Halteaankondiging in bussen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Halteaankondiging in bussen

Bericht door Ruben »

In Brugge rijden er sinds kort enkele nieuwe bussen rond op de streeklijnen. Vooraan in die bussen hangt een klein schermpje, waarop halteaanvraag knippert als je belt.

Ik vroeg me dan ook af of De Lijn misschien concrete plannen heeft om te beginnen met een halteaankondigingssysteem op haar bussen. Als het alleen voor het woordje halteaanvraag is, zie ik namelijk niet echt het voordeel t.o.v. het traditionele rode lampje.
Weet iemand hier meer over?

Het zou in ieder geval niets te vroeg zijn, want De Lijn is volgens mij een van de weinige busmaatschappijen in Europa waar dat nergens gebruikt wordt (op de bus he, niet op de tram).
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door dekooiker »

Voor trams wil De Lijn (zeg maar ex-MIVA) meer moeite doen dan voor bussen.
Het is inderdaad droevig dat er nog steeds geen halteaanduiding in de bussen is, ik zat vroeger regelmatig met het lijnschema in handen op de bus.
Na een tijdje ken je het net natuurlijk wel :wink:
Lage vloer, dat moet overal, maar waarom heeft niemand dan aan de aankondiging gedacht?
Die is nochtans pakken goedkoper dan de lage vloer!
De trein.
Alleen voor durvers.
Trainspotterke

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door Trainspotterke »

De BN's aan de kust beschikken al heel hun leven lang over (visuele) halte-aankondiging .
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door Steve »

Trainspotterke schreef:De BN's aan de kust beschikken al heel hun leven lang over (visuele) halte-aankondiging .
Ben je zeker dat dat al 'heel hun leven' is? Ik meen mij te herinneren, van toen ik nog heel klein was, dat er geen halte aangekondigd werd. Maar ik kan me vergissen. :)
Bartjedj

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door Bartjedj »

De halteaankondigingen zijn wel degelijk later ingebouwd.
Van de huidige elektronica was er niet veel origineel.

BDJ
Bartjedj

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door Bartjedj »

Wijziging: de halteaankondiging was dus wel van begin af aanwezig in de BN's.
Wel zijn de schermen ondertussen vervangen. De oude waren met oranje leds, de nieuwe zijn met groene leds.

BDJ
Trainspotterke

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door Trainspotterke »

Bartjedj schreef:Wijziging: de halteaankondiging was dus wel van begin af aanwezig in de BN's.
Wel zijn de schermen ondertussen vervangen. De oude waren met oranje leds, de nieuwe zijn met groene leds.

BDJ
Dacht het nochal, want ik herinner me die halte-aankondiging al van toen ik klein was, ze! :wink:
enrico8509

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door enrico8509 »

in Gent rijden de bussen ook met zo een schermpje vooral de bussen met het lijnnummer 70, deze zijn wel nog niet actief er staat enkel "De Lijn" op.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door Steve »

enrico8509 schreef:in Gent rijden de bussen ook met zo een schermpje vooral de bussen met het lijnnummer 70, deze zijn wel nog niet actief er staat enkel "De Lijn" op.
Veel nieuwe bussen hebben al zo'n informatiescherm, in Brabant bij mijn weten ook de nieuwe Transits van remise Dilbeek. Daar staat de naam van de fabrikant op en ook 'Halteaanvraag' als iemand belt.

Ik veronderstel dat er ooit wel iets gedaan zal woren met die schermen...

Je zou beter eens op http://www.zone01.be kijken, denk ik.
MaiKeg

Re: Halteaankondiging in bussen

Bericht door MaiKeg »

Uiteraard zijn er plannen met die schermen! De Lijn investeert graag en na een tijdje hebben ze ook wel door dat ze best iets met die investeringen kunnen doen. Het handige is dat de software van de halte-aankondiging geïntegreerd is in de filmsoftware (bestemmingsaanduider). Maar ze kunnen in West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant nog niet echt goed werken met de nieuwe software van filmaanduiders, dus die halte-aankondiging zal dan nog wel een tijdje uitblijven. Alle bussen die in 2007 werden geleverd, zijn trouwens uitgerust met dergelijk systeem (en ook met een kleurenLED-film vooraan). Momenteel zijn er zo'n bussen aanwezig in heel wat stelplaatsen in Vlaams-Brabant, alsook in Antwerpen-Zurenborg (stad), Gentbrugge, Assebroek en Kortrijk.

Grtz,
Maikel
Plaats reactie