http://www.brusselnieuws.be/site/rubrie ... 1202733589Brussel - De MIVB laat vanaf vandaag de metrostellen op haar lijn 2 minder snel rijden. Zo wil de Brusselse vervoersmaatschappij vijftien procent energie besparen.
Op lijn 2 halen de metrostellen een topsnelheid van 72 kilometer per uur. Maar vanaf vandaag gaat die naar 50.
Om de topsnelheid te kunnen bereiken, moet nu veel energie worden verbruikt. De bestuurder kan die snelheid echter niet lang aanhouden, omdat er snel moet worden geremd voor een volgend station.
Metingen van de MIVB wezen uit dat de volledige rittijd van metrolijn 2, tussen Delacroix en Simonis, maar 90 seconden langer duurt aan een snelheid van 50 kilometer per uur.
Volgens de MIVB laten die 90 seconden wel toe om een extra metrostel in te zetten op de lijn. Dat zou voor meer regelmaat zorgen voor de reiziger, omdat de intervallen tussen de metrotreinen beter kunnen worden gehandhaafd.
Het principe toepassen op metrolijnen 1A en 1B is voorlopig niet aan de orde. Maar daar komt verandering in bij de herstructurering van het metronet in februari 2009.
De Brusselse metro recupereert al jaren energie tijdens het remmen. Dat liet al toe 24 procent van de verbruikte energie te hergebruiken. Ook de buschauffeurs van de MIVB krijgen tijdens hun opleiding tips voor ecologisch rijgedrag.
Tragere metro's
Tragere metro's
Re: Tragere metro's
Lijkt mij een serieuze drogreden. 90 seconden (een minuut en een half) kunnen trouwens het verschil maken tussen een rustige overstap en u serieus moeten haasten in een station als Brussel-Zuid.
En 50 in de metro? Wat is dan nog het voordeel van de metro? Die is indertijd ontworpen om veel volk snel getransporteerd te kunnen krijgen. Ga dan ineens terug bovengronds rijden, hé
BDJ
En 50 in de metro? Wat is dan nog het voordeel van de metro? Die is indertijd ontworpen om veel volk snel getransporteerd te kunnen krijgen. Ga dan ineens terug bovengronds rijden, hé
BDJ
Re: Tragere metro's
De gemiddelde snelheid van het autoverkeer in Brussel zal zo rond de 15kph liggen. Dat is zo in de meeste grootsteden. Bovengrondse trams halen gemiddeld 20 kph in een _goed_ tramnet. Dus die 50kph bij de metro maakt de metro nog niet traag. Ik vraag me wel af hoeveel het extra metrostel aan energie kost. En aan arbeidsuren...Bartjedj schreef:Lijkt mij een serieuze drogreden. 90 seconden (een minuut en een half) kunnen trouwens het verschil maken tussen een rustige overstap en u serieus moeten haasten in een station als Brussel-Zuid.
En 50 in de metro? Wat is dan nog het voordeel van de metro? Die is indertijd ontworpen om veel volk snel getransporteerd te kunnen krijgen. Ga dan ineens terug bovengronds rijden, hé
Re: Tragere metro's
Als ze een efficiënte energie recuperatie doen dan wordt er bij het stoppen ook eer energie gerecupereerd en is het verlies veel kleiner, maar er zal wel weer niet aan energie recuperatie gedaan worden zeker
Neen, liever heeft voert men de energie af via warmlopende remblokken/-schijven.
Neen, liever heeft voert men de energie af via warmlopende remblokken/-schijven.
Re: Tragere metro's
Dan kan het verschil tussen 50 en 72 niet zo groot zijn als ze doen uitschijnen.
Re: Tragere metro's
Oppassen: je vergelijkt hier pieksnelheden met gemiddelde snelheden: een metro met pieksnelheid 72 km/h zal over een langer traject misschien een gemiddelde snelheid hebben van 40km/h tot max 50 km/hK V B schreef:De gemiddelde snelheid van het autoverkeer in Brussel zal zo rond de 15kph liggen. Dat is zo in de meeste grootsteden. Bovengrondse trams halen gemiddeld 20 kph in een _goed_ tramnet. Dus die 50kph bij de metro maakt de metro nog niet traag. Ik vraag me wel af hoeveel het extra metrostel aan energie kost. En aan arbeidsuren...Bartjedj schreef:Lijkt mij een serieuze drogreden. 90 seconden (een minuut en een half) kunnen trouwens het verschil maken tussen een rustige overstap en u serieus moeten haasten in een station als Brussel-Zuid.
En 50 in de metro? Wat is dan nog het voordeel van de metro? Die is indertijd ontworpen om veel volk snel getransporteerd te kunnen krijgen. Ga dan ineens terug bovengronds rijden, hé
Als ze de maximale snelheid naar 50 km/h halen is het gemiddelde misschien nog 35-40 km/h dan moet je nog eens de lange wandeltrajecten in de metro vergelijken met de eenvoudige haltes bij de tram en het voordeel van de metro zakt sterk weg.
Re: Tragere metro's
Dat klopt wel natuurlijk, maar als de totale rittijd maar met 90s toeneemt zal de gemiddelde snelheid niet zo veel lager liggen. Lijn 2 is 8,1 km lang, en volgens de MIVB doet een metrostel er 19 minuten over van het ene naar het andere eind. Dat is een gemiddelde snelheid van 25,5 kph. Met 90s er bij wordt de gemiddelde snelheid 23,7 kph. Niet zo veel verschil eigenlijk.pietje schreef:Oppassen: je vergelijkt hier pieksnelheden met gemiddelde snelheden: een metro met pieksnelheid 72 km/h zal over een langer traject misschien een gemiddelde snelheid hebben van 40km/h tot max 50 km/hK V B schreef:De gemiddelde snelheid van het autoverkeer in Brussel zal zo rond de 15kph liggen. Dat is zo in de meeste grootsteden. Bovengrondse trams halen gemiddeld 20 kph in een _goed_ tramnet. Dus die 50kph bij de metro maakt de metro nog niet traag. Ik vraag me wel af hoeveel het extra metrostel aan energie kost. En aan arbeidsuren...Bartjedj schreef:Lijkt mij een serieuze drogreden. 90 seconden (een minuut en een half) kunnen trouwens het verschil maken tussen een rustige overstap en u serieus moeten haasten in een station als Brussel-Zuid.
En 50 in de metro? Wat is dan nog het voordeel van de metro? Die is indertijd ontworpen om veel volk snel getransporteerd te kunnen krijgen. Ga dan ineens terug bovengronds rijden, hé
Als ze de maximale snelheid naar 50 km/h halen is het gemiddelde misschien nog 35-40 km/h dan moet je nog eens de lange wandeltrajecten in de metro vergelijken met de eenvoudige haltes bij de tram en het voordeel van de metro zakt sterk weg.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Tragere metro's
Zolang ze nog even snel optrekken vind ik het niet erg...
jammer dat de deuren al een tijdje trager sluiten
maar op langere stukken kunnen ze miss. wel iets sneller dan 50 rijden
jammer dat de deuren al een tijdje trager sluiten
maar op langere stukken kunnen ze miss. wel iets sneller dan 50 rijden
Re: Tragere metro's
50 per uur is wel wat traag voor een metro... zeker als je ziet dat sommige metro's 80 of 100 km/u rijden.
Re: Tragere metro's
Maar de stations in Brussel liggen niet ver van elkaar, tegen de tijd dat de metro 80 km/u heeft gehaald moet hij meteen weer afremmen.