Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Smalspoor, tram en light-rail in België
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

Studie over de studie laten maken dan maar?

Het tweede deel bevreest me het meest.
Diashowtje en het komt me zo voor alsof dat op het begripsniveau van de aanvragers is gemaakt :D
Niettemin genoeg leesvoer om zodadelijk naar FSD te sporen!
De trein.
Alleen voor durvers.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door K V B »

dekooiker schreef:Als we in de studie grasduinen hebben we meteen onze bedenkingen over de heren ingenieurs.
De terminologie die ze met betrekking tot de spoorweginfrastructuur hanteren is niet erg professioneel, men neemt inwoneraantallen voor absolute potentiële reizigers, foto's zijn van slechte kwaliteit, een spoorlijn is 'ongeveer' zolang terwijl dat snel in de netverklaring kan opgezocht worden, en ga zo maar door.
Het is natuurlijk een samenvatting voor het management, daar hoort een bepaald taalgebruik bij. En de kwaliteit van de foto's is gewoon een gevolg van de keuze om de PDF versie niet al te groot te laten worden. De gedrukte versie zal wel beter zijn.
Het rapport fase 3 punt 11.3: 'het afschaffen van de stoomtrein blijkt geen probleem voor toekomstige lightrail of light train exploitatie'
Ik heb toch ooit wel eens de voorzitter van het Stoomcentrum Maldegem horen zeggen dat het eigenlijk jammer is dat de lijn niet meer voor geregeld reizigersvervoer gebruikt wordt. Vooral gezien het feit dat de bussen soms wel erg vol zitten.
Wat betreft de bestuurders van de voertuigen wordt er niets vermeld.
Van Brempt wil natuurlijk dat De Lijn zoiets gaat rijden want dat valt onder haar bevoegdheid.
Maar dan zou De Lijn bestuurders moeten hebben die op het NMBS-net toegelaten worden.
Scholing, opleiding, over die kosten vinden we niets terug.
Blijft het de vraag of mannen die nu met trams de weg onveilig maken psychologisch geschikt zijn voor deze opleiding!
Een Belg zit blijkbaar compleet anders in elkaar, en dus is wat in Nederland, Duitsland, Frankrijk of Zwitserland zonder meer kan in België natuurlijk gewoon onmogelijk...
Trainspotterke

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Trainspotterke »

dekooiker schreef:De oproep van het hoofd exploitatie om het verkeersreglement te volgen en (nu komt het!) collegiaal te zijn tegenover de trambestuurders was me dus teveel, ik vind het héél spijtig dat zowat élke trambestuurder het nodig vindt om de bus langer op te houden zonder dat er een voordeel voor de trambestuurders zelf ontstaat.
Dit los van het eigenlijke onderwerp.
Ik ben ook content dat de tegenreactie op dit forum op een deftige manier geschiedt, en we hoeven nu eenmaal niet dezelfde mening te hebben.

Blijft het feit dat ik veel vragen bij de studie heb!
Allemaal goed en wel, maar in de wet staat er dat een spoorvoertuig ten allen tijde voorrang heeft! :wink: Als die jou met je bus dan de weg zou afsnijden, is het teken dat je de tram geen voorrang verleent.
Trainspotterke

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Trainspotterke »

Over de lightrail: Als Lightrail kan in het buitenland (Nederland en Duitsland), waarom zou het hier dan niet kunnen?
Er wordt ook teveel gefixeerd op het verschijnsel 'tram'. Als je kijkt naar die lightrails in Duitsland en Nederland (die nog maar recente randstadrail bijvoorbeeld), dan zijn die bakken toch wel al wat zwaarder dan een Hermelijn of zo.

Zo'n lightrailstellen zouden ideaal zijn om de huidige stoptreintjes te vervangen. Een halte duurt minder lang wegens kortere rem- en optrekafstanden, dus kunnen er station extra stations ge/heropend worden zonder de tijdsduur van die treinen te verlengen.

Een volledige overheveling naar De Lijn ben ik niet mee eens, maar een samenwerking tussen De Lijn, TEC en NMBS zou ik wel eerder zien zitten (De Lightrail in de omgeving van Alphen-a/d-Rijn in Nederland is dacht ik ook een samenwerking tussen NS en HTM). Personeel geleverd door de NMBS, maar de verbindingen ook opgenomen in het netplan van De Lijn (met een bepaald lijnnummer ook) en ook toegankelijk voor reizigers met een vervoerbewijs van De Lijn/TEC.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

Trainspotterke schreef:
dekooiker schreef:De oproep van het hoofd exploitatie om het verkeersreglement te volgen en (nu komt het!) collegiaal te zijn tegenover de trambestuurders was me dus teveel, ik vind het héél spijtig dat zowat élke trambestuurder het nodig vindt om de bus langer op te houden zonder dat er een voordeel voor de trambestuurders zelf ontstaat.
Dit los van het eigenlijke onderwerp.
Ik ben ook content dat de tegenreactie op dit forum op een deftige manier geschiedt, en we hoeven nu eenmaal niet dezelfde mening te hebben.

Blijft het feit dat ik veel vragen bij de studie heb!
Allemaal goed en wel, maar in de wet staat er dat een spoorvoertuig ten allen tijde voorrang heeft! :wink: Als die jou met je bus dan de weg zou afsnijden, is het teken dat je de tram geen voorrang verleent.
Naast reglementen (die uiteraard dienen nageleefd te worden, denk nu niet dat ik dààr iets tegen heb!) is er nog zoiets als gezond verstand en hoffelijkheid (collegialiteit dus) in het verkeer.
De trein.
Alleen voor durvers.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

Trainspotterke schreef:Over de lightrail: Als Lightrail kan in het buitenland (Nederland en Duitsland), waarom zou het hier dan niet kunnen?
Er wordt ook teveel gefixeerd op het verschijnsel 'tram'. Als je kijkt naar die lightrails in Duitsland en Nederland (die nog maar recente randstadrail bijvoorbeeld), dan zijn die bakken toch wel al wat zwaarder dan een Hermelijn of zo.

Zo'n lightrailstellen zouden ideaal zijn om de huidige stoptreintjes te vervangen. Een halte duurt minder lang wegens kortere rem- en optrekafstanden, dus kunnen er station extra stations ge/heropend worden zonder de tijdsduur van die treinen te verlengen.

Een volledige overheveling naar De Lijn ben ik niet mee eens, maar een samenwerking tussen De Lijn, TEC en NMBS zou ik wel eerder zien zitten (De Lightrail in de omgeving van Alphen-a/d-Rijn in Nederland is dacht ik ook een samenwerking tussen NS en HTM). Personeel geleverd door de NMBS, maar de verbindingen ook opgenomen in het netplan van De Lijn (met een bepaald lijnnummer ook) en ook toegankelijk voor reizigers met een vervoerbewijs van De Lijn/TEC.
Over lijn 52:
In de studie haalt men letterlijk 'de onttrekking van de lijn aan Infrabel' aan.
Met andere woorden, niet meer van Infrabel en wel van...iets dat er niet staat maar waar we vlot De Lijn kunnen invullen.
Na het lezen van de studie kunnen we stellen dat er enkele interessante dingen naar voor geschoven worden maar dat het geheel niet denderend is.
Een hogeschoolstudent die zulk werk inlevert mag het vergeten!

Over lijn 58:
De parallel rijdende lijn 58 kan gerust worden afgeschaft tussen Maldegem en Gent, want da's voor niks nodig.
Men mist ook lelijk in de voorstelling dat voor het volledige traject Gent-Brugge er elk half uur een vertrek is.
Gek genoeg oppert men even verder dat de vrij parallel rijdende tramlijn (welke dat ook moge zijn) best behouden blijft.
Vreemd...

Besluit van mezelf: flaters met de kilo, enkele zeer interessante elementen aangehaald en dankzij deze studie kan het concept van lichte trein misschien eens grondig bekeken worden.
Soms gaat men dieper in op bepaalde problematiek (wissels) en aan de andere kant vergeten ze gewoon een aantal zaken.
O ja, de foto's: gewoon genomen van achter een treinraam.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door overweg13 »

Dag

Waar ik het vooral moeilijk mee heb, is dat men spoorlijnen van Infrabel die vrij goed zouden kunnen worden uitgebaat als men daar het geld zou voor uittrekken (bijvoorbeeld door frequentieverhoging...), blijkbaar wil onttrekken aan de federale NMBS om ze in handen te spelen van de regionale Lijn. Lees: het lijkt weer op een politiek spelletje, dat weinig of niets met service aan de reiziger te maken heeft. Toch zijn er mogelijkheden genoeg om te experimenteren met LightRail op andere plaatsen waar de busexploitatie nu eigenlijk niet meer voldoet. Ik denk dan in de eerste plaats aan Antwerpen - Malle - Turnhout, maar er zijn ongetwijfeld (veel) andere voorbeelden te bedenken. Maar ja, daar kun je dit land niet verder mee uiteen spelen, natuurlijk...
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

Die indruk had ik ook.

Ik denk nu meteen aan lijn 20 Hasselt-Maastricht die men eerst eens mag aanleggen.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van zulke lijn en denk dat daar een zeker succes kan geboekt worden zolang de tarieven niet te sterk stijgen.
Daaropverdergaand zou er dan een doordachte (!) keuze gemaakt kunnen worden om lijnen aan te leggen waar lijn 41 naar Turnhout een mooi voorbeeld voor is.
Voorwaarde dat het geen tram is die elke 250m moet stoppen.
Opgebroken spoorlijnen (17, 22, 29) bestuderen en eventueel aanleggen voor een lichte treinuitbating.
Maar in geen geval Infrabeleigendom zomaar naar de VVM/SRWT laten vloeien!
De trein.
Alleen voor durvers.
Trainspotterke

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Trainspotterke »

Inderdaad. Trouwens, over L52 rijdt er ook nog steeds redelijk wat (lokaal) goederenverkeer, dus zomaar in handen van De Lijn geven is dus onmogelijk.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

Volgens de onvolprezen studie gaat het om één goederentrein per dag.
Ik heb daar geen idee van maar vond dat nogal weinig.
De plannen van Grontmij zijn schitterend: laat het personenvervoer tussen 6 en 24 u rijden en daarna kan de marchandise bollen.
Vraag: als er dan toch geld in personenvervoer gestoken wordt, waarom dan pas om 6 uur beginnen rijden?
Mensen die in ploegen werken zijn van geen tel, behalve voor belasting te betalen om die onzin te laten rijden?
Alsof goederenvervoer zomaar overal en altijd 's nachts kan gebeuren.
Slimme mannen.
De trein.
Alleen voor durvers.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door bobke »

hallo

Hoe ver staan de plannen nu al?

mvg

Bob
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Kristofke »

Nergens lijkt mij ;)

Twee decembers later is de frequentie nog altijd niet veranderd.

Spijtig, want deze treinverbinding is voor bewoners van Boom een veel comfortabelere verbinding dan de nu al overbezette 500 busverbinding Mechelen-Boom-Antwerpen

Ik neem enkele keren per maand deze trein, enige spijtige is dat het station van Boom op een "leuke" wandelafstand ligt van het centrum. Maar ik ga van de zomer eens gaan testen met de fiets meenemen op de trein.

En er mag ook dringend een dienst komen in het weekend graag!

Er zijn zovele lijnen in dit land die frequent rijden in de week, maar op zaterdag en zondag liggen ze volledig plat. Alsof dat mensen dan niet leven of zich verplaatsen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door dekooiker »

Als ik de studie herlees merk ik pas hoeveel potentieel de Scheldekaaien hebben inzake reizigersverkeer.
Komt in de studie het duurste uit maar heeft vele voordelen: vanuit Puurs en Boom naar hartje stad.
Goed voor werknemers, voor ontspanning enz.
Alleen zal zoiets er nooit van komen...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Dieselfreak »

Vanaf 2011 komen toch de Desiro Main Line-stellen in dienst, kunnen deze dan niet als lightgewichttrein Antwerpen-Boom-Puurs ingezet worden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs

Bericht door Steven »

vanaf 2011 komen die zeker maar de eerste 95 zijn voor het GEN bedoeld, dan volgen er 95 die op 3 en 25 kV zullen werken en dus eerder richting zuid België gaan om op grensbaanvakken te rijden. (zover ik weet wil cfl echt wel doordrijven om op heel zijn net 25 kV te hebben).
Plaats reactie