trambestuurders met Mp3 speler
trambestuurders met Mp3 speler
In Antwerpen zie ik steeds meer trambestuurders dan een Mp3speler in hebben tijdens de rit. Volgens het verkeersreglement mag dit. Je doet immers iets handenvrij. Maar mag dit wel van de lijn, lijkt me lastig om dan de radio te verstaan.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Tijdens het rijden mag geen ander elektronisch apparaat "gemanipuleerd" worden dan de radio.
Is luisteren echter manipuleren? Lijkt me vatbaar voor discussie...
BDJ
Is luisteren echter manipuleren? Lijkt me vatbaar voor discussie...
BDJ
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Bij de MIVB is dit officieel verboden, vooral onder het mom van 'je wordt betaald om te rijden en niet om muziek te luisteren'. Maar dat is de theorie, in de praktijk wordt het oogluikend toegestaan dat een bestuurder op een heel zacht volume muziek/radio luistert, omdat dat de communicatie (radio-oproepen of met klanten) niet stoort. Oortjes zijn in principe niet toegestaan (omdat daarmee direct een heel oor 'ingepalmd' wordt), al zie je ze wel erg vaak en wordt er zelden iets over gezegd.
Laatst gewijzigd door Steve op 13 apr 2008, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Stijn014 schreef:In Antwerpen zie ik steeds meer trambestuurders dan een Mp3speler in hebben tijdens de rit. Volgens het verkeersreglement mag dit. Je doet immers iets handenvrij. Maar mag dit wel van de lijn, lijkt me lastig om dan de radio te verstaan.
Officieel is dit niet toegelaten, onder andere omdat dit "niet klantvriendelijk" zou zijn.
In de praktijk wordt hier volgens mij echter niet tegen opgetreden. Net zo min als tegen een transistorradio die op al dan niet gering volume speelt.
Hetzelfde geldt voor het oortje van een GSM.. maar waar ligt tegenwoordig de scheidslijn tussen MP3, GSM, fototoestel, enz.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Ik zie ook wel eens NS machinisten met MP3 spelers, vooral op Intercity's.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
De Lijn, handleiding chauffeur versie 2007 p 703:
Met uitzondering van de boordradio op de voertuigen is het niet toegelaten tijdens het rijden gebruik te maken van gelijk welk draagbaar telefoontoestel of radio.
Dus, tijdens stilstand en dat omvat blijkbaar ook dan voor een rood licht, mag er wél een radio spelen en lustig gebeld worden.
Los daarvan snap ik niet dat er mensen zijn die zo'n oortje (sommige dingen zijn begot 5 cm lang!) in kunnen hebben en dat de ganse dag lang.
Om nog maar te zwijgen van het sterk gereduceerde vermogen om geluid van buitenaf op te vangen.
Met uitzondering van de boordradio op de voertuigen is het niet toegelaten tijdens het rijden gebruik te maken van gelijk welk draagbaar telefoontoestel of radio.
Dus, tijdens stilstand en dat omvat blijkbaar ook dan voor een rood licht, mag er wél een radio spelen en lustig gebeld worden.
Los daarvan snap ik niet dat er mensen zijn die zo'n oortje (sommige dingen zijn begot 5 cm lang!) in kunnen hebben en dat de ganse dag lang.
Om nog maar te zwijgen van het sterk gereduceerde vermogen om geluid van buitenaf op te vangen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Niet geheel juist. 2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. (KB 01-12-1975). Voor een rood licht "wacht" je maar sta je niet stil. Oppassen dus voor die slimmeriken die beweren dat wanneer je voor een rood licht staat te wachten, je volgens de wegcode wel mag bellen met de handen. Niet dus: 8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt. (KB 01-12-1975). Over "wachten" voor een rood licht, overweg, ... wordt hier niets gezegd. In samenlezig met art. 2.22 mag het dan dus niet. Merk ook op dat door de formulering van artikel 8.4 sms'en of het louter in de hand hebben van de gsm ook al verboden is.dekooiker schreef:De Lijn, handleiding chauffeur versie 2007 p 703:
Met uitzondering van de boordradio op de voertuigen is het niet toegelaten tijdens het rijden gebruik te maken van gelijk welk draagbaar telefoontoestel of radio.
Dus, tijdens stilstand en dat omvat blijkbaar ook dan voor een rood licht, mag er wél een radio spelen en lustig gebeld worden.
De bepaling van De Lijn hier geciteerd spreekt over "tijdens het rijden". Met die formulering is het wél toegestaan om te bellen voor een rood licht omdat je dan niet "rijdt" en je de dus de definitie respecteert. Aangezien de wegcode uiteraard ook van toepassing is op Lijn-chauffeurs zal het voor hen enkel toegestaan zijn om het gsm-toestel te gebruiken bij een halte.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Een tram moet de wegcode niet respecteren dacht ik. Een spoorvoertuig is iets totaal anders dan een wagen, motorfiets, enz. Zo heeft een tram bvb altijd voorrang.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Niet altijd. Een tram moet nog altijd bevelen van een bevoegd perssooon respecteren en voorrang geven aan prioritaire voertuigen vanaf het moment dat hun geluidssignaal weerklinkt. Bij dat laatste lijkt me het probleem met de Mp3 spelers te zitten.Dietrich schreef:Een tram moet de wegcode niet respecteren dacht ik. Een spoorvoertuig is iets totaal anders dan een wagen, motorfiets, enz. Zo heeft een tram bvb altijd voorrang.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
De handleiding voor de chauffeurs is nog iets anders dan de wegcode.Jeroen schreef:Niet geheel juist. 2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. (KB 01-12-1975). Voor een rood licht "wacht" je maar sta je niet stil. Oppassen dus voor die slimmeriken die beweren dat wanneer je voor een rood licht staat te wachten, je volgens de wegcode wel mag bellen met de handen. Niet dus: 8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt. (KB 01-12-1975). Over "wachten" voor een rood licht, overweg, ... wordt hier niets gezegd. In samenlezig met art. 2.22 mag het dan dus niet. Merk ook op dat door de formulering van artikel 8.4 sms'en of het louter in de hand hebben van de gsm ook al verboden is.dekooiker schreef:De Lijn, handleiding chauffeur versie 2007 p 703:
Met uitzondering van de boordradio op de voertuigen is het niet toegelaten tijdens het rijden gebruik te maken van gelijk welk draagbaar telefoontoestel of radio.
Dus, tijdens stilstand en dat omvat blijkbaar ook dan voor een rood licht, mag er wél een radio spelen en lustig gebeld worden.
De bepaling van De Lijn hier geciteerd spreekt over "tijdens het rijden". Met die formulering is het wél toegestaan om te bellen voor een rood licht omdat je dan niet "rijdt" en je de dus de definitie respecteert. Aangezien de wegcode uiteraard ook van toepassing is op Lijn-chauffeurs zal het voor hen enkel toegestaan zijn om het gsm-toestel te gebruiken bij een halte.
Aan het rode licht even bellen mag uiteraard niet!
Ik begrijp niet waarom de handleiding daar zo vaag in is, haal toch gewoon het betreffende stuk uit de wegcode aan.
De wetgeving heeft geen enkele bepaling over het gebruik der vaste installaties in de bussen aanwezig.
Als je in sommige bussen de plaats van bevestiging bekijkt (vooral pachters) dan weet je zo dat het een pak veiliger zou zijn om de GSM te nemen in plaats van proberen al rijdend in de micro te praten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Tja dat zijn twee logische zaken, daarnaast bestaan er ook verkeerslichten voor (gekende witte lichten). Maar verder zijn er niet echt zaken van toepassing op trams. Maar het horen van het geluidssignaal is een goed punt en kan inderdaad aangehaald worden als reden voor verbod van die spelers.Stijn014 schreef:Niet altijd. Een tram moet nog altijd bevelen van een bevoegd perssooon respecteren en voorrang geven aan prioritaire voertuigen vanaf het moment dat hun geluidssignaal weerklinkt. Bij dat laatste lijkt me het probleem met de Mp3 spelers te zitten.Dietrich schreef:Een tram moet de wegcode niet respecteren dacht ik. Een spoorvoertuig is iets totaal anders dan een wagen, motorfiets, enz. Zo heeft een tram bvb altijd voorrang.
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Yep:Dietrich schreef:Een tram moet de wegcode niet respecteren dacht ik. Een spoorvoertuig is iets totaal anders dan een wagen, motorfiets, enz.
Artikel 1: Toepassingsgebied. Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.
Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
KB 01/12/1975
Maar....
Want......Stijn014 schreef:Een tram moet nog altijd bevelen van een bevoegd perssooon respecteren en voorrang geven aan prioritaire voertuigen vanaf het moment dat hun geluidssignaal weerklinkt. Bij dat laatste lijkt me het probleem met de Mp3 spelers te zitten.
Art. 27. § 1. Wanneer een spoorvoertuig de rijbaan gebruikt dient de bestuurder zich te gedragen naar het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer wat de verkeerslichten betreft en naar de specifieke signalisatie vermeld in artikel 6 van dit politiereglement.
De bestuurder van een autobus of autocar dient zich evenwel volledig te gedragen naar het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
§ 2. De bestuurder moet zijn voertuig vertragen of stilhouden wanneer er gevaar dreigt.
De bestuurder van een spoorvoertuig moet vertragen en desnoods stoppen wanneer het ingevolge een verkeersopstopping gevaarlijk is de snelheid te behouden of verder te rijden.
§ 3. Behoudens speciale toelating is het de bestuurder verboden te breken :
(a) door een afdeling van een militaire kolonne bestaande uit een op mars zijnde troep of een voertuigenkonvooi waarvan de gang geregeld wordt door bevoegde personen of daartoe gemachtigde militairen;
(b) door een groep kinderen of scholieren :
- ofwel in rijen, vergezeld van een leider;
- ofwel die de rijbaan oversteekt onder de controle van een jeugdverkeersbrigade, van een leider of van een gemachtigd opzichter.)
c) door een lijkstoet;
d) door een stoet die uitgaat met de toestemming van de plaatselijke overheid;
e) door een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen.
(f) door een groep deelnemers aan een wandel- of loopwedstrijd.)
§ 4. Bij het naderen van groep deelnemers aan een wielerwedstrijd dient de bestuurder stil te houden.
§ 5. De bestuurder moet de aanwijzingen volgen die gegeven worden :
1° ter vergemakkelijking van de beweging der legerkolonnes, door daartoe gemachtigde militairen;
2° om de veiligheid te verzekeren :
a) van de wielerwedstrijden en van de wandel- of loopwedstrijden, door daartoe gemachtigde signaalgevers;
b) van de groepen wielertoeristen, door wegkapiteins;
c) van de groepen ruiters, door groepsleiders.)
§ 6. De stilstand van de voertuigen is verboden op de gedeelten van de openbare weg speciaal voorbehouden aan de voetgangers of aan andere gebruikers.
§ 7. De bestuurder dient de eigen signalisatie van de uitbater strikt in acht te nemen.
§ 8. De bestuurder dient zijn voertuig stil te houden op elk bevel van een bevoegd persoon, drager van het kenteken van zijn functies, en blijven stilstaan zolang deze het noodzakelijk acht voor de verkeersveiligheid of voor het uitvoeren van politiemaatregelen of toezicht waarvoor de bevoegde overheid verantwoordelijk is.
§ 9. De voertuigen mogen niet langer op de openbare weg stilstaan dan voor de dienst vereist is.
§ 10. Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet de bestuurder van een spoorwegvoertuig onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen, zo nodig moet hij stoppen.
(KB 15 SEPTEMBER 1976. Koninklijk besluit houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, pre-metro, metro, autobus en autocar). Er wordt dus wel gesproken over "de rijbaan" en niet eigen bedding.
Art. 6. 1° Wanneer een lijnvak op enkel spoor ligt worden de voertuigen er slechts door een lichtsein toegelaten.
Dit sein dient zodanig te worden geplaatst dat het minstens op 50 m zichtbaar is. In elk geval omvat het een rood licht dat de toegang tot het besproken vak verbiedt wanneer een voertuig uit tegenovergestelde richting aankomt.
Wanneer het rechte korte vakken betreft met een uitstekende zichtbaarheid over heel de lengte, is de uitbater nochtans niet verplicht die signalisatie aan te brengen.
2° Om het verkeer van de voertuigen bestemd voor openbaar vervoer te beveiligen en te versnellen wordt, wanneer de omstandigheden dit vereisen en in samenwerking met de beheerder van de wegenis, een eigen signalisatie aangebracht.
Zelfde KB
Re: trambestuurders met Mp3 speler
Rood? Dan is De Lijn dus niet in orde? Het nieuwste tijdelijke enkelspoorsein aan de kust (momenteel geplaatst in Nieuwpoort) bestaat uit 3 witte lampen. Of is dit alsnog toegelaten?Jeroen schreef: Art. 6. 1° Wanneer een lijnvak op enkel spoor ligt worden de voertuigen er slechts door een lichtsein toegelaten.
Dit sein dient zodanig te worden geplaatst dat het minstens op 50 m zichtbaar is. In elk geval omvat het een rood licht dat de toegang tot het besproken vak verbiedt wanneer een voertuig uit tegenovergestelde richting aankomt.
Wanneer het rechte korte vakken betreft met een uitstekende zichtbaarheid over heel de lengte, is de uitbater nochtans niet verplicht die signalisatie aan te brengen.
2° Om het verkeer van de voertuigen bestemd voor openbaar vervoer te beveiligen en te versnellen wordt, wanneer de omstandigheden dit vereisen en in samenwerking met de beheerder van de wegenis, een eigen signalisatie aangebracht.
BDJ