tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Smalspoor, tram en light-rail in België
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ronny »

Vandaag zijn de werkzaamheden gestart met het kappen van de bomen op de middenberm.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ostbahnhof »

tot waar gaan ze 8 en/of 11 dan doortrekken?
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door thejay »

ostbahnhof schreef:tot waar gaan ze 8 en/of 11 dan doortrekken?
Lijn 8 wordt doorgetrokken tot het eindpunt Silsburg van lijn 24.
Dat laatste wordt overigens op korte termijn ook heraangelegd om de twee lijnen de nodige ruimte te geven.

(lijn 11 blijft stoppen aan Eksterlaar)

Groeten
thejay
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ostbahnhof »

hey,
thanks voor de info.
Een slimme zet van de lijn, zo kan deurne noord naar deurne zuid en berchem met de tram ipv via de stad te moeten. Daarbij kunnen lijn 8 en 24 en eventueel 11 een andere route nemen als er een doorstromingsprobleem is op hun eigen traject.

had trouwens al voor mezelf die opmerking gemaakt toen enkele jaren terug lijn 24 tot het eksterlaar reed wegens werken op de herentalse baan.

grts,
o
Trainspotterke

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trainspotterke »

In Antwerpen maken ze goed werk van hun verlengingen en nieuwe tramlijnen, moet ik zeggen. Gent zou er beter eens een voorbeeld aan nemen door nu eindelijk L21/22 door te trekken tot Zwijnaarde Dorp, zoals al jaren lang sprake. De lijnfilms van de trams hebben al een lijnfilm "Zwijnaarde", die ze effectief ook gebruiken, samen met de lijnfilm "Zwijnaardebrug" (huidige terminus), ook al rijden ze allebei tot aan dezelfde halte.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door dekooiker »

In Antwerpen staan ze nochtans achter op het schema; de verlenging naar Boechout (waarvoor deze dan ook nodig moge zijn) moet in 2008 begonnen worden maar of dat haalbaar is, mogen we zeer in vraag stellen.
Onbegrijpelijk dat men eerst die tamelijk nutteloze lijn (er rijdt al een bus én een trein) wil uitvoeren en de lijnen op Linkeroever pas veel later.
Zou voor Linkeroever een hele verbetering betekenen!
De trein.
Alleen voor durvers.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ostbahnhof »

eigenlijk komt het erop neer dat heel wat investeringen reeds in de jaren 70 hadden moeten gebeuren. tramverlengingen richting sint niklaas, kapellen, kontich, ekeren, boechout, oelegem, ... zijn eigenlijk allemaal broodnodig. niet enkel om aan de huidige vraag te voldoen maar ook om aan de jaarlijks stijgende vraag naar meer trams/bussen en auto's/autowegen te kunnen beantwoorden.
soms lijkt een investering in een nieuwe tramlijn op het eerste zicht niet nuttig (vb er rijdt al een bus) maar een tram kan heel wat meer reizigers vervoeren per rit en kan heel frequent rijden op eigen bedding.
ze kan bovendien grote park en ride plaatsen aandoen (wat momenteel helemaal onbestaande is op het einde van lijn 7 en 15 in mortsel) en kan tegelijk tot in het centrum komen daar waar de auto en de bus geweerd worden (vb: as meir-groenplaats)

eigenlijk ligt de fout bij de bestuurders van de jaren 60-70. toen moesten alle tramlijnen verdwijnen ten voordele van de bus maar al gauw bleek dat dit niet de juiste strategie was.
(denk zelfs dat het nut van de kusttram ooit ter discussie stond....)

nu kost het dus heel wat tijd en geld om deze tramlijnen (terug) aan te leggen en ik vind het ook soms frustrerend dat dit traag vordert. :roll: :wink:

klopt dat ik een tramfan ben maar ik denk dat de realiteit deze persoonlijke keuze wel bevestigt: succes van lijn 3 is een mooi voorbeeld om de andere (metro-)lijnen niet te vergeten alsook heel wat voorbeelden in het buitenland waar zelfs lichte metrostellen als trams worden ingezet tot in de centra: vb: Keulen en het succes van de "tram" in steden als karlsruhe en basel.
Bartjedj

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Bartjedj »

In Antwerpen hebben ze volgens mij bij de tram nog een ander teer punt, en dat zijn de "stations", de ondergrondse haltes.
Deze zijn vaak zwaar in verval geraakt door een gebrek aan onderhoud, omdat men focust op de bovengrondse lijnen naar de districten.

De metrostations zijn nog altijd het hart van het net. Diamant wordt nu eindelijk gerenoveerd, maar aan de andere stations is ook nog werk.

BDJ
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door dekooiker »

ostbahnhof schreef:eigenlijk komt het erop neer dat heel wat investeringen reeds in de jaren 70 hadden moeten gebeuren. tramverlengingen richting sint niklaas, kapellen, kontich, ekeren, boechout, oelegem, ... zijn eigenlijk allemaal broodnodig. niet enkel om aan de huidige vraag te voldoen maar ook om aan de jaarlijks stijgende vraag naar meer trams/bussen en auto's/autowegen te kunnen beantwoorden.
soms lijkt een investering in een nieuwe tramlijn op het eerste zicht niet nuttig (vb er rijdt al een bus) maar een tram kan heel wat meer reizigers vervoeren per rit en kan heel frequent rijden op eigen bedding.
ze kan bovendien grote park en ride plaatsen aandoen (wat momenteel helemaal onbestaande is op het einde van lijn 7 en 15 in mortsel) en kan tegelijk tot in het centrum komen daar waar de auto en de bus geweerd worden (vb: as meir-groenplaats)

eigenlijk ligt de fout bij de bestuurders van de jaren 60-70. toen moesten alle tramlijnen verdwijnen ten voordele van de bus maar al gauw bleek dat dit niet de juiste strategie was.
(denk zelfs dat het nut van de kusttram ooit ter discussie stond....)

nu kost het dus heel wat tijd en geld om deze tramlijnen (terug) aan te leggen en ik vind het ook soms frustrerend dat dit traag vordert. :roll: :wink:

klopt dat ik een tramfan ben maar ik denk dat de realiteit deze persoonlijke keuze wel bevestigt: succes van lijn 3 is een mooi voorbeeld om de andere (metro-)lijnen niet te vergeten alsook heel wat voorbeelden in het buitenland waar zelfs lichte metrostellen als trams worden ingezet tot in de centra: vb: Keulen en het succes van de "tram" in steden als karlsruhe en basel.
Het vergelijken van het heden met de jaren '70 kan niet zomaar.
Toen was er werkelijk nood aan het afschaffen van tramlijnen wegens onhoudbare exploitatiekost.
Het privaat vervoer nam toe en interesse voor de eerder succesvolle tramlijnen was er niet meer, noch politiek, noch vanwege potentiele reizigers.

Het zomaar parallel trekken van een tramlijn met een buslijn is niet het voorbeeld van juist bestuur.
Men wil autobestuurders op het openbaar vervoer tussen Lier en Antwerpen (of Mortsel, Boechout) krijgen?
Wel, dan is de trein een prima alternatief en hoeft er dus geen tram extra te bollen.
Dàt is goed bestuur, de huidige plannen hebben vooral politieke aspiraties.

Een tram naar Oelegem is er helemaal over.
Ik heb tijdlang op lijn 61 Oelegem-Antwerpen gereden en ik geloof niet erg in een tram naar dat buitengebied.
Zinvoller is een buslijn Zandhoven-Oelegem-De Keer-Wijnegem-Deurne Bischoppenhoflaan-Antwerpen Dam-Antwerpen centrum.
De tramlijn naar Kontich is ofwel idioot ofwel moet ze verder naar Reet en Boom getrokken worden.
De aanleg van de lijn op de Dascottelei kadert in het geheel van een fijnmaziger tramnetwerk in de stadssfeer en is wellicht probleemloos te verantwoorden.
Dat kan niet van de toekomstige lijn naar Boechout gezegd worden!
De trein.
Alleen voor durvers.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Robin »

binnen enkele jaren willen ze de hele halte opera overhoop gooien en daar ter hoogte van de leien een tram laten boven komen van -3.
Dit kan voorlopig niet doorgaan omdat men aan de leien niet kan beginnen vanwege alle bussen op de roosenveldplaats, te veel gewicht :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Op de Dascottelei is men momenteel al maanden intensief bezig met de aanleg van traminfrastructuur. Als plaatselijk correspondent (Ik woon in Deurne-Zuid) laat ik u hier de foto's van de vorderingen zien.
Ondertussen nadert ook het kruispunt met de Herentalsebaan de voltooiing.

De infotentoonstelling in Den Tip:
Tramverlenging Dascottelei

Ik ben dus naar de tentoonstelling gegaan woensdag 9/4 en ik heb zoals beloofd wat foto's gemaakt. Het zat er vol (gepesioneerde!) NIMBY's die zaten te neuten over hun parkeerplaatsen.

De papiertjes aan de muur:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De plannen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koen Peeters van De Lijn, waaraan ik nog wat vragen heb gesteld, De 2 gesprekken kun je zien en horen in de twee onderstaande YouTube filmpjes van eigen maak.
Afbeelding
Hierin interview ik Koen Peeters, woordvoerder van De Lijn
deel 1:http://www.youtube.com/watch?v=ZLDNrtRJIps
deel 2:http://www.youtube.com/watch?v=PfDsmiho0Xg
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Ik post een beknopte selectie van updates, alle updates kun je HIER vinden.


De tramloze toestand:

De huidige keerlus op de Boekenberglei: Afbeelding een kerende tram: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding en dan nu de straat zelf:
-zicht vanaf de keerlus richting Herentalsebaan: Afbeelding -Andere richting (de kasseien met tramrails is de Herentalsebaan). Afbeelding -Met een stukje braakliggende grond, ik heb een stil vermoeden dat De Lijn het bezit met het oog op verderboren v/d tunnel om hiervan een station(singang) te bouwen. Afbeelding en terug richting Exterlaer: Afbeelding zichtje op het bedrijgde natuurgebied(je) Exterlaer, ik heb al gehoord dat ze er een <<tijdelijke>> parking van gaan maken... Afbeelding "Den bocht" Afbeelding Afbeelding Afbeelding Het kruispunt met de v/d Houtelei: Afbeelding Afbeelding Afbeelding -En we keren terug richting noorden: Afbeelding -Nogmaals het kruispunt(je): Afbeelding Afbeelding -thv de bushalte van lijn 19 en het nieuwste flatgebouw, waar ze al zeker 2 jaar aan bezig zijn (ik heb de tijd nog geweten dat er daar een voetbalvelje van de Chiro lag) Afbeelding
Laatst gewijzigd door Trammist op 18 dec 2008, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Update n°2:

Gisteren (26/6)
Zicht vanaf v/d Houtelei richting Middelares Afbeelding Afbeelding zicht richting Exterlaar Afbeelding Vandaag (27/6)
Zicht richting Exterlaar Afbeelding De middenberm, aan een doorsteekje gemaakt Afbeelding Afbeelding Hier hebben ze het zand op hoopjes geduwd Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

We beginnen vandaag met een oud krantenartikeltje dat ik onlangs heb gevonden op m'n harde schijf! :mrgreen: Afbeelding Toestand maandag 25/08/2008 Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Het kruispunt met de Herentalsebaan ligt al 2 weken open, voor d aansluiting der sporen. De feitelijke spoorwerken gebeurden in het weekend van 15-16 november.

9/11/'08 Afbeelding Een werkende, platliggende verkeerspaal. Dit tafereel is enkele dagen later verdwenen. Afbeelding Auto's en bussen kunnen niet door, maar de tram kan blijven rijden (behalve op 15 en 16/11) Afbeelding Afbeelding Afbeelding 16/11/'08

De oude sporen op bovenstaande foto's zijn uitgebroken, leve de nieuwe repen staal! Afbeelding Afbeelding Afbeelding Let bij volgende foto's goed op de knik die de sporen aan de rechterkant v/d straat maken. Voor de halte? Volgens mij om de tram meer plaats te geven om te wissel op te draaien. Afbeelding beter zicht, langs de andere kant: Afbeelding

En nog een (over)zichtje, meer foto's (van de rest) volgen morgen! Afbeelding En als toetje nog een zelfgemaakt filmpje vanop het kruipunt, zet je luidsprekers maar aan, en draai je volumewiel naar omhoog, want de klank is vrij stil -gebrekkige microfoon-, maar het is er echt wel een serieus lawaai.
Plaats reactie