Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Geplaatst: 08 mei 2008, 01:11
Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Een lightrail (lichte, snelle trein) op het traject Antwerpen-Boom-Puurs is een haalbare kaart. Dat blijkt uit een studie van het bureau Grontmij. Groen! vraagt dat de Vlaamse regering snel werk maakt van deze kans om het openbaar vervoer tussen Klein-Brabant en de Rupelstreek en de stad Antwerpen te versterken.
Vandaag (woensdag 7 mei) maakte Knack de resultaten bekend van de studie van het bureau Grontmij. Die studie onderzocht de mogelijkheden van lighttrain en lightrail in Vlaanderen. Grontmij onderzocht drie spoortrajecten: lijn 51a/66 Zeebrugge-Brugge-Lichtervvelde, lijn 52 Antwerpen-Boom-Puurs en lijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem.
Uit de studie blijkt dat lightrail op de drie trajecten een meer dan haalbare kaart is. Op het traject Antwerpen-Boom-Puurs zou er plaats zijn voor vijf nieuwe haltes, naast de twaalf bestaande of te heropenen stations. Met duizenden pendelende werknemers, studenten en leerlingen ligt het reizigerspotentieel zeer hoog. De studie beveelt dan ook aan prioritair werk te maken van de lijn Antwerpen-Boom-Puurs.
BRON: webblog Groen! Boom
Vandaag rijdt er tussen Antwerpen en Boom/Puurs slechts één trein per uur. Via lightrail kan men de frequentie sterk opdrijven, en bovendien zonder tijdverlies meer haltes bedienen. De rijtuigen kunnen door één man bediend worden, zijn energiezuiniger, kunnen snel optrekken en stoppen. Daarmee is lightrail ideaal voor voorstedelijk openbaar vervoer.
Groen! vraagt de Vlaamse regering snel werk te maken van een lightrail tussen Boom/Puurs en Antwerpen. “Wat vandaag een onvoldoende bediende spoorlijn is, kan zo morgen een toonbeeld van performant voorstedelijk openbaar vervoer worden. Het succes van een aantal nieuwe of vernieuwde tramlijnen in en rond Antwerpen bewijst dat de reizigers wel komen, als je maar voor een aantrekkelijk aanbod zorgt.” stelt Booms Groen!-gemeenteraadslid Stefan Colaes. “Bovendien moet het ons inspireren om verder te kijken, bijvoorbeeld richting Brussel. Onder andere door het stuk spoorlijn tussen Boom en Willebroek terug in gebruik te nemen, kan men ook de verbinding tussen de Rupelstreek en Mechelen/Leuven/Brussel en tussen Willebroek en Antwerpen gevoelig verbeteren
Een lightrail (lichte, snelle trein) op het traject Antwerpen-Boom-Puurs is een haalbare kaart. Dat blijkt uit een studie van het bureau Grontmij. Groen! vraagt dat de Vlaamse regering snel werk maakt van deze kans om het openbaar vervoer tussen Klein-Brabant en de Rupelstreek en de stad Antwerpen te versterken.
Vandaag (woensdag 7 mei) maakte Knack de resultaten bekend van de studie van het bureau Grontmij. Die studie onderzocht de mogelijkheden van lighttrain en lightrail in Vlaanderen. Grontmij onderzocht drie spoortrajecten: lijn 51a/66 Zeebrugge-Brugge-Lichtervvelde, lijn 52 Antwerpen-Boom-Puurs en lijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem.
Uit de studie blijkt dat lightrail op de drie trajecten een meer dan haalbare kaart is. Op het traject Antwerpen-Boom-Puurs zou er plaats zijn voor vijf nieuwe haltes, naast de twaalf bestaande of te heropenen stations. Met duizenden pendelende werknemers, studenten en leerlingen ligt het reizigerspotentieel zeer hoog. De studie beveelt dan ook aan prioritair werk te maken van de lijn Antwerpen-Boom-Puurs.
BRON: webblog Groen! Boom
Vandaag rijdt er tussen Antwerpen en Boom/Puurs slechts één trein per uur. Via lightrail kan men de frequentie sterk opdrijven, en bovendien zonder tijdverlies meer haltes bedienen. De rijtuigen kunnen door één man bediend worden, zijn energiezuiniger, kunnen snel optrekken en stoppen. Daarmee is lightrail ideaal voor voorstedelijk openbaar vervoer.
Groen! vraagt de Vlaamse regering snel werk te maken van een lightrail tussen Boom/Puurs en Antwerpen. “Wat vandaag een onvoldoende bediende spoorlijn is, kan zo morgen een toonbeeld van performant voorstedelijk openbaar vervoer worden. Het succes van een aantal nieuwe of vernieuwde tramlijnen in en rond Antwerpen bewijst dat de reizigers wel komen, als je maar voor een aantrekkelijk aanbod zorgt.” stelt Booms Groen!-gemeenteraadslid Stefan Colaes. “Bovendien moet het ons inspireren om verder te kijken, bijvoorbeeld richting Brussel. Onder andere door het stuk spoorlijn tussen Boom en Willebroek terug in gebruik te nemen, kan men ook de verbinding tussen de Rupelstreek en Mechelen/Leuven/Brussel en tussen Willebroek en Antwerpen gevoelig verbeteren