tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Smalspoor, tram en light-rail in België
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ostbahnhof »

Is er al geweten wanneer tram 8 zijn nieuwe eindhalte krijgt op Silsburg?

grts
o
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

ostbahnhof schreef:Is er al geweten wanneer tram 8 zijn nieuwe eindhalte krijgt op Silsburg?
Begin mei ergens. Had eens vaag gehoord dat de inhuldiging op 4 mei zou zijn, maar da's nergens bevestigd...
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ronny »

ostbahnhof schreef:Is er al geweten wanneer tram 8 zijn nieuwe eindhalte krijgt op Silsburg?

grts
o
Tram 8 gebruikt nu al enkele dagen de nieuwe middensporen van de halte Eksterlaar (eindhalte tram 11). Hiervoor moet de tram wel achteruit dwz dat de bestuurder aan de achterzijde van de tram gaat staan om achteruit te rijden.
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

ronny schreef: Tram 8 gebruikt nu al enkele dagen de nieuwe middensporen van de halte Eksterlaar (eindhalte tram 11). Hiervoor moet de tram wel achteruit dwz dat de bestuurder aan de achterzijde van de tram gaat staan om achteruit te rijden.
Dat gebeurt alleen maar in het weekend. In de week is de densiteit te hoog om dat tijdrovende en omslachtige manoeuvre uit te voeren.

Hier een foto van de BTTB: Afbeelding Afbeelding
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ronny »

Trammist schreef:
ronny schreef: Tram 8 gebruikt nu al enkele dagen de nieuwe middensporen van de halte Eksterlaar (eindhalte tram 11). Hiervoor moet de tram wel achteruit dwz dat de bestuurder aan de achterzijde van de tram gaat staan om achteruit te rijden.
Dat gebeurt alleen maar in het weekend. In de week is de densiteit te hoog om dat tijdrovende en omslachtige manoeuvre uit te voeren.

Hier een foto van de BTTB: Afbeelding Afbeelding
Dit gebeurde daarstraks nog om tram 11 te kunnen laten vertrekken op het voorziene uur van 16u07. Tram 8 stond ervoor zodat de bestuurder van tram 8, na vriendelijk verzoek van de bestuurster van tram 11, zich heeft verzet naar de middensporen. Dit heeft mij aangenaam verrast. Deze voormiddag zijn de eerste proefritten gehouden op het nieuwe gedeelte.
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

De sporen in de Dascottelei worden -eindelijk- ingehuldigd op vrijdag 15 mei. De reguliere dienst van lijn 8 begint reeds 's morgens vroeg, een mediashow met Katleentje Van Brempt begint rond 15:00 .
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door jan_olieslagers »

Trammist schreef:een mediashow met Katleentje Van Brempt begint rond 15:00 .
kijk kijk! zouden het verkiezingen gaan zijn of zo?
bah bah et encore bah!



Maar natuurlijk wordt er niet op de boodschapper geschoten, Trammist, dank voor de info!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Een goede verstaander had waarschijnlijk wel een vleugje sarcasme in mijn bericht gezien ;)
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door jan_olieslagers »

Natuurlijk! En de actieve deelnemers aan dit forum zijn allemààl goede verstaanders, dat weet ik best. Maar ge zoudt verschieten hoeveel we gelezen worden door lieden die enkel zitten te lurken - voor zulke dommerds kunnen we niet expliciet genoeg zijn, daarom deed ik er maar een schepke bovenop.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door ronny »

Trammist schreef:Een goede verstaander had waarschijnlijk wel een vleugje sarcasme in mijn bericht gezien ;)
't was nog leuker :lol: :lol:
Het perron aan de Van Den Hautelei stond vol gepensioneerden.Een lege tram met een sierslinger vooraan kwam omstreeks 3 uur aan en reed door het "blauwe" lint. Daarna stapten deze mensen in de tram. De tram zat volledig vol, dus ook alle staanplaatsen volzet.... en weg was de tram.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door HLE 2302 »

ronny schreef: De tram zat volledig vol, dus ook alle staanplaatsen volzet.... en weg was de tram.
Véél plezier met de eerste rit dus. 8) :lol:
En dan al die oudjes weer van "ai men rug, ai men heup, ..." "kon De Lijn niet voor wat beter hulpverlening zorgen ?!" :lol:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Trammist

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Trammist »

Nee hoor. De eerste rit vertrok (normaal gezien) vanmorgen al om 05:05 , welliswaar zonder mediashow en/of tromgeroffel :P .
De reguliere dienst was al heel de dag bezig, de feesttram van Van Brempt was zéker niet de eerste T8 Bolivarplaats-Silsburg :P .

DLA* heeft trouwens een zware flater geslagen: rond 17:00 heeft de voeding het begeven tussen Eksterlaar en Silsburg, waardoor alle trams zielig stilstonden...

Vanmorgen reed lijn T8 praktisch helemaal met Siemenstrams, en die hadden ze gehaald van... lijn T15 Mortsel-Linkeroever... waardoor alle Mortselaars vanmorgen met gekoppelde PCC's moesten rijden!

*DLA = De Lijn Antwerpen
Bartjedj

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door Bartjedj »

De voeding van de bovenleiding in Antwerpen begeeft het wel vaker. Die installatie dateert op veel plaatsen nog van de begintijd, en kan de veel grotere hoeveelheid trams tegenwoordig niet echt meer aan. Als dan enkele trams op hetzelfde moment uit stilstand komen, en dus een piekverbruik creëren raakt de installatie regelmatig overbelast en schakelt uit. Normaal kan ze, na een halve minuut ofzo, automatisch terug starten. Soms lukt dit echter niet, en is een ingreep van de technische dienst nodig.

BDJ
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door dekooiker »

Nochtans zijn de problemen met de bovenleiding nooit de schuld van DL.
Dat zeggen ze toch zelf.
De trein.
Alleen voor durvers.
rail s

Re: tramverlenging Antwerpen Dascottelei

Bericht door rail s »

Vlaamse Regering beslist tot realisatie tramlijnprojecten BRABO II van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen

(15/05/2009) Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en
natuur, Hilde CREVITS ondertekenden vandaag, na de beslissing van
de Vlaamse ministerraad, het princiepsontwerp van
samenwerkingsovereenkomst BRABO 2. Daarmee zitten de
tramlijnprojecten BRABO II van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen
in de laatste rechte lijn. Deze overeenkomst wordt afgesloten
tussen het Vlaams gewest, De Lijn, BAM en de Stad Antwerpen.

Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister
van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening, Dirk VAN
MECHELEN, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en
Gelijke Kansen Kathleen VAN BREMPT en Vlaams minister van Openbare
Werken, Energie, Leefmilieu en natuur, Hilde CREVITS ondertekenden
vandaag, na de beslissing van de Vlaamse ministerraad, het
princiepsontwerp van samenwerkingsovereenkomst BRABO 2. Daarmee
zitten de tramlijnprojecten BRABO II van het Masterplan Mobiliteit
Antwerpen in de laatste rechte lijn. Deze overeenkomst wordt
afgesloten tussen het Vlaams gewest, De Lijn, BAM en de Stad
Antwerpen.
Aansluitend op de Beslissingen van de Vlaamse Regering van
* 15 december 2000 (goedkeuring Masterplan Antwerpen),
* 22 juli 2005 (verdere ondersteuning Masterplan, met onder meer
budget en planning openbaar vervoerprojecten),
* 16 februari 2007 (alternatieve financiering van de eerste fase
der openbaar vervoerprojecten),
besliste de Vlaamse Regering op 9 mei 2008 dat volgende
projecten deel uitmaken van het project Brabo 2 :
a) Tramlijnen Eilandje b) Tramverbinding Brusselstraat c)
Tramlijn Ekeren tot en met ‘De Mieren’ d) Leien fase 2 e)
Operaplein
Vandaag keurde de Vlaamse Regering, voor een totaalbedrag van
EUR 200,6 mio het project BRABO 2 goed, waarin volgende elementen
zijn toegevoegd:
Tramprojecten Eilandje: het alternatief waarbij de aanleg en
onderhoud van het niet-tramgedeelte van de trajecten Londenstraat –
Amsterdamstraat en Cadixwijk uit het project BRABO 2 wordt gelicht
en wordt aangelegd door de Stad Antwerpen, terwijl het ontwerp, de
bouw en onderhoud van de te vernieuwen Londenbrug (tussen
Amsterdamstraat en Londenstraat) wordt toegevoegd bij BRABO 2;
Tramlijn Ekeren (tot en met ‘De Mieren’): het bijkomend opnemen
van gevel tot gevel renovatie;
Operaplein: de verhoging van het budget van EUR 40 mio naar 49,2
mio.
De Vlaamse Regering besliste tevens om BAM de bijkomende
opdracht te geven het Hardenvoortviaduct af te breken waarbij het
tracé van de Noorderlaan wordt verlegd langs het Asiadok en BAM de
vrijgekomen ruimte voor het Park Spoor Noord dient aan te leggen.


Tenslotte keurde de Regering ook de aanschaf van 21 trams in het
kader van de eerste fase van het Masterplan goed, door deze
rechtstreeks te laten verwerven door De Lijn en ze toe te voegen
aan de aanbestedingsprocedure die De Lijn gestart heeft voor een
ander lot trams voor Gent en Antwerpen.

Met deze beslissing van de Vlaamse Regering zet de tweede peiler
van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen, met investeringen in
openbaar vervoer infrastructuur die de randgemeenten met de stad
verbindt, een belangrijke stap vooruit.
Personal Contacts:

persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be

persdienst.vanbrempt@vlaanderen.be

Phone:
Email: persdienst.crevits@vlaanderen.be
Plaats reactie