tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Smalspoor, tram en light-rail in België
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Tram Dascottelei - update 5/12/2008

Eerst wat opnames van keerlus Exterlaar: Afbeelding Afbeelding Hier hebben ze een hele bouwput met een fundering erin gegraven om er zo ne container op te zetten :roll: Afbeelding Afbeelding Fietsers, opgelet! Afbeelding En een reclametram van de beste fotowinkel van't stad ;) Afbeelding En nu verlaten we de keerlus om koers te zetten naar het kruispunt! Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Deze machine gebruiken ze om de sporen beter op hun plaats te drukken ofzo :) ze zijn aan een soort graafmachine bevestigd Afbeelding Dit wordt halte Van den Houtelei Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Hoofdstuk 3: het kruispunt! De West-Vlamingen (!) zijn ijverig bezig met het plaatsen van kinderkopkes tussen de rails... Afbeelding Afbeelding Niet zo'n interessante foto, maar deze heren wilden toch zo graag poseren :) en dan mogen ze op het HGBTF :mrgreen: Afbeelding De "nieuwe" halte F. Pauwelslei -> stad. Op Hermelijnmaat. En de knik in de rails is wél degelijk voor de halte. Afbeelding Trams only! Afbeelding Deze PCC-trein geeft een zicht op de functie v/d "knik" Afbeelding Overal is er al beton gestort, een deel is zelfs al bekleed met verse kasseien! Afbeelding Hier komt de afstaphalte voor T8 -> silsburg Afbeelding De verse kasseien: Afbeelding Afbeelding Den overkant van't kruispunt mag ook eens in beeld komen Afbeelding Afbeelding
Ter informatie: ik ben hier in totaal 3 à 4 uur aan bezig geweest. Maar 't is graag gedaan :).
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

korte update Dascottelei 13 december
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Het licht was slecht, en ik zal die bovenleiding wel eens wat verder rapporteren eens er daadwerkelijk kabels aanhangen Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
13'erke

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door 13'erke »

Interressante reportage!
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ronny »

Volgens iemand van de werknemers heeft men wat achterstand op het voorziene schema.
Thomas

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Thomas »

Mooi verslag!
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

ronny schreef:Volgens iemand van de werknemers heeft men wat achterstand op het voorziene schema.
Van wie/waar heb je dat? Desnoods PM je het maar...
Ik weet wel dat het kruispunt 1 dag later opengaat dan gepland.
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ronny »

Trammist schreef:
ronny schreef:Volgens iemand van de werknemers heeft men wat achterstand op het voorziene schema.
Van wie/waar heb je dat? Desnoods PM je het maar...
Ik weet wel dat het kruispunt 1 dag later opengaat dan gepland.
Een collega van mijn werk kent iemand van de werknemers die er aan het werk zijn en deze heeft dit verteld tegen mijn collega.
Rond de palen van de bovenleiding moeten ook nog van die donkere blokken komen die de scheiding van de tram- en busbaan aangeeft. De firma heeft echter geen machine om die rondingen te maken.
Op een oranje infobord was vermeld dat het parkeerverbod vanaf de Van Den Hautelei maar zou duren tot 19 december maar over deze einddatum is nu een kleefband geplakt. Vandaag is er nog wat beton gegoten tussen de kasseien aan de halte Van Den Hautelei.
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

ronny schreef:Een collega van mijn werk kent iemand van de werknemers die er aan het werk zijn en deze heeft dit verteld tegen mijn collega.
Rond de palen van de bovenleiding moeten ook nog van die donkere blokken komen die de scheiding van de tram- en busbaan aangeeft. De firma heeft echter geen machine om die rondingen te maken.
Op een oranje infobord was vermeld dat het parkeerverbod vanaf de Van Den Hautelei maar zou duren tot 19 december maar over deze einddatum is nu een kleefband geplakt. Vandaag is er nog wat beton gegoten tussen de kasseien aan de halte Van Den Hautelei.
Sinds gisteren is het kruispunt terug volledig geopend, ik woon er vlakbij.
Ook de parkeerplaatsen zijn beschikbaar tussen de Herentalsebaan en de V/D Hautelei. Er staan ook metalen hekjes tussen de parkeerplaatsen en de T/B-baan.
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Iets meer foto's van de "draadloze" bovenleidingspalen: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Halte V/D Hautelei Afbeelding De binnenkant van een paal: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Het klopt!
Er zit een klein beetje vertraging op, ong. de helft van de parkeerplaatsen is al open (tot aan de Schoggestraat) Afbeelding
enrico8509

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door enrico8509 »

de lijn goes wireless :lol: :lol:
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door am62 »

Knappe reportage !
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

De werken zijn terug intensief bezig. Er ligt al een hele kale vlakte aan Eksterlaar en er is nog maar één spoor voor 2 tramlijnen... Het uitwijkspoor voor lijn T8 is namelijk uitgebroken. Reizigers stapen op en af aan tijdelijke haltes enkele meters verderop.

Op zaterdag 31/01 en zondag 01/02 worden lijnen T8/11 beperkt tot Groenenhoek (aan het trammuseum/berchem station). Er zullen pendelbussen ingelegd worden tussen Eksterlaar en Groenenhoek.
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Toestand 14 januari:

Op 14 januari ben ik een uurtje naar het eindpunt Silsburg gereisd om het op de foto te zetten in de huidige toestand.

Het kruispunt van de Dascottelei/Herentalsebaan, waar het met een GIGANTISCHE kraan bovenleidingsmasten aan het plaatsen waren:Afbeelding

Afbeelding

Den terminus. De N.V. Scheldekabel (?) was er al bezig!
Afbeelding

Afbeelding

T24 eindigt momenteel op het binnenste spoor, normaal gezien op het buitenste! Als twijfel ik wel een beetje, want dat buitenste spoor is zo verroest als wat, en het binnenste is volkomen roestvrij.
De ware reden voor de vervanging ders sporen is echter -naar verluidt- metaalmoeheid. Begrijpelijk, aangezien de rails van 1984 dateren...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze wilde ik jullie niet besparen: eerst legde die kraanwagen enkele zandhoopjes op het grind, vervolgens begon dat ding te doempen als de hel, en daarna begon men met een soort brandslang een bruine vloeistof te spuiten... ik weet echter niet exact waar me mee bezig was.
Afbeelding

En een zichtje richting Deurne (de keerlus ligt immers officieel in Wommelgem!) en die zwarte auto staat daar niet om af te draaien, het is er een parkeerplaats!
Afbeelding
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Toestand Silsburg 24/01:

De breekwerken aan 't Silsburg gaan voort:
Afbeelding
Chabot, hebben die niet meegewerkt aan de premetro voor lijn 3?

De trams draaien er nog wel terug, maar ze laden geen reizigers meer in. Dat doen ze in de straat zelf.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus hun rustpunt. Het stuk Herentalsebaan is momenteel autovrij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Een stevige update van de werken aan het eindpunt van lijnen T8 & T11 ! Dagverse foto's!
Het eindpunt Exterlaar is momenteel onbruikbaar voor trams, dus worden er pendelbussen ingezet

1. De oude sporen eindigen nu abrupt in het niets:
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding
Plaats reactie