Goed gezien: we hebben het al de hele tijd over de kusttram.MIVB-reiziger schreef:Allemaal mooi en wel, maar je kijkt hier grandioos over één punt heen: we hebben het hier over de BN-tram, officieel de Light Rail Vehicule.
Ook goed gezien: dat probeer ik nu al heel de tijd uit te leggen.MIVB-reiziger schreef:En de naam zegt het al: ze zijn groot, log en zwaar, eigenlijk bedoeld voor een netwerk zonder kruisingen met ander verkeer (en op die manier zijn ze technisch gezien veel beter op hun plaats in Charleroi, als we Anderlues even weglaten ).
Laten we ons voorlopig beperken tot statements over de kust. Het is zo al moeilijk genoeg om focus te houden.MIVB-reiziger schreef:Dus ik kan het tot op zekere hoogte met je eens zijn dat je de vinger op die zere wonde legt. Alleen is het volslagen onzin om dit te veralgemenen naar 'trams' in het algemeen.
Mooi zo, dit is mijn punt: we kunnen er technisch wat aan doen. Aanpassingen aan infra, aanpassingen aan voertuigen. Maar zoals het nu is, is onvoldoende veilig.MIVB-reiziger schreef:De moderne generatie lagevloer sneltrams is in geen enkel opzicht te vergelijken met een kolos als de BN. Die zijn licht (maar daarom niet minder stevig), kunnen in een mum van tijd optrekken maar ook afremmen - zowel op de motor als via de railremmen.
Zullen we dat in een andere discussie doen?MIVB-reiziger schreef:En vooral: gezien het ruime omgrenzingsprofiel aan de kust kunnen die trams behalve lang ook breed zijn. Samen met een 100% lage vloer en ruime deuren kun je op verbazingwekkend weinig tijd enorme pakken volk laten in- en uitstappen in zo'n tram. Probeer dat maar eens met om het even welke bus...