op bepaalde stukken aan de kust 70km/h, terwijl de Hermelijnen daar maar aan hun 50 km/h mogen rijden (zo was dat vroeger althans)...

Verder denk ik ook dat we nog zeker een jaar of 10 verder zullen moeten met die BN's. Een tiental jaar geleden zijn de meesten voorzien van een nieuwe lagevloers-tussenbak, en vorige week heeft de laatste BN (met uitzondering van 6102) zijn digitale film gekregen. De Lijn wil er blijkbaar nog wel wat jaartjes mee verder. En ik heb daar niets op tegen...

Ik weet niet hoe het zit met verwarming/airco op de Kusttram, maar reken niet op een goede chauffage in de winter of een lekkere airco in de zomer op zo'n Hermelijn, want dat is er gewoonweg niet...

Grtz,
Maikel
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Mag ik er u op wijzen dat ik met 3 mensen ben meegereden, met de hermelijn in Gent en dat ze allemaal zeiden dat hij veel zoeter reed en minder schudde.
En er staat genoeg sinialisatie bij de kusttram dat een stillere wel welkom is. Het zijn meestal de autobetuurders en voetgangers die nog rap overlopen of overrijden.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Pas op! Een BN die op tussen Oostende-Station en -Marie Joséplein rijdt over de vernieuwde sporen hoor je praktisch ook niet rijden, hoor! Of het is in die scherpe bocht aan de Delhaize, daar!

Ik vind de Hermelijn wel niet echt geschikt voor diensten op de kustlijn! :? Een Hermelijn hoort eerder thuis op een stadsnet! :?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Jonathan schreef:Mag ik er u op wijzen dat ik met 3 mensen ben meegereden, met de hermelijn in Gent en dat ze allemaal zeiden dat hij veel zoeter reed en minder schudde.
En er staat genoeg sinialisatie bij de kusttram dat een stillere wel welkom is. Het zijn meestal de autobetuurders en voetgangers die nog rap overlopen of overrijden.
nieuwe borstels vegen goed, nieuwe trams rijden dus goed, vering is nieuw en dus het gevoel voor bestuurder en passagiers is ook beter, gewoon logica, dus kleine foutjes in het spoor voel je dan niet
Plaats reactie