Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Bart »

dekooiker schreef:En de NMBS verzoeken de frequentie opdrijven kan niet?
Dat was oorspronkelijk de bedoeling bij de nieuwe dienstregelingen van december 2007.
Maar wegens personeelsgebrek is dat er niet van gekomen.
Ik begrijp zelf niet hoe ze dat ook maar in overweging durven nemen :? , de lijn 52 heeft een paar "drukke" treinen tijdens de ochtend & avondspits, voor de rest zit daar amper volk op.
De meest pupulaire zijn die van 07u11, 08u11, 16u11, 17u11 (in beide richtingen).
Ik zou dan eerder voorstellen om de frequentie te verhogen op spoorlijn 54 (Mechelen-Sint Niklaas), die hebben ook amper 1 trein per uur, en deze treinen zijn een ganse dag vrij druk bezet.
Ze moeten niet afkomen dat het onhaalbaar is wegens een enkelspoortraject, want ze hebben de mogelijk om in 3 stations op deze lijn, treinen te laten kruisen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

Laat die halfuurfrequentie maar komen!
(Ik vraag me ook af waarom een minister die geen uitstaans met 'het spoor' heeft een studie bestelt over deze lijn.)
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door overweg13 »

Dag

In het Pajottenland zegt men: omdat ze hoger willen sch...en dan hun g.. staat. Ik vermoed dat de meesten deze uitdrukking wel kunnen aanvullen.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door K V B »

Bart schreef: Dat was oorspronkelijk de bedoeling bij de nieuwe dienstregelingen van december 2007.
Maar wegens personeelsgebrek is dat er niet van gekomen.
Ik begrijp zelf niet hoe ze dat ook maar in overweging durven nemen :? , de lijn 52 heeft een paar "drukke" treinen tijdens de ochtend & avondspits, voor de rest zit daar amper volk op.
Om op een spoorlijn in een dicht bevolkte agglomeratie toch weinig volk op je treinen te krijgen moet je hard je best doen. Blijkbaar heeft de NMBS hier echter geen probleem mee.

Wat die lijn nodig heeft is een halfuurdienst, ook in het weekeinde, en tarief integratie met bus en tram, en goede afstemming van de dienstregeling op die van De Lijn. Wedden dat er dan wel volk op zit?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Steven »

allemaal mooie ideekes maar zolang er geen personeel is dat met al die treinen (in welke vorm dan ook) kan rijden blijven die prachtgedachten mooi in de kast zitten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Steve »

K V B schreef:
Bart schreef: Dat was oorspronkelijk de bedoeling bij de nieuwe dienstregelingen van december 2007.
Maar wegens personeelsgebrek is dat er niet van gekomen.
Ik begrijp zelf niet hoe ze dat ook maar in overweging durven nemen :? , de lijn 52 heeft een paar "drukke" treinen tijdens de ochtend & avondspits, voor de rest zit daar amper volk op.
Om op een spoorlijn in een dicht bevolkte agglomeratie toch weinig volk op je treinen te krijgen moet je hard je best doen. Blijkbaar heeft de NMBS hier echter geen probleem mee.

Wat die lijn nodig heeft is een halfuurdienst, ook in het weekeinde, en tarief integratie met bus en tram, en goede afstemming van de dienstregeling op die van De Lijn. Wedden dat er dan wel volk op zit?
Lijn 26 is daar pas een schoolvoorbeeld van!
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Elgar »

K V B schreef:
Bart schreef: Dat was oorspronkelijk de bedoeling bij de nieuwe dienstregelingen van december 2007.
Maar wegens personeelsgebrek is dat er niet van gekomen.
Ik begrijp zelf niet hoe ze dat ook maar in overweging durven nemen :? , de lijn 52 heeft een paar "drukke" treinen tijdens de ochtend & avondspits, voor de rest zit daar amper volk op.
Om op een spoorlijn in een dicht bevolkte agglomeratie toch weinig volk op je treinen te krijgen moet je hard je best doen. Blijkbaar heeft de NMBS hier echter geen probleem mee.

Wat die lijn nodig heeft is een halfuurdienst, ook in het weekeinde, en tarief integratie met bus en tram, en goede afstemming van de dienstregeling op die van De Lijn. Wedden dat er dan wel volk op zit?
Zo denk ik er ook over.
Ik heb de indruk dat lijn 52 het vooral moet hebben van reizigers uit Puurs en Boom.
Alle dorpen tussen Boom en Antwerpen hebben goede en zeer frequente busverbindingen (of tram) met Antwerpen. Dan is het toch normaal dat er op een trein die maar om het uur rijdt, haast geen volk zit. Voor zo'n voorstadslijn is een halfuurfrequentie toch het absolute minimum, aangevuld met piekuurtreinen in de spits.

Tja, en als de NMBS zo'n dienst niet kan of wil uitvoeren, dat De Lijn het dan doet (maar die mogen nog altijd geen treinen rijden zeker... :? ).


Voorts zou een trein Antwerpen - ...- Boom - Willebroek - Mechelen (- Brussel) ook welkom en succesvol zijn volgens mij.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Elgar »

De studie uitgevoerd door Grontmij kan je hier vinden: Analyse van de mogelijkheden voor lightrail in Vlaanderen
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

Als we in de studie grasduinen hebben we meteen onze bedenkingen over de heren ingenieurs.
De terminologie die ze met betrekking tot de spoorweginfrastructuur hanteren is niet erg professioneel, men neemt inwoneraantallen voor absolute potentiële reizigers, foto's zijn van slechte kwaliteit, een spoorlijn is 'ongeveer' zolang terwijl dat snel in de netverklaring kan opgezocht worden, en ga zo maar door.
Na afschaffing van de lijn 791 Brugge-Zeebrugge komt men nu af dat er geen parallelle buslijn tussen Brugge en Zeebrugge is.
Natuurlijk afgeschaft wegens de lage reizigersaantallen (wegens twee ritten per rijrichting per weekdag) en de lightrail zal meteen massa's mensen aantrekken.
Het rapport fase 3 punt 11.3: 'het afschaffen van de stoomtrein blijkt geen probleem voor toekomstige lightrail of light train exploitatie'
Dankuwel, studiebureau!

Wat betreft de bestuurders van de voertuigen wordt er niets vermeld.
Van Brempt wil natuurlijk dat De Lijn zoiets gaat rijden want dat valt onder haar bevoegdheid.
Maar dan zou De Lijn bestuurders moeten hebben die op het NMBS-net toegelaten worden.
Scholing, opleiding, over die kosten vinden we niets terug.
Blijft het de vraag of mannen die nu met trams de weg onveilig maken psychologisch geschikt zijn voor deze opleiding!
De trein.
Alleen voor durvers.
Bartjedj

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Bartjedj »

Dekooiker,

Ik ben het 99% met je eens, en nog niet in het minst met je laatste zin van de eerste alinea!
Maar de laatste zin van de tweede alinea zou ik graag hebben dat je geen on-onderbouwde zeveruitspraken doet!

BDJ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Steven »

is geen zever uitspraak he bartje, een trambestuurder zal men anders psychologisch testen dan een treinbestuurder, logisch wegens andere job, ander soort voertuig, een trein haalt veel hogere snelheden met een vele hogere massa. ze maken al onderscheid tussen een rangeer en baanbestuurder, dus is er zeker ook een verschil met een trambestuurder.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

De vermeende zeveruitspraken zijn helaas géén zever.
Als busbestuurder in het Antwerpse maak ik dagelijks mee hoe oncollegiaal en onsympathiek vele trambestuurders zich gedragen.
Bij De Lijn moet men slagen in psychotechnische proeven maar blijkbaar kan men het kaf niet van het koren scheiden.
Iemand die met een bus of tram rijdt moet discipline aan de dag leggen en niet proberen om collega's van de baan te rijden.
Hoewel het reglement stelt dat men spoorvoertuigen voorrang dient te verlenen zou het net dat iets vriendelijker zijn om de bus eerst het perron op te laten rijden; de tijd dat deze nodig heeft voor het halteren is immers zeer kort, de tram kan ondertussen ook volk laden (en daarbovenop dient aan de halte Harmonie bij lijnen 2 en 6 de tram wat voorbij het perron te rijden om dan weer te wachten op het sein om door te rijden).
Ik heb er geen problemen mee dat mijn uitleg zever genoemd wordt, mijn verdediging hierboven zal veel verduidelijken.

Mensen die met een tram rijden mogen óók vriendelijk zijn en zich op de rijbaan hoffelijk gedragen.
Wie dat niet kan zie ik niet meteen slagen in de proeven voor treinbestuurder.
De trein.
Alleen voor durvers.
Bartjedj

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Bartjedj »

Ik ken ook veel trambestuurders, vooral aan de kust dan, en die mensen zijn er echt niet op gebrand om onveilig te rijden, onhoffelijk te zijn,...
Als je eens vanuit het standpunt van de TB meekijkt, zie je dat het probleem vaak ligt bij de andere weggebruikers.
Maar een tram is groot, dus valt goed op. Makkelijk om op te vitten...

En over het sein aan Harmonie: de tram moet aan het sein staan om het te activeren. Het sein wordt geactiveerd door een knop in de stuurpost. Een goede TB weet perfect wanneer op die knop te duwen zodat hij vlot kan doorrijden. Moet de tram wachten voor het sein, dan heeft de TB te laat geduwd.

In geen enkele groep mensen is iedereen perfect, maar daarom is niet heel die groep verziekt.

BDJ
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

De oproep van het hoofd exploitatie om het verkeersreglement te volgen en (nu komt het!) collegiaal te zijn tegenover de trambestuurders was me dus teveel, ik vind het héél spijtig dat zowat élke trambestuurder het nodig vindt om de bus langer op te houden zonder dat er een voordeel voor de trambestuurders zelf ontstaat.
Dit los van het eigenlijke onderwerp.
Ik ben ook content dat de tegenreactie op dit forum op een deftige manier geschiedt, en we hoeven nu eenmaal niet dezelfde mening te hebben.

Blijft het feit dat ik veel vragen bij de studie heb!
De trein.
Alleen voor durvers.
Bartjedj

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Bartjedj »

Bij de studie heb ik ook meer vragen dan antwoorden :wink:

BDJ
Plaats reactie