Trams maken slachtoffers

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Trams maken slachtoffers

Bericht door Asterix »

In de Flandrialaan te Westende botste zaterdag rond 16.45 uur de kusttram op fietser Paul D. (58) uit Middelkerke. De man overleefde het ongeval niet.

De tram sleurde de man nog enkele meters mee over het spoor. Het slachtoffer overleed onmiddellijk aan zijn verwondingen.

Paul D. had samen met twee andere fietsers het spoor van de tram gekruist aan een voetgangersoversteek vlakbij de kerk. De andere twee fietsers hadden de tram wel zien aankomen en haastten zich over het spoor. De trambestuurder toeterde drie keer en trok nog aan de noodrem, maar kon een botsing niet meer vermijden. De 58-jarige Paul D. was wellicht verstrooid.

In Schaarbeek is zaterdagnamiddag een 34-jarige zwangere vrouw door een tram gegrepen. Dat gebeurde op de Generaal Wahislaan, vlakbij het Meiserplein.

De vrouw was net van de tram gestapt en wilde oversteken, maar ze werd aangereden door een tram op het andere spoor. Ze werd verschillende meters meegesleurd.

De vrouw kwam er gelukkig heelhuids vanaf. En ook de baby in de buik mankeert niks.

Zowel de chauffeur van de tram, als de vrouw zijn in schock overgebracht naar het ziekenhuis. Het slachtoffer zal over enkele dagen het ziekenhuis mogen verlaten.(belga/ka)
Dietrich

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Dietrich »

De andere twee fietsers hadden de tram wel zien aankomen en haastten zich over het spoor.
Sinds ik met de auto rij zie ik dit quasi elke dag gebeuren in de stad. Terwijl je aan komt gereden steken ze voor uw wagen over (20m van het zebrapad). En als je dan toetert bekijken ze u alsof ze de koning zijn. :roll:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Asterix »

Paul De Ridder is 18de dodelijke slachtoffer van kusttram sinds 2000

Paul De Ridder, zo heet het eerste dodelijke slachtoffer van de kusttram deze zomer. De fietser is al de 18de kusttramdode sinds 2000. Dat terwijl De Lijn er alles aan doet om de veiligheid te verhogen. 'Meestal is onoplettendheid de oorzaak.'

Achttien dodelijke ongevallen sinds 2000. Dat is de trieste balans van de kusttram. Tussen 2000 en 2007 raakte de kusttram ook nog eens betrokken bij 74 ongevallen met gewonden.

Toch blijft De Lijn erbij dat de kusttram een veilig vervoermiddel is. 'Dit is het eerste dodelijke ongeval in het jaar waarin onze kusttrams 3,4 miljoen kilometer zullen afleggen', zegt Dirk Schockaert, woordvoerder van De Lijn West-Vlaanderen. 'Uiteraard is elk ongeval er een te veel. Daarom blijven we werken aan een veiliger kusttram.' Dat gebeurt onder meer in de werkgroep N34, genoemd naar de weg Knokke-De Panne. Daarin zitten De Lijn plus vertegenwoordigers van de drie beheerders van het tramtraject: de gemeenten, de provincie West-Vlaanderen en het Vlaamse Gewest.

'De voorbije jaren heeft die werkgroep ingrijpende aanpassingen bevolen', zegt Schockaert. 'Trams rijden nu waar mogelijk in hun eigen bedding. Bijna alle verkeerslichten kunnen worden beïnvloed, waardoor voor alle andere weggebruikers de lichten op rood springen als er een tram aankomt. Veel oversteekplaatsen voor auto's zijn afgeschaft. Links afslaand autoverkeer heeft een voorsorteerstrook gekregen. Er is zwaar geïnvesteerd in signalisatie en zowat alle oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers zijn heringericht en maximaal beveiligd. Wie ze gebruikt, moet zigzaggend de oversteek maken en kijkt altijd in de richting van de mogelijk aankomende tram.'

Ook de trams zelf zijn veiliger geworden. Schockaert: 'Ze hebben allemaal een rubberen stootkussen gekregen. Dat leidt tot minder schade en verhindert ook dat voertuigen en mensen nog onder de tram belanden.' Trambestuurders worden opgeleid in anticiperend rijden. Eén keer per seizoen worden ze tijdens hun rit geëvalueerd door een instructeur.

Een vaak gehoorde kritiek is dat de kusttram te hard rijdt. Schockaert betwist dat. '78 kilometer per uur in eigen bedding en hier en daar op de Zeedijk is niet overdreven. Elders past de trambestuurder zijn snelheid aan de verkeerssituatie en de geldende snelheidsbeperkingen aan. Het is trouwens niet altijd bij hogere snelheden dat er ongevallen gebeuren. Het dodelijke ongeval van zaterdag gebeurde met 40 per uur.'

Nog een punt van kritiek: de trams zijn te stil. Je hoort ze niet aankomen. Dirk Schockaert: 'Vroeger was de kritiek dat ze te veel lawaai maakten. Akkoord, de nieuwe generatie tramstellen is stiller dan de vorige. Onze bestuurders weten dat en rijden daarom met hun vinger op de belknop. Bij de minste twijfel luiden ze de trambel. Als meer lawaai nodig is, hebben ze nog altijd hun claxon.'

De Lijn ziet een patroon in de ongevallen. Dirk Schockaert: 'Het gaat heel vaak om toeristen die de kusttram niet gewoon zijn of die simpelweg niet gewend zijn een tram in het verkeer te zien. Auto's raken betrokken bij een aanrijding met de kusttram als ze linksaf slaan, de sporen over.'

Ongevallen met voetgangers en fietsers gebeuren meestal aan de goed uitgeruste en beveiligde oversteekplaatsen. Dirk Schockaert: 'Onoplettendheid is vaak de oorzaak van zulke ongevallen. Mensen realiseren zich ook niet wat de remafstand is van zulke stellen. (Gemiddeld 77 meter bij 50 km per uur, nvdr.) En ze vergeten dat de kusttram altijd voorrang heeft.'

Dirk Musschoot

BRON: HNB
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Trams maken slachtoffers

Bericht door dekooiker »

Jeroen schreef:De Lijn ziet een patroon in de ongevallen. Dirk Schockaert: 'Het gaat heel vaak om toeristen die de kusttram niet gewoon zijn of die simpelweg niet gewend zijn een tram in het verkeer te zien. Auto's raken betrokken bij een aanrijding met de kusttram als ze linksaf slaan, de sporen over.'

Ongevallen met voetgangers en fietsers gebeuren meestal aan de goed uitgeruste en beveiligde oversteekplaatsen. Dirk Schockaert: 'Onoplettendheid is vaak de oorzaak van zulke ongevallen. Mensen realiseren zich ook niet wat de remafstand is van zulke stellen. (Gemiddeld 77 meter bij 50 km per uur, nvdr.) En ze vergeten dat de kusttram altijd voorrang heeft.'

Dirk Musschoot

BRON: HNB
Voilà, het beste argument om die tramlijn op te breken: toeristen zijn het niet gewoon en op vakantie gaan die niet meteen aan een aankomende tram denken zélfs al staat het goed aangegeven.
78km/u vind ik al behoorlijk snel voor een tram en hoeveel mag de remafstand dan bedragen?

Een typische misser is ook het voorrang-verhaal.
Geen enkele weggebruiker heeft voorrang maar dient voorrang verleend te krijgen.

"Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen. "
De trein.
Alleen voor durvers.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

dekooiker schreef:Voilà, het beste argument om die tramlijn op te breken: toeristen zijn het niet gewoon en op vakantie gaan die niet meteen aan een aankomende tram denken zélfs al staat het goed aangegeven.
78km/u vind ik al behoorlijk snel voor een tram en hoeveel mag de remafstand dan bedragen?

Een typische misser is ook het voorrang-verhaal.
Geen enkele weggebruiker heeft voorrang maar dient voorrang verleend te krijgen.

"Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen. "
Die tram is inderdaad een ernstig probleem op het vlak van veiligheid. Zelfs als de juridische schuld bij de andere weggebruikers ligt, blijft het tot immense maatschappelijke schade leiden. Elk jaar opnieuw. Al heeft De Lijn ondertussen de fronten aangepast waardoor de schade is afgenomen.

Dat zie je overigens niet alleen aan de Belgische kust: ook de beruchte Beneluxbaan/Buitenveldertselaan tussen Amstelveen en Amsterdam heeft hetzelfde probleem met een sneltram in het midden van het overige verkeer. Deze weg behoort daardoor tot de meest onveilige van Nederland, de sneltram mag er nog maximum 40 km/h aan de talrijke doorsteken, ook al zijn deze allemaal beveiligd door conflictvrije VRI's.
pietje

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door pietje »

dekooiker schreef: Voilà, het beste argument om die tramlijn op te breken: toeristen zijn het niet gewoon en op vakantie gaan die niet meteen aan een aankomende tram denken zélfs al staat het goed aangegeven.
78km/u vind ik al behoorlijk snel voor een tram en hoeveel mag de remafstand dan bedragen?
Je kan dit ook omdraaien: terug tot in elk boerengat trams laten rijden, zodat iedereen er van jongsaf mee vertrouwd geraakt.
Trainspotterke

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Trainspotterke »

Dat is nu toch wel allemaal de grootste onzin! Een toerist heeft toch ook ogen in zijn kop om rails te zien liggen! En die toerist kan even goed onder een bus terecht komen dan op diezelfde eigen bedding als waarop de tram reed zou rijden!

En de tram weghalen zal toch zorgen voor extra verkeer en op zijn beurt waarschijnlijk ook meer opstoppingen en ongevallen. De overige miljoenen toeristen aan de kust (die overigens wel slim genoeg zijn om te weten dat er daar een tram rijdt, toch de meeste ervan) ga je eens ferm hun neus zien optrekken wanneer de tramdiensten door bussen vervangen worden!

En de tram nog trager laten rijden is echt geen optie. Een rit van De Panne naar Oostende, amper 40 km, duurt nu al een dik uur. Misschien cru gezegd, maar eigen schuld dikke bult. Het voorval zal misschien de andere toeristen er toch wat attenter op maken dat je beter uitkijkt voor de tram!
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door wattman »

Trainspotterke schreef: Misschien cru gezegd, maar eigen schuld dikke bult. Het voorval zal misschien de andere toeristen er toch wat attenter op maken dat je beter uitkijkt voor de tram!
Zo werkt het niet; iedereen (ja, echt iedereen) kan in een onbewaakt ogenblik een fout maken. Helaas...

Afgelopen weekend was ik (voor het eerst in 15 jaar...) weer aan de kust, en maakte ik een paar ritjes met de tram (zelfs het gehele traject Oostende - De Panne, oef!). Ik kreeg de indruk dat dat de hoorn minder vaak gebruikt wordt als vroeger. Dat lange getoeter met de twee tonige hoorn dat ik me nog uit mijn jeugd herinner (opa vertelt... 8) ) heb ik niet meer gehoord. Is dat soms beleid van de laatste jaren?
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door doggys2 »

Ik rij regelmatig met de kusttram en verblijf veel in Blankenberge en daar zie je wat stommiteiten.
Wat doet iemand (meestal toerist) als hij wil oversteken en de tram komt aan en belt .... juist oversteken in plaats van te wachten en dan is de kusttram de schuld.

En de tram rijdt te snel? Het laatste dodelijk ongeval gebeurde tegen 40 km/uur volgens een verantwoordelijke van De Lijn, nog trager is toch absurd.
De kusttram afschaffen? Met welk vervoermiddel kan je 70km. rijden voor 1,50 euro (behalve met de fiets) en je zit nog droog ook.

Het probleem is meestal dat de mensen met andere dingen in hun hoofd zitten dan op het verkeer te letten.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Trainspotterke

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Trainspotterke »

Ik dacht dat ze de claxon enkel nog maar in noodsituaties mogen gebruiken, om de lawaaihinder ervan tegen te gaan voor de omwonenden! :roll: (Zelfs op onze museumspoorlijn Maldegem - Eeklo mogen we enkel nog maar de stoomfluit of claxon gebruiken bij onbewaakte overwegen of bij noodsituaties! Dit volledig ter zijde).

Ik herinner me ook nog als klein kind toen ik veel de tram vanuit De Haan Aan Zee nam. Zo goed als iedere tram komende van Oostende liet zijn tweetonig claxon eens horen wanneer die de beruchte overweg aan het tramstation ging oversteken om verder richting Blankenberge te sporen. Er was wel altijd één of andere toerist die dacht voorrang te hebben of die op de overweg stil stond omdat het verkeerslicht 10 meter verder op rood stond! Die hadden het wel geweten als de machtige BN's (toen ze er nog stoer uitzagen met hun oude neus) hun tromp eens lieten horen!
Trainspotterke

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Trainspotterke »

In Charleroi en meerbepaald in Anderlues rijdt de tram zelfs over een stuk tegen het verkeer in, aan de linkerkant van de straat wegens enkelspoor! En daar gebeuren zo goed als geen ongevallen, terwijl die trams daar toch ook aan minstens 50 km/u tegen het verkeer in rijden!
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door doggys2 »

Trainspotterke schreef: Ik herinner me ook nog als klein kind toen ik veel de tram vanuit De Haan Aan Zee nam. Zo goed als iedere tram komende van Oostende liet zijn tweetonig claxon eens horen wanneer die de beruchte overweg aan het tramstation ging oversteken om verder richting Blankenberge te sporen. Er was wel altijd één of andere toerist die dacht voorrang te hebben of die op de overweg stil stond omdat het verkeerslicht 10 meter verder op rood stond! Die hadden het wel geweten als de machtige BN's (toen ze er nog stoer uitzagen met hun oude neus) hun tromp eens lieten horen!
Er is dus weinig veranderd sindsdien het is integendeel nog erger geworden.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Asterix »

Trams hebben altijd prioriteit, zelfs ten opzichte van zwakke weggebruikers zoals voetgangers. Dat zegt de Brusselse vervoermaatschappij MIVB in een reactie op het ongeval dit weekend in Schaarbeek, waarbij een jonge zwangere vrouw lichtgewond raakte.

Zaterdagnamiddag werd in Schaarbeek een 34-jarige zwangere vrouw door een tram gegrepen. Dat gebeurde op de Generaal Wahislaan, vlakbij het Meiserplein. De vrouw was net van de tram gestapt en wilde oversteken, maar werd aangereden door een tram op het andere spoor. Ze werd verschillende meters meegesleurd maar kwam er heelhuids vanaf. Ook de baby in de buik van de vrouw bleek ongedeerd.

Tijdens de eerste helft van dit jaar deden zich al 41 ongevallen met trams en voetgangers voor. In 37 gevallen vielen er gewonden. De MIVB lanceert begin september een informatiecampagne om de zwakke weggebruikers te sensibiliseren.
© FM Brussel
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

Trainspotterke schreef:Dat is nu toch wel allemaal de grootste onzin! Een toerist heeft toch ook ogen in zijn kop om rails te zien liggen! En die toerist kan even goed onder een bus terecht komen dan op diezelfde eigen bedding als waarop de tram reed zou rijden!
Een bus heeft een kortere remweg, heeft kreukzones, is veel lichter en kan bovendien uitwijken. Dat verkleint de kans op een aanrijding en de daaruit volgende schade aanzienlijk. In dat opzicht is een bus wellicht veiliger, genomen dat de mensen er in en er rond even dom zijn zoals je aangeeft.
Trainspotterke schreef:En de tram weghalen zal toch zorgen voor extra verkeer en op zijn beurt waarschijnlijk ook meer opstoppingen en ongevallen. De overige miljoenen toeristen aan de kust (die overigens wel slim genoeg zijn om te weten dat er daar een tram rijdt, toch de meeste ervan) ga je eens ferm hun neus zien optrekken wanneer de tramdiensten door bussen vervangen worden!
Die tram is voor een stuk vervoermiddel maar voor een ander stuk gewoon een attractie. En misschien neemt het aantal ongevallen wel toe in het scenario dat je beschrijft, maar het is nog zeer de vraag of die evenveel schade zullen aanrichten.
Trainspotterke schreef:En de tram nog trager laten rijden is echt geen optie. Een rit van De Panne naar Oostende, amper 40 km, duurt nu al een dik uur. Misschien cru gezegd, maar eigen schuld dikke bult. Het voorval zal misschien de andere toeristen er toch wat attenter op maken dat je beter uitkijkt voor de tram!
Het ging niet over schuld. Het ging over schade. De tram in zijn huidige vorm is gewoon onveilig gegeven de omstandigheden. Je zou een nieuwe lijn kunnen aanleggen die vrijligt van het andere verkeer (geen gelijkgrondse doorsteken). Je zou de huidige kunnen afschaffen. Maar af en toe eentje koudmaken lijkt me geen duurzame oplossing.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

doggys2 schreef:Ik rij regelmatig met de kusttram en verblijf veel in Blankenberge en daar zie je wat stommiteiten.
Wat doet iemand (meestal toerist) als hij wil oversteken en de tram komt aan en belt .... juist oversteken in plaats van te wachten en dan is de kusttram de schuld.
Uiteraard. Liever dood en de kusttram de schuld, dan wachten en zelf de schuld. Of zoiets.
doggys2 schreef:En de tram rijdt te snel? Het laatste dodelijk ongeval gebeurde tegen 40 km/uur volgens een verantwoordelijke van De Lijn, nog trager is toch absurd.
Als 40 km/u dodelijk is, dan is 40 km/u te snel. Daar is niets absurd aan. In een goed afgeschermde eigen bedding kan het gerust flink wat harder. Maar aan de doorsteken is sneller dan 40 km/u onverantwoord.
doggys2 schreef:De kusttram afschaffen? Met welk vervoermiddel kan je 70km. rijden voor 1,50 euro (behalve met de fiets) en je zit nog droog ook.
Met een bus kan het ook. Het kan eigenlijk met alles, zolang De Lijn maar aan het stuur zit en 85% subsidie bijpast.
doggys2 schreef:Het probleem is meestal dat de mensen met andere dingen in hun hoofd zitten dan op het verkeer te letten.
Zo is dat. En daar moeten we rekening mee houden.
Gesloten