Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Smalspoor, tram en light-rail in België
Bartjedj

Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Bartjedj »

do 24/01/08 - Vanaf 1 februari wordt een kaart of biljet van De Lijn in voorverkoop in sommige gevallen de helft goedkoper dan een rechtstreekse aankoop bij de chauffeur. Bij het opstappen zal een doorsnee biljet voortaan 1,60 euro kosten, terwijl dat in voorverkoop 1,20 euro blijft. Dat heeft De Lijn bekendgemaakt.

"Met deze prijsaanpassing willen we de voorverkoop van vervoerbewijzen voort stimuleren", zegt Tom Van de Vreken van De Lijn.

"Door minder te verkopen op het voertuig winnen we tijd en kunnen we stipter rijden. En het is goedkoper voor de reiziger, wat dus dubbele winst betekent."

Intussen kopen al 2 op de 3 reizigers hun kaart of biljet in voorverkoop.

Concreet zal een biljet op het voertuig 1,60 euro kosten voor een rit van één of twee zones en 2,70 euro voor een rit van drie zones of meer. Nu is dat nog respectievelijk 1,50 euro en 2,50 euro.

De tarieven in voorverkoop blijven ook na 1 februari onveranderd op 1,20 euro en 2 euro.
Abonnementen worden duurder

Vanaf 1 februari worden ook de abonnementen duurder. De prijs van de abonnementen stijgt met 1,74 procent. Daarmee volgen ze de index van consumptieprijzen.

Een jaarabonnement voor 12 tot 24-jarigen (Buzzy Pazz) kost voortaan 162 euro, de Omnipas voor 25-59-jarigen 211 euro en de Omnipas voor zestigplussers 182 euro.

De sociale abonnementen worden niet duurder.

Bron: De Redactie.be

Audio: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... k/1.239212

____________________________________________________________________________________________
Greetz
BDJ
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Accelerat »

Nou meestal worden die kaartjes toch rijdend verkocht... Ik zie er het voordeel niet zo van in hoor...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Shrek »

sncf-sncb schreef:Nou meestal worden die kaartjes toch rijdend verkocht... Ik zie er het voordeel niet zo van in hoor...
dat is het nu juist, ze willen het rijdend verkopen afraden door ze in voorverkoop veel goedkoper te maken :wink:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Accelerat »

Shrek schreef:
sncf-sncb schreef:Nou meestal worden die kaartjes toch rijdend verkocht... Ik zie er het voordeel niet zo van in hoor...
dat is het nu juist, ze willen het rijdend verkopen afraden door ze in voorverkoop veel goedkoper te maken :wink:
Ik bedoel... die worden verkocht als de tram/bus ook daadwerkelijk in beweging is. :P
Tja in nederland rent iedereen gillend weg van de prijzen in de bus en daarom koopt iedereen het hier op postkantoor etc. :roll:
Bartjedj

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Bartjedj »

In Vlaanderen wil De Lijn de klanten aanmoedigen om hun kaart te kopen aan de automaten of in de supermarkten.
Op het voertuig is er ook nog verkoop, maar dus duurder.

BDJ
Wover

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Wover »

Ik vind het eigenlijk heel jammer dat er zo weinig verkooppunten zijn, vooral 's avonds kan je bijna nergens terecht voor voorverkoop kaartjes. Neem nu de nieuwe tramlijn 6 in Antwerpen, ze maken er veel reclame voor in Kinepolis en ze hebben zelfs stickers op de vloer geplakt die je moet volgen om aan de tram uit te komen, maar je kan wel nergens kaartjes in voorverkoop kopen... En een kaartje op de bus/tram kopen is mij veel te duur, dus dan neem ik hem gewoon niet.
Bartjedj

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Bartjedj »

De voorverkoop in Kinepolis is inderdaad nog een probleem. Binnen afzienbare tijd zouden daar nog automaten komen. Echter, die plaats je niet zomaar op 123.
De rest van het tram-/premetronet van Antwerpen is op dat vlak vrij goed uitgerust.

BDJ
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door dentheo »

Bartjedj schreef:De voorverkoop in Kinepolis is inderdaad nog een probleem. Binnen afzienbare tijd zouden daar nog automaten komen. Echter, die plaats je niet zomaar op 123.
De rest van het tram-/premetronet van Antwerpen is op dat vlak vrij goed uitgerust.

BDJ

Wat hebben wij in Belgie eigenlijk TEGEN automaten ???
Ik denk dat er in het station in Roosendaal vier keer zoveel staan als in Antwerpen.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Wover

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Wover »

Ik vind het ook onnozel dat er (vooral van de lijn) zo weinig automaten staan... De dichtsbijzijnde automaat van bij mij thuis is 30km verderop in Antwerpen, en de dichtste Lijnwinkel (voor een Buzzypass enz) is in Turnhout, 20km hiervandaan.
Dietrich

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Dietrich »

'k Zou zelfs begot niet weten waar ik hier een automaat van De Lijn moet zoeken... gok dat het ook pas in Gent zal zijn (25 km van hier).
Bartjedj

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Bartjedj »

Ga dan eens op zoek naar een voorverkooppunt in de buurt. Deze zouden er wel moeten zijn.
http://www.delijn.be/verkooppunten/voor ... zoeken.htm

Gemeente of postcode ingeven.

Hoe dan ook, de spreiding van aankoopmogelijkheden voor kaarten blijft inderdaad een probleem.
Hopelijk worden er nog meer automaten geplaatst in Vlaanderen.

Greetz
BDJ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Steven »

je kan normaal kaartjes kopen in de meeste krantenwinkels, aan de loketten van de nmbs kan je ook uw ding kopen.
Dietrich

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door Dietrich »

Tuurlijk, maar het zijn dus die automaten die je nergens ziet. :)
MaiKeg

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door MaiKeg »

Dietrich schreef:Tuurlijk, maar het zijn dus die automaten die je nergens ziet. :)
Je kan toch geen automaat gaan plaatsen in elk boerengat? In zowat elk dorp is er minstens 1 voorverkooppunt, dus daar kan je je lijnkaart/biljet in VVK aanschaffen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Buskaartje tot 50% goedkoper in voorverkoop

Bericht door dentheo »

MaiKeg schreef:
Dietrich schreef:Tuurlijk, maar het zijn dus die automaten die je nergens ziet. :)
Je kan toch geen automaat gaan plaatsen in elk boerengat? In zowat elk dorp is er minstens 1 voorverkooppunt, dus daar kan je je lijnkaart/biljet in VVK aanschaffen.
En staat op het bord bij elke halte dan het dichtsbijzijnde verkooppunt vermeld incl. openingsuren ?... (service :D :D )
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie